Har en 740 -88 med m46:a, OD går i precis som den ska när den är kall men när man kört den varm händer det ibland (1 gång av 5 kanske) att det tar ca 10-20 sek, ibland ännu längre innan od går i, men den hoppar aldrig ur när den väl är i. står man med avstängd motor och tändning på med 4:an i och lägger i od sker exakt samma, är den kall funkar de direkt, (lampan tänds alltså) är den varm tar det ibland ett antal sekunder innan lampan tänds.
Frågan är då om de kan va oljan i och med att samma sak sker när motorn är avstängd, lådan läcker inga olja och har kollat nivån och den ligger jämns med pluggen, dock är denna gamla atf olja svart, jäävligt rinnig nästan som vatten, kan de va problemet? ska man slänga i en ny samma rinniga atf olja i dom gamla låderna, eller köra på vanlig 10-40w motorolja som ja hört många gör, har även nån jävla mobil high performance 80-90w olja för växellåder, kan de va nåt kanske?
Kan ju även va solenoiden som e kass men har ingen sån liggandes så tänkte prova med oljan först, har alla oljor i garaget ja skrev om, bilen står på pallbockar å väntar på olja, så vill ha ett snabbt om vilken som kan va bäst för en sådan gammal sleten m46:a? kan ju tilläggas att växlarna kan va lite halvtröga att få ibland som de e nu.
Tack på förhand
Mvh
Emil
Våld, vilja, rikligt med vaselin och bra med grundfart löser det mesta.