2959
Sök

Drar mycket olja och går dåligt!

74 Inlägg
14 maj 2012
Trådstartare
#1
Jahapp, då har jag fått mitt första problem med min Fiat Coupe 20vt turbo.

Har en tid märkt att bilen drar mycket olja och funderat lite på vad det kan vara. Till saken hör att jag förmodligen har en spricka i grenröret. Idag började dessutom bilen gå sämre än vanligt, turbon svarade inte riktigt som den "brukar" göra.

Monterade på en rostfri slutdämpare igår och redan idag så är det kolsvart i den och där inuti ligger det som en fet hinna av olja.

Det jag undrar är om bilen kan få en alldeles för fet blandning p.g.a att lambdan i grenröret mäter upp mer syre än vad som finns i motorn, pga sprickan som förmodligen finns i grenröret?
Eller kan det vara något annat fel?

2 763 Inlägg
14 maj 2012
#2
zippiZ skrev:
Jahapp, då har jag fått mitt första problem med min Fiat Coupe 20vt turbo.

Har en tid märkt att bilen drar mycket olja och funderat lite på vad det kan vara. Till saken hör att jag förmodligen har en spricka i grenröret. Idag började dessutom bilen gå sämre än vanligt, turbon svarade inte riktigt som den "brukar" göra.

Monterade på en rostfri slutdämpare igår och redan idag så är det kolsvart i den och där inuti ligger det som en fet hinna av olja.

Det jag undrar är om bilen kan få en alldeles för fet blandning p.g.a att lambdan i grenröret mäter upp mer syre än vad som finns i motorn, pga sprickan som förmodligen finns i grenröret?
Eller kan det vara något annat fel?

Tycker att det låter som om du har ett turboras på G!

Volvo - For Life

74 Inlägg
14 maj 2012
Trådstartare
#3
om det är så att turbon håller på att ge sig så får jag väl se det som en möjlighet att uppgradera till en större turbo! haha smile

2 763 Inlägg
14 maj 2012
#4
zippiZ skrev:
om det är så att turbon håller på att ge sig så får jag väl se det som en möjlighet att uppgradera till en större turbo! haha smile

Du kan ju ta bort tryckslangar och sådant och kolla om det är mycket olja där och i turbon, känn även på axeln i turbon om det är ett axiellt ras!

Volvo - For Life

Turbotekniker
54 Inlägg
14 maj 2012
#5
Kontrollera som sagt enligt ovan. Turbons axel får glappa endast ytterst lite sida till sida och inget in/ut. Du tar bort avgassytemet närmast turbon eller kanske lättare inloppsröret från luftfiltert till turbon om känner efter där. (kall och avständ motor såklart wink

Om den är paj så kan du ju passa på att uppgradera den till T28 kompressorhjul i originalhusen. Gör rätt mycket på dem.

Airtune Turbo AB. Turborenovering, Utbytesturbo & support.

74 Inlägg
15 maj 2012
Trådstartare
#6
Bytte tändstift nu, stift 5,4,3 och 2 var ganska sotiga, stift 1 var dessutom dränkt i olja. Vad pekar det på?

2 763 Inlägg
15 maj 2012
#7
zippiZ skrev:
Bytte tändstift nu, stift 5,4,3 och 2 var ganska sotiga, stift 1 var dessutom dränkt i olja. Vad pekar det på?

Antingen så har du dåliga kolvringar, då kommer det upp olja i cylindern från vevhuset eller så är din turbo riktigt kass. Jag rekommenderar inte att köra bilen mer, kolla turbon först, fortsätter du att köra kan du riskera motorras...

Volvo - For Life


Sök