3341
Sök

Första olyckan då... Vem gjorde fel? Bild finns.

519 Inlägg
10 april 2012
Vad som är intressant är ju vad det är för hastighet på vägen (troligtvis 30km) men OM en bil kommer ut sådär direkt så har man väl ändå drygt nio meter bromssträcka (i 30km) innan bilen står helt stilla. Jag hade då väjt ut på gräsmattan om det fanns möjlighet för inte skulle jag vilja köra in i sidan på en bil.

Jag anser att det är du som är vållande och inte har kollat ordentligt. Om du backar ut så ska du ju få iväg bilen och hinna upp i hastigheten innan bilen "bakom" kommer ikapp och det är ju där du gjort en missbedömning.

441 Inlägg
10 april 2012
Larschan skrev:
Vad som är intressant är ju vad det är för hastighet på vägen (troligtvis 30km) men OM en bil kommer ut sådär direkt så har man väl ändå drygt nio meter bromssträcka (i 30km) innan bilen står helt stilla. Jag hade då väjt ut på gräsmattan om det fanns möjlighet för inte skulle jag vilja köra in i sidan på en bil.

Jag anser att det är du som är vållande och inte har kollat ordentligt. Om du backar ut så ska du ju få iväg bilen och hinna upp i hastigheten innan bilen "bakom" kommer ikapp och det är ju där du gjort en missbedömning.

Du ska ju dock anpassa hastigheten efter väglaget och sikten. Behöver ju inte vara en rostig 745'a som backa ut utan ett barn på cykel. Bara för att det är 30km/h så är man inte bunden till att köra det. Jag hade då inte kört i 30km/h på en sådan grusväg med nära bebyggelse. Dels för att jag inte uppskattar att folk åker fort utan för där jag bor, samt att det just efter såna vägar kommer oväntade föremål, allt ifrån barn på cyklar, djur, bilar, mopeder mm....

Påstår inte att ts är oskyldig, men att med gott samvete köra 30km/h på en grusväg med nära bebyggelse och då med sikt så man inte ser en sosse kombi som backar och behöver kasta sig ut på gräsmattan bakom......

KHRacing
10 april 2012
matteeee skrev:
KHRacing skrev:
gamlingen skrev:
Eftersom det inte finns nån lag på backljus så faller det.

Beror dock på bilens ålder :-)

Vilken ålder på bil måste ha backljus?

Helfordonsgodkända  ! smile

DrivmedelsTekniker
1 632 Inlägg
10 april 2012
Har en liknande händelse, där min bror korsade en cykelbana,och när han kom över cykelbanan så stanna han till för att kika vilket håll han skulle åt. (enbart bakhjulet stod då på cykelbanan) En moped närmade sig och missade helt att bilen stack ut lite och träffade bakskärmen. Det var dessutom en EU moped som inte skulle få befinna sig på cykelbanan. FB gick helt på mopedistens väg, så det är tvetydigt om vems fel det blir när båda gör mer eller mindre fel i att befinna sig där (du soim backar, hon som kör på gräset.)  Hoppas det löser sig och att självrisken inte är allt för hög.

Det enda jag kan ge som råd är att ringa upp alt träffa den du kriokat med och försöka vara så trevlig som möjligt och få henne att ändra sin inriktning med att "du körde på gräset så risken finns att du kan få betala" och sen göra upp kostnaderna.

Kluraren
90 Inlägg
10 april 2012
Trådstartare
Ursäkta mig , vad menar du människan längst till höger?????????
Menar du mina kids? he he he. lovar att det var inte någon av dom som körde den andra bilen wink
Har nu fått höra i förväg att det troligen blir jag som åker på det " vilket jag nästan redan var beredd på....
Dock att möta den person som var inblandad och göra upp repkostanderna finns inte med på kartan....
Försökte med det i första läget men det var bomväggen direkt , vill dom inte första gången så ska dom banne mig inte få en chans till , ren principsak bara nu...
Även pratat med FB , även om jag blir vållande så blir min dom 400:- i försäkringspremihöjning under 2 år....
Alltså höjer dom min premie med 300:- första året , sedan 100:- det andra året för att sedan vara nere på samma som i dag...
Menar 300:- delat på 12 månader.... blir ingen stor summa...
Så det där med att göra upp med den andra inte en chans , tar gärna mina 400 kronors höjning på premien istället för att stå för kostanden på hans gamla 240 från -78 som redan hade upprostade reservhjulsbaljor...
Vad det gäller mitt baklyse så fanns det ett annat i garaget att byta med så blir ingen anmälan från min sida om skador i allafall...
Men som sagt detta är vad dom sagt änsålänge och dom väntar ännu på den andras version , som lyder att hon har kört mitt i vägen och jag bara backat rakt in i henne när hon var rakt bakom mig " svårt att vara mitt i vägen när jag redan stod där wink som bilden visar "
Men som sagt lovar att ge er facit på detta om inte annat för kunskapens skull...
Senast redigerat av Volvo-nisse (10 april 2012)

Kluraren
90 Inlägg
13 maj 2012
Trådstartare
Domen är klar.....

Vart bara lilla jag som vart vållande till skadorna tyvärr....
FB hade väl en del åsikter om den andras föraren betende men kunde tyvärr inte styrka något som han sa....
Så får ta på mig hela smällen , så premien höjs med 400:- på 2 år " redan berättat "...
Fait i det hela är att jag blir 400:- fattigare , men det positiva är att jag kommit fram till att det blir att byta baklysen på bilen när den kommer in för vidare rep...
Kör med röd/vita baklysen istället då , passar in bättre mot färgen på bilen har jag märkt...

273 Inlägg
13 maj 2012
Vad hade den andra föraren för smart förklaring till att den skulle trycka sig förbi dig via gräsmattan när du backade?

Sök