2268
Sök

Hur viktigt är det med balansering?

130 Inlägg
13 maj 2012
Trådstartare
Hur viktigt ät det att få vevaxel, drev, svänghjul och tryckplatta balanserat. Nu gäller det en sugmotor på kanske 200hk? B230
Senast redigerat av 4ndreas (13 maj 2012)

Volvo 240 -83

Forummoderator
26 339 Inlägg
13 maj 2012
Ju mindre det vibrerar, ju hållbarare det blir i längden, och ju mer kan man ta ut i effekt.
Någon får såklart rätta mig om mitt påstående felar.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

5 089 Inlägg
13 maj 2012
Hur mycket blir 10 gram när det snurrar i 7500 varv per minut? Kostar ju inte så mycket att få det gjort oftast heller. Fast är det orginalsaker du grejjar med är det nog inte så noga. Är det racemotor du gör så brukar det vara petigare.

\Lindgren

130 Inlägg
13 maj 2012
Trådstartare
Mack skrev:
Ju mindre det vibrerar, ju hållbarare det blir i längden, och ju mer kan man ta ut i effekt.
Någon får såklart rätta mig om mitt påstående felar.

Jo de har jag på klart, varför man balanserar. Men är mer intresserad om hur nödvändigt det egentilgen är vid så låg effekt och inte en alls för högvarvig motor?

Volvo 240 -83

Assumption is the mother of all fuck ups!
764 Inlägg
14 maj 2012
FLindgren skrev:
Hur mycket blir 10 gram när det snurrar i 7500 varv per minut? Kostar ju inte så mycket att få det gjort oftast heller. Fast är det orginalsaker du grejjar med är det nog inte så noga. Är det racemotor du gör så brukar det vara petigare.

10 gram med masscentrum förskjutet 3 cm från rotationscentrum motsvarar vid 7500 rpm 185 N, alltså ungefär 18,5 kg.

a = r*w^2
F = m*a
alltså F = m*r*w^2

där
a är centripetalaccelerationen [m/s^2]
r är radien till massans centrum [m]
w är vinkelhastigheten [rad/s] ( w = n_e*2*pi/60 där n_e är motorns varvtal i rpm)
m är massan [kg]
och F är kraften [N]

Frågan är hur stor skillnad i slitage dessa 18 kg ger. (Hade det varit 10.000 rpm hade det motsvarat 33 kg istället)

Sök