Jag kan prata lite generellt vad gäller setuper på runt 350-400 hk, vad gäller M20B25 och M50B25. Man kan räkna med att grundeffekten sjunker en aning med backad safe ställd tändning. Så antar man att M20in ligger runt 160hk och M50 kring 180hk så behöver man ladda 1,2 bar på M20in för att landa runt 350 hk och 1 bar på M50in.
Rimligt turboagg , det som folk brukar köra med, rimligt för effektnivåerna ovan är tex T3/T4, T04E, HX35, HX40, Super T70 osv. Generellt gäller att ju mindre och modernare agg desto bättre register får man. Dock får man ju se till att skaffa ett agg som är tillräckligt stort för att hålla laddtrycket hela varvtalsregistret ut , utan att bara skapa värme. Mindre turbo på dessa motorer börjar bygga runt 25oo rpm medan lite större 35oo rpm.
Går man upp ytterliggare i storlek till tex HX50 osv så får man räkna med laddtryck på kanske 4ooo rpm.
Sedan när det gäller spridare så blir det lättare att få det bra om spridarna är lagom stora. Rimliga spridare för 350-400 hk på dessa motorer kan vara tex M5 3.8 380cc , 440cc från PPF shopen, 465cc volvo. Eller om man tänker köra på E85 så skulle jag satsa på något mellan volvos 465cc till de typiska 630cc spridarna.
LMM. Här tycker jag på M20B25 (Mängdmätare) att man ska satsa på 535 LMM med M20 tekniken i, det brukar fungera bäst. Och vad gäller M50 (Massamätare) så räcker org LMM bra för att ladda 1 bar. Ska man upp högre kan ett 4" rör med org elektronik vara vettigt. En rimlig kombination för E85 skulle kunna vara tex 630cc spridare med 4" LMM och laddtyck på kanske 1,2-1,4 bar.
Med safe tändning går det att ladda uppåt en bar utan några problem på oöppnad M20 och M50, men vill man vara lite mer safe kan man dessutom köra MLS packning och ARP bult. Att köra på E85 är även det lite mer safe än bensin, om man ser till risken för spikning.
Det är också smart att satsa på en vettig ställbar BTR för att själv kunna ställa in ett lämpligt bränsletryck mot laddtrycket. Finlira dessa mot varandra till det blir klockrent. Viktigt är att inte skaffa en billig ställbar BTR utan att satsa på en bra. För dem billiga fungerar ofta dåligt och ställer till det en massa så kan då bli svårt få det fungera bra.
Bredbandslambda är inte dumt heller, kostar dessutom så lite nu så det bör man ha i varje bygge. Dels för finjustering men också för att hålla koll så allt står rätt till. Man skulle egentligen även ha avgastemp mätare för det är ofta där man ser först om något skulle hända, om tempen skulle skena. Men åtminstonne bredbandslambda tycker jag man bör satsa på.
Några tips iaf. Generellt skulle jag säga att lagom stora delar alltid ger bäst resultat i slutändan.
Mvh//
A.Fekzen
Senast redigerat av Fekzen (16 maj 2012)
A.Fekzen - Mycket vrid spar tid!
www.fekzen.se - Mjukvarudesign av originalmonterade styrsystem. Turbochip, E85 chip mm.