2990
Sök

Byta till 16t turbo på 945?

32 Inlägg
16 maj 2012
Trådstartare
Hej! har lite frågor ang min 945 big_smile är sugen på att beställa en 16t turbo ifrån turbomeck.. min fråga är måste jag byta spridare för att det ska funka? kör idag med vikingchip och original 13c turbo med 1bars ladd.. men folk säger att man får ut mer om man har 16t och laddar på till 1,2 bar.. Men om jag beställer den turbon måste jag byta spridare då? eller går det utan? MVH Danne

Turbobonde
277 Inlägg
16 maj 2012
Klart det går att smälla dit en 16T och ladda på. Skulle jag göra det, knappast.
Vid högre laddtryck så ökar effekten, och då måste bilen ha mer bensin i förbränningen så att blandningen blir rätt. Risken finns att spridarna inte kommer orka pumpa in soppan och finns då risk för spikningar = motorn kan haverera.

Så jag tycker att ett spridarbyte är helt klart vettigt. Kör på den gröna R-spridarna som många rekommenderar + en luftmassmätare (LMM) på 3tum med originalelektronik eller en från 960 med slutnummer -012 om jag inte missminner mig.

Har du kompsänkt toppen? Vet inte om det behövs vid denna effekt så någon får rätta mig.

In rust we trust!

A.Sörman
1 299 Inlägg
16 maj 2012
16t är ingen Jätteturbo  det räcker gott med dom ljusblå eller vita spridarna om du nu ska byta.

Kör själv med dom ljusblå spridarna till en 19T

Vill du veta säkert vilka grejer du behöver ring å fråga Autotech dom vet hur långt alla spridare turbo osv räcker

32 Inlägg
18 maj 2012
Trådstartare
Tack för svaren big_smile så det är alltså bara spridar o lmm som behövs? big_smile

Sök