4034
Sök

Ingen bromsförmåga - Volvo 142

243 Inlägg
9 maj 2012
Trådstartare
#1
Hejsan, precis fixat mitt körkort idag. När jag var på väg till skolan upptäckte jag att bromsen inte alls tog som den brukade göra. Vart rätt läskigt när man kom och försökte bromsa o kände hur hela pedalen sjönk rätt ner till golvet.

Tog väldigt lite längst ner i botten.
Så rätt kaotiskt, klara mig dock utan krock men nära vare allt!

Bilen har i ett par veckor, och ingen vätska försvinner?

Någon som har några ider om vad de kan vara?

Min teori var ju att de läckte nånstans, men verkar ju inte som så eftersom att det inte försvinner någon vätska.
Min andra teori var att broms huvudcylindern kanske är trasig? vet inte riktigt? Nu äre fortfarande som så att den sjunker direkt ner till botten. Och "Brake Failure" lampan lysser..

Tackar för all hjälp man kan få! smile
// Max

243 Inlägg
9 maj 2012
Trådstartare
#3
FLindgren skrev:
luftat bromsarna?

Var rätt länge sedan jag gjorde det, men liksom de har ju gått bra förrutom nu. Vi körde den till elmia och körde nån vecka efter det med utan problem?..

90 Inlägg
9 maj 2012
#4
Jag rullar  lite ironiskt.


21 761 Inlägg
9 maj 2012
#5
Kan ju vara själva servot som läcker, då hamnar vätskan inne i "plåtburken". Blev så på min fars gamla Amazon en gång, han bytte packningar men de höll bara något år. Efter några packningsbyten byttes servot, det var troligen någon liiiten grad på axeln så att packningarna nöttes sönder. smile

243 Inlägg
9 maj 2012
Trådstartare
#6
Drönirettab skrev:
Kan ju vara själva servot som läcker, då hamnar vätskan inne i "plåtburken". Blev så på min fars gamla Amazon en gång, han bytte packningar men de höll bara något år. Efter några packningsbyten byttes servot, det var troligen någon liiiten grad på axeln så att packningarna nöttes sönder. smile

hmm kanske?
Ska ta mig en titt imorn om de är lite bättre väder vill säga! smile

5 111 Inlägg
9 maj 2012
#7
Du har ju tvåkretssystem. Har du vätska i BÅDA kamrarna i behållaren? Försvinner inte från någon?
Om det är borta i den ena, så har du ju läckage eller dylikt på ena kretsen. Då kommer bromsarna bara ta på tre hjul och väldigt långt ner.


243 Inlägg
9 maj 2012
Trådstartare
#8
Volvo544special65 skrev:
Du har ju tvåkretssystem. Har du vätska i BÅDA kamrarna i behållaren? Försvinner inte från någon?
Om det är borta i den ena, så har du ju läckage eller dylikt på ena kretsen. Då kommer bromsarna bara ta på tre hjul och väldigt långt ner.

Yes, har vätska i båda behållarna vilket gör mig väldigt fundersam ! hmm

5 111 Inlägg
9 maj 2012
#9
Och inget läckage siktat någonstans?


243 Inlägg
9 maj 2012
Trådstartare
#10
Volvo544special65 skrev:
Och inget läckage siktat någonstans?

har inte hunnit o kolla under bilen ännu, men i behållarn äre normal nivå än så länge.
om de är fint väder imorn så ska jag undersöka saken smile

Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
1 594 Inlägg
9 maj 2012
#11
Byt huvudbromscylinder. Beskrivningen låter som om det är ett inre läkage, dvs. vätskan förflyttar sig bara mellan primär och sekundär i ena bromskretsen. Tänd varningslampa på en Volvo 140 innebär även att en av bromskretsarna är borta och den måste sedan reparation (om jag inte minns fel) återställas manuellt.

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab

243 Inlägg
9 maj 2012
Trådstartare
#12
hotrodder skrev:
Byt huvudbromscylinder. Beskrivningen låter som om det är ett inre läkage, dvs. vätskan förflyttar sig bara mellan primär och sekundär i ena bromskretsen. Tänd varningslampa på en Volvo 140 innebär även att en av bromskretsarna är borta och den måste sedan reparation (om jag inte minns fel) återställas manuellt.

Var inte länge sedan huvudbromscylindern bytes, bytes i sommarn faktiskt smile
Och den där givaren får man skjuta tillbaka själv med en plattmejsel typ har gjort det ett par gånger smile

Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
1 594 Inlägg
9 maj 2012
#13
MaxxeT skrev:
hotrodder skrev:
Byt huvudbromscylinder. Beskrivningen låter som om det är ett inre läkage, dvs. vätskan förflyttar sig bara mellan primär och sekundär i ena bromskretsen. Tänd varningslampa på en Volvo 140 innebär även att en av bromskretsarna är borta och den måste sedan reparation (om jag inte minns fel) återställas manuellt.

Var inte länge sedan huvudbromscylindern bytes, bytes i sommarn faktiskt smile
Och den där givaren får man skjuta tillbaka själv med en plattmejsel typ har gjort det ett par gånger smile

Luft i en krets. Det är ju åtta luftnipplar totalt som måste tas i en speciell ordning.

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab

243 Inlägg
9 maj 2012
Trådstartare
#14
hotrodder skrev:
MaxxeT skrev:
hotrodder skrev:
Byt huvudbromscylinder. Beskrivningen låter som om det är ett inre läkage, dvs. vätskan förflyttar sig bara mellan primär och sekundär i ena bromskretsen. Tänd varningslampa på en Volvo 140 innebär även att en av bromskretsarna är borta och den måste sedan reparation (om jag inte minns fel) återställas manuellt.

Var inte länge sedan huvudbromscylindern bytes, bytes i sommarn faktiskt smile
Och den där givaren får man skjuta tillbaka själv med en plattmejsel typ har gjort det ett par gånger smile

Luft i en krets. Det är ju åtta luftnipplar totalt som måste tas i en speciell ordning.

kanske? Men hur kan de ha blivit så just nu? Bilen funkade ju utmärkt innan den stod stilla och har rullat ett halv år problem fritt? smile
Du kan ju ha rätt jag vet inte? men bara fundera på det :o

Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
1 594 Inlägg
9 maj 2012
#15
MaxxeT skrev:
hotrodder skrev:
MaxxeT skrev:

Var inte länge sedan huvudbromscylindern bytes, bytes i sommarn faktiskt smile
Och den där givaren får man skjuta tillbaka själv med en plattmejsel typ har gjort det ett par gånger smile

Luft i en krets. Det är ju åtta luftnipplar totalt som måste tas i en speciell ordning.

kanske? Men hur kan de ha blivit så just nu? Bilen funkade ju utmärkt innan den stod stilla och har rullat ett halv år problem fritt? smile
Du kan ju ha rätt jag vet inte? men bara fundera på det :o

Eftersom lampan lyser så är det tryckfall i ena kretsen. Luft eller kass huvudcylinder... Kan inte vara så mycket mer.

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab

243 Inlägg
9 maj 2012
Trådstartare
#16
hotrodder skrev:
MaxxeT skrev:
hotrodder skrev:

Luft i en krets. Det är ju åtta luftnipplar totalt som måste tas i en speciell ordning.

kanske? Men hur kan de ha blivit så just nu? Bilen funkade ju utmärkt innan den stod stilla och har rullat ett halv år problem fritt? smile
Du kan ju ha rätt jag vet inte? men bara fundera på det :o

Eftersom lampan lyser så är det tryckfall i ena kretsen. Luft eller kass huvudcylinder... Kan inte vara så mycket mer.

Okej, finns de packningar jag kan byta eller äre bara byta hela huvudcylindern?
Ska väll testa med o lufta ur hela systemet samt ny fräsch bromsvätska då smile

5 111 Inlägg
9 maj 2012
#17
Nja, givaren nollar man väl med att skruva ur den och in igen?


Pim_Pim
9 maj 2012
#18
Grattis till kortet förresten !

243 Inlägg
10 maj 2012
Trådstartare
#19
Volvo544special65 skrev:
Nja, givaren nollar man väl med att skruva ur den och in igen?

Ja, men du måste pilla tillbaka en sak innan för givarsaken med :p
Räcker inte med o skruva ur o in den smile

Pim_Pim skrev:
Grattis till kortet förresten !

Tackar ! big_smile

Har löst felet förresten, reduceringsventil läckage men dock inte så farligt men allt tryck åker la ut där :p
Så måste läckt lite olja där. Men ska byta imorn eller på lördag får se smile


Sök