4112
Sök

Volvo 850 T5R på pappret men ser ut som std 850 t5?

14 Inlägg
12 februari 2008
Trådstartare
Tja!
har eventuellt en 850 t5r på gång.
Det som är skumt är att på vägverkets hemsida står det att det är en t5R med 222 hästar.
Men bilen har ingen R-front, finns det R-bilar utan läpp i fronten?

Tack för snabbt svar!

MVH// Robban

2 452 Inlägg
12 februari 2008
850 Turbo/T5
Två olika namn på samma sak, där T5 främst användes på vissa exportmarknader.

Den har 225 hk och 15G-turbo.
Motorkod: B5234FT/T, Automat med 3 körprogram (vinter, sport, ekonomi) eller manuell (M56).

850 T5-R
Kom 1995. Den har en sk. overboostfunktion, som under en begränsad tid höjer effekten från 225 till 240 hk under ca 30 sekunder. 15G-turbo.
Motorkod: B5234T5. Automat med 3 körprogram (vinter, sport, ekonomi) eller manuell (M56).

Speciellt i övrigt är inredning i skinn (sittytor) och amaretta, 17" Titanfälgar, R-front.
Fanns i följande färger: gul (den sk. T-gula), svart och olivgrön*.

850 R
Kom 1996. Den har 250 hk (automat 240 hk med overboost). 16T-turbo (automat 15G).
Motorkod: B5234T4 (automat B5234T5), Automat med 3 körprogram (vinter, sport, ekonomi) eller manuell (M59).

Speciellt i övrigt är inredning i alcantara (sittytor) och skinn, 17" Volansfälgar, R-front, R-vinge (sedan).

Fanns följande färger: röd (flamröd) och svart*.

* Kan även finnas i andra färger sålda på exportmarkanden.

behöver inte vara så att den har r-front .....

döden kommer tillbaka

14 Inlägg
12 februari 2008
Trådstartare
Tackar så mycket!
Så det är alltså enb t5-r.
850:in som jag är intresserad av är vinröd met. vilket betyder att det måste vara en import?

DO IT LOW STYLE
1 342 Inlägg
12 februari 2008
Står ju på vv när du slår på reg nr om det är import eller ej.
F ö måste nog vinröd vara en av dem vanligaste färgerna på turbo/t5 modellerna. Jag tippar på att det är en sådan du hittat då den saknar r fronten.

14 Inlägg
12 februari 2008
Trådstartare
Står på VV att det inte är import.
Jo att vinröd är en vanlig färg på t5 vet jag. men om det är en vanlig t5 borde det väl inte stå t5-R på VV?
Eller har jag missuppfattat nån? smile

8 250 Inlägg
12 februari 2008
Ok, det finns t5-R utan r-front, ovanligt, men det finns. Ang. effekten så verkar det stämma då dem är inreggade med grundeffekten (inte effekten de får med overboost) men den är 225 hk om ska man petig.

Däremot vinröd? Ytterst tveksamt, förvisso inte absolut omöjligt, men i såna fall är det ett snudd på unikt exemplar. MEN sen så finns det ju många "R-modeller" på blocket som äldrig tillverkats, och folk brukar kunna kalla sina bilar för r i tid och otid. Och är det en import så kolla om det är en 2,0 eller 2,3 liters.

Queen Of Hearts
1 300 Inlägg
12 februari 2008
Slår man min bil så står det också T5 R men det är ändå bara en T5. Jag fattar inte varför, men jag fattar iaf att det bara är en T5 och det räcker för mig =P

I do it my way

234 Inlägg
18 oktober 2011
Gammal tråd jag vet, men det kändes onödigt att starta en ny om samma ämne. Vill bara utreda om det finns något sätt att se på/i bilen om det är en t5-r, ja förutom utrustningen då. Morsan har en 855:a i pappren står det att det är en t5-r men den har varken r-front eller skin/alcantara inredning. Den har ju helskinn, men jag vet att ägaren innan hade ersatt originalstolarna fram med eljusterbara från 960. Färgen på den är ju Mörkblå metallic. Men jag har ju sett bilar med samma färg som har sagts vara t5-r på blocket (Vet att man ska ta information i annonser med en nypa salt) och även ljusblå/gröna som sägs vara t5-r eller 855r.

Mvh// Mattias

Fri fart för ett fritt folk!
14 127 Inlägg
18 oktober 2011
ingen stoppar i 960stolar för att få el istället för orginal stolarna som förövrigt iregel har inställbara stolar med minne på förarsidan ibland även passagerar sidan

tycker det mesta säger att det är en vanlig t5

motorkoden ger hela svaret

sitter mest troligen en

B5234ft/b5234t under huven står det ej B5234t5 så är det ej en t5r styrboxarna skvallarar oxå hurvida det är en t5r eller ej inte alls samma nummer

Kör fort så hinner inget hända...

234 Inlägg
18 oktober 2011
Ok, tyckte också det lät lite lustigt, men det var farsan som pratade med tidigare ägaren (hans polare) senast och farsan är lite smårörig så han kan ju ha blandat ihop något. Det är elstolar med minne på både förar och passagerar sidan.

Via transportstyrelsens hemsida får man ju inte reda på så mycket information, men om man söker på reg numret på t.ex. mekonomen så står det: Volvo 850 Serie, T-5r 2.3 Turbo, 1994-1997, 166kw/226hp , 2319CC , B5234T7.

Mvh// Mattias

14 127 Inlägg
18 oktober 2011
Kooza skrev:
Ok, tyckte också det lät lite lustigt, men det var farsan som pratade med tidigare ägaren (hans polare) senast och farsan är lite smårörig så han kan ju ha blandat ihop något. Det är elstolar med minne på både förar och passagerar sidan.

Via transportstyrelsens hemsida får man ju inte reda på så mycket information, men om man söker på reg numret på t.ex. mekonomen så står det: Volvo 850 Serie, T-5r 2.3 Turbo, 1994-1997, 166kw/226hp , 2319CC , B5234T7.

fast det står det om jag slår in mina reggnummer oxå!

och jag har 2st 94:ans turbo även om ena säkert går att ta fel på då det både sitter R-front mocca inredning svart bräda osv

men som detta ger inga ledtrådar

man kan börja med att kolla på kamremskåpan den går förvissa att byta ut men den går sällan sönder så orginalet brukar sitta kvar annars står det brevid motornummret smile

234 Inlägg
18 oktober 2011
Ok smile Egentligen så kvittar iaf för min del om det är en t5-r eller en vanlig t5:a, men det är ju roligt att veta och ha lite koll på bilarna som står hemma på gårn (eller ja farsans transit skiter jag fullständigt i).

Ska ta och kolla kamremskåpan, men vart står motornummret om kåpan skulle vara bytt? Allt finns ju lättilgängligt att kolla på då det inte var allt för längesen vi bytte motorn i den (skuret vevlager och toppen var bra sleten, började gnissla och klapprade jävel i den en dag) smile

Mvh// Mattias

14 127 Inlägg
18 oktober 2011
det står på grenrörs sidan iframkant högt upp tror det är ett vattenrör just brevid
om jag inte missminner mig totalt

jag bygger hela tiden om mina skrothögar så det är svårt att ens hitta några grejer som stämmer

hade en b5234t5 i min förra 855:A  fast det är samma motor som b5234ft/t bara att dom kallas något annat när det är overboost   en sak som många inte byter ut och krånglar med är växelspaken damasken är i mocca/alcantara på t5r även dörrsidornas inlägg armstödet osv har iof det i min 855:a och det mesta utom växelspaks damasken i 854:an

412 Inlägg
18 oktober 2011
Alla T5-R ska vara "fullutrustade" från fabrik om jag har förstått det rätt.

Har den inte glastaklucka, CD-växlare, rätt inredning osv så pekar det väl ganska uppenbarligen mot att det inte är en T5-R.
En polare köpte en T5 som i pappret var en T5-R, den hade vanliga fronten och ingen direkt utrustning alls (..utöver standardutrustningen)

135
├┼┼
24 R

SKÅNING
1 215 Inlägg
18 maj 2012
jo gammal tråd men med nyttig info för den som letar 850 = jag smile

KennethL skrev:
Alla T5-R ska vara "fullutrustade" från fabrik om jag har förstått det rätt.

Har den inte glastaklucka, CD-växlare, rätt inredning osv så pekar det väl ganska uppenbarligen mot att det inte är en T5-R.
En polare köpte en T5 som i pappret var en T5-R, den hade vanliga fronten och ingen direkt utrustning alls (..utöver standardutrustningen)

antar att detta även gäller importerna av T5-R?

Projekt:Volvo 244 GL blir TURBO Bilen som ALDRIG kommer bli 100% färdig

2 Inlägg
18 maj 2012
Skit i inredning osv, kan vara bytt och allt möjligt. Kolla alltid Chassinumret, sitter i sidan av motorrummet på en plåtbricka.

Exempel: YV1LW5706T2201663

57 betyder turbo/t5, 58 skulle vara t5r och 50 är R

14 127 Inlägg
18 maj 2012
kolla tankluckan annars där står det vad det är för modell står t5r om det är en sån smile om ingen bytt den så klart smile

Sök