3088
Sök

Köpråd: Opel Calibra vs Honda Civic

2 Inlägg
8 maj 2012
Trådstartare
#1
Hejsan alla garaget medlemar big_smile


Jag är en kille på 18 bast som snart ska köpa min första bil och behöver hjälp från alla er bil experter.
Jag har inget speciellt favorit märke så jag tänkte mig antingen en Opel Calibra eller en Honda Civic.
Det är så jävlar dyrt med försäkring här i Norge(bor i Norge för tillfället) så det får inte bli allt för mkt hk.

Jag tänkte mig antingen: (Nylakkerad sedan 08)
http://www.finn.no/finn/car/used/viewim … e=34424989

Eller:
http://www.finn.no/finn/car/used/object … e=34267299


Båda bilarna är prutbara. Men saken är den att jag kan inte ett skit om bilar, jag vet inte vad jag ska fråga eller se på när jag ringer/ska kolla på bilen, så jag behöver tips, och är det värt och köpa en av bilarna?

Hur mycket kan jag får ner priset till?
Vad ska jag fråga om när jag ringer?
Vilken av bilarna hadde du tagit och varför?
Senast redigerat av Tokiz2 (8 maj 2012)

Of World
3 369 Inlägg
8 maj 2012
#2
priset vet jag inte hur mycket, men fråga om rost och om kammremem är bytt , kolla efter om inte nån varningslampa lyser (ABS te.x) lyssnar efter om det klonkar (smäller till) någonstans vid gupp eller liknande.

Jag personligen hade valt Calibra, snyggare och billig i drift då det inte är den största motorn.

priset går och pruta på den, 40 nok är dret mycket tycker jag för sådan bil.

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13

Makaronborrare
993 Inlägg
8 maj 2012
#3
Usch vilka priser det verkar vara i Norge tongue Men jag vet nte direkt vad som är skäligt att pruta ner dom i

Hade nog valt Civicen av dom två bilarna iaf, tycker motorkaraktären i Honda är bättre och roligare än i Calibra. Rost är väl det som ska synas noga på båda bilarna iaf


2 Inlägg
8 maj 2012
Trådstartare
#4
http://www.finn.no/finn/car/used/object … e=34771907

Här är en till pärla som jag kunnat tänka mig

huh?
10 427 Inlägg
8 maj 2012
#5
Tokiz2 skrev:
http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=34771907

Här är en till pärla som jag kunnat tänka mig

Köp den. Både svart och bakhjulsdriven cool


Dom andra var ju alldeles för mycket "ricer" wink (Men det är väl mest en smaksak.)


Allmänt envis
12 512 Inlägg
8 maj 2012
#6
I valet mellan Opel och Honda hade jag inte tvekat över en japansk bil, men risk för att bli motsagd av någon Opel-entusiast så har märket inte ryktet om sig att hålla hög kvalité och Calibra verkar vara en modell som till viss del är skyldig till det ryktet. En Honda är däremot svår (Åtminstone svårare) att ta död på.

BMW är ett märke jag själv är förtjust i och har väldigt mycket god erfarenhet från, generellt är en rätt skött BMW en evighetsmaskin men motorn (Kallad M40) som satt i en 318i från 1992 är tyvärr inget bra. Bilen i annons ser fin ut och verkar vara välskött, därmed kanske det finns en del mil kvar i motorn? Men den får vara billig för att det skall vara värt att köpa en M40, och hur prisbilden ser ut i Norge har jag ingen aning om.

En 318i från och med 1995 däremot har en bättre maskin vid namn M43 som också använder sig av kamkedja, den motorn hade jag inte varit ett dugg orolig över. smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Offroad Racing
3 122 Inlägg
8 maj 2012
#7
Dom enda dåliga erfarenheterna jag konstaterat med opel är att dom har en förmåga att rosta, hittar man ett exemplat utan rost så har man en bra bil. Bra motorer med bra motorstyrning, dom går bra och är snåla även när man kör hårt. Den egenskapen har jag inte sett på nån annan bil.

Min bror har en calibra turbo 4x4, den har en medelförbrukning på under 0,9l/mil o då kör han hårt med den. Det var ju synd att du villa ha låg effekt, annars skulle du satsat på en sån. Det är inte många som hänger på när man lägger i 6:an en stund efter att man passerat 200 km/h... Och fyrhjulsdriften sparar däck...

Jag åkte en vinter med en kadett gsi 8v, samma motor som i calibran du länkat till. Riktigt pigg o bra vrid trots den låga effekten. Körde den på 0,8 har jag för mig. O då hade jag bråttom till jobbet många gånger... den toppade strax över 200 km/h (varvstopp)

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

huh?
10 427 Inlägg
8 maj 2012
#8
henke_99 skrev:
Min bror har en calibra turbo 4x4, den har en medelförbrukning på under 0,9l/mil o då kör han hårt med den. Det var ju synd att du villa ha låg effekt, annars skulle du satsat på en sån. Det är inte många som hänger på när man lägger i 6:an en stund efter att man passerat 200 km/h... Och fyrhjulsdriften sparar däck...

Själv körde jag ifrån en Calibra Turbo förra sommaren med min gamle 323:a. Var iofs två personer i den
bilen och den var i tveksamt skick (såg lite sleten ut som de brukar göra) vilket kanske förklarar utfallet. Men kul var det wink


Forummoderator
17 996 Inlägg
8 maj 2012
#9
steifan skrev:
henke_99 skrev:
Min bror har en calibra turbo 4x4, den har en medelförbrukning på under 0,9l/mil o då kör han hårt med den. Det var ju synd att du villa ha låg effekt, annars skulle du satsat på en sån. Det är inte många som hänger på när man lägger i 6:an en stund efter att man passerat 200 km/h... Och fyrhjulsdriften sparar däck...

Själv körde jag ifrån en Calibra Turbo förra sommaren med min gamle 323:a. Var iofs två personer i den
bilen och den var i tveksamt skick (såg lite sleten ut som de brukar göra) vilket kanske förklarar utfallet. Men kul var det wink

Calibra och verkstäder är goda vänner. Köp en japs.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Offroad Racing
3 122 Inlägg
8 maj 2012
#10
steifan skrev:
henke_99 skrev:
Min bror har en calibra turbo 4x4, den har en medelförbrukning på under 0,9l/mil o då kör han hårt med den. Det var ju synd att du villa ha låg effekt, annars skulle du satsat på en sån. Det är inte många som hänger på när man lägger i 6:an en stund efter att man passerat 200 km/h... Och fyrhjulsdriften sparar däck...

Själv körde jag ifrån en Calibra Turbo förra sommaren med min gamle 323:a. Var iofs två personer i den
bilen och den var i tveksamt skick (såg lite sleten ut som de brukar göra) vilket kanske förklarar utfallet. Men kul var det wink

Dom lite piggare bilarna han har kört mot börjar få det jobbigt när hastigheten passerar ca 250. Senast nån nyare volvo, och då var vi 4 st i calibran.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

Offroad Racing
3 122 Inlägg
8 maj 2012
#11
Dieselsmurfen skrev:
steifan skrev:
henke_99 skrev:
Min bror har en calibra turbo 4x4, den har en medelförbrukning på under 0,9l/mil o då kör han hårt med den. Det var ju synd att du villa ha låg effekt, annars skulle du satsat på en sån. Det är inte många som hänger på när man lägger i 6:an en stund efter att man passerat 200 km/h... Och fyrhjulsdriften sparar däck...

Själv körde jag ifrån en Calibra Turbo förra sommaren med min gamle 323:a. Var iofs två personer i den
bilen och den var i tveksamt skick (såg lite sleten ut som de brukar göra) vilket kanske förklarar utfallet. Men kul var det wink

Calibra och verkstäder är goda vänner. Köp en japs.

Nåt specifikt som brukar krångla på dom?

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

Forummoderator
17 996 Inlägg
8 maj 2012
#12
henke_99 skrev:
Dieselsmurfen skrev:
steifan skrev:

Själv körde jag ifrån en Calibra Turbo förra sommaren med min gamle 323:a. Var iofs två personer i den
bilen och den var i tveksamt skick (såg lite sleten ut som de brukar göra) vilket kanske förklarar utfallet. Men kul var det wink

Calibra och verkstäder är goda vänner. Köp en japs.

Nåt specifikt som brukar krångla på dom?

Kylning. Framvagn. LMM. Även elsystem.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Forummoderator
9 299 Inlägg
8 maj 2012
#13
henke_99 skrev:
Dom lite piggare bilarna han har kört mot börjar få det jobbigt när hastigheten passerar ca 250. Senast nån nyare volvo, och då var vi 4 st i calibran.

Men efter 300 börjar det väl bli riktigt trögt eller?

TS: Varken Civic eller Calibra är ju några fantastiska kvalitetsvagnar när det kommer till rostskydd, men alla enskilda bilar skiljer sinsemellan. Mekaniskt sett så bör ju en Honda emellertid spöa vilken Opel som helst. Opel gör dock snåla motorer, det går inte att säga emot.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

huh?
10 427 Inlägg
9 maj 2012
#14
En gammal klasskompis hade en Calibra 2,0 (8v, 116hk?) i ett år eller så utan bekymmer (typ 2004),
gick tom +10 000kr vid försäljning. Kanske inte så givande att känna till men alltid något wink


301 Inlägg
9 maj 2012
#15
Dieselsmurfen skrev:
henke_99 skrev:
Dieselsmurfen skrev:

Calibra och verkstäder är goda vänner. Köp en japs.

Nåt specifikt som brukar krångla på dom?

Kylning. Framvagn. LMM. Även elsystem.

och detta baseras på?

Har haft 7 calibra äger 3 nu.
Ingen av mina har haft några av dom problemen du beskriver.
Vad i framvagn skulle vara ett vanligt förekommande fel?
Slitna spindelleder, styrleder? slits på alla bilar.
Aldrig bytt en LMM på någon av mina Oplar jag ägt varken Astra, Vectra, Omega, calibra..

Så jag anser inte att dom är överrepresenterade innom något av dom områden du påpekar, då jag jobbar innom bilbranchen och gjort sedan gymnasiet så har jag ju viss erfarenhet av olika märken inte bara opel.

!!!Det är inte farten som dödar, det är sättet du stannar på!!!

1 365 Inlägg
9 maj 2012
#16
Köp en opel och känn dig belåten
glädjen är kort, snart ser du genom plåten
Inte nog med att bilen är trög
Det är även en riktig rosthög.

Skämt åsido, opel är väl helt ok.. Jag har haft en vectra, familjen haft en 4wd calibra och en ascona tidigare. Samtliga rostade som as. På calibran brakade fördelningslådan och på vectran och asconan var synkringarna i växellådan dåliga. Men de funkade helt ok i övrigt. Man får väl lite vad man betalar för och en opel är ljusår bättre än valfri fransk bil enligt mig. Rostskyddar man kärran så har man ju tagit bort det absolut största problemet till varför gamla oplar tas ur trafik.


Makaronborrare
993 Inlägg
9 maj 2012
#17
Även om jag föreslog Civic här tidigare så får jag säga att Calibran jag hade några var inte heller särskilt mycket problem med, den startade alltid snällt och låg som en gokart på vägen.


301 Inlägg
10 maj 2012
#18
var ute med sambons calibra turbo i dag..
tur att man inte har den varje dag för då hade man fan inte haft nå körkort kvar...
kliver över 200 strecket aldelens för snabbt och enkelt..

!!!Det är inte farten som dödar, det är sättet du stannar på!!!


Sök