Ett och annat kan sägas om bilvård har jag läst och förstått.
Klart jag vill uttrycka mig då jag har många års erfarenhet av såväl lacker samt bebandlinagar.
Jag är tidigare lackerare och rekonditionerare.
Visst kan diskmedel användas som biltvättmedel, ja t.o.m. med fördel och då endast innan lackbearbetning.
Schampoo med vax är en finnish-underhållande produkt och inget annat.
För att vaxa en lack skall det användas rätt material till rätt lack osv.
Tänk på det ni som har veteraner med originallack som ska vaxas, era bilar tål ofta inte de nya vaxerna och i vissa fall kan nyansfel uppstå samt även i värsta fall lacksläpp förekomma, dvs lacken löses upp. Detta kanske inte sker omedelbart utan vid långvarigt användande av fel produkter.
I alla fall av bearbetning av vax skall underlaget vara mkt rent och helt oxidfritt, givetvis också fettfrått.
Läs nogsamt vad just din lack skall ha för vax eller vad vaxet du köper är avsett för typ av lack.
Kan tillägga att äldre lacker (C:a fram till -77) tycker bäst med handvaxning. Men men.
Mitt tips* 2-3ggr per år -Skölj bilen noga, låt stå en stund och skölj den igen, låt torka, gå på med avfettning där det behövs, gå sedan på med diskmedelvatten (1-2 kapsyl/ hink 8-10L) gör även detta 2ggr. Skölj noga och gör översyn. Återstår oxider eller fett, använd lackrengöring/cleaner. Var försiktig så lacken inte blir flammig. Nästa steg är att använda polish. Även där ska du arbeta jämt över hela lackytan. Därefter kan du först vaxa.
Vaxschampo användes mellan dessa årliga behandlingar i undrehålsyfte. Tänk på att även dessa schampon kan ta ner vaxet om produkterna inte lirar mot varandra.
Använd aldrig biltvätt-maskiner om du är rädd om lacken.
Tänk som sagt på att använda rätt grejer till just ditt fordon. Osäker? fråga en lackerare vad du har för lack.
Hur som helst -lycka till och ha en trevlig skinande blank sommar : )
Senast redigerat av bogart (16 maj 2012)