3658
Sök

Krängningshämmare

114 Inlägg
19 maj 2012
Trådstartare
Hej, jag har precis försökt att få bort mina fjäderben på min s70, men fastnade direkt vid krängningshämmare.
Antingen har man tur med dessa och lyckas få bort dom med mutterdragare, men så kul skulle se inte vara
Utan mutter stannade såklart halvvägs på bulten, och sen var de kört, jag försökte med rörtång, polygrip, spätt och bända med osv,
Och jag vill inte värma med gas då jag inte tänkte ha sönder dessa utan bara demontera dom. Någon som har tips på hur man får bort dessa rackare? Jag blev helt tokig på dessa leder av alla slag då detta oftast händer, och trångt är de och fast sitter de.
Problemet är alltså att "bulten" snurrar om man försöker gänga av muttern, så måste få någon sorts motstånd på andra sidan bulten för att få bort muttern.

Så tips?
Senast redigerat av antond93 (19 maj 2012)

1 277 Inlägg
19 maj 2012
skruva tillbaka muttern igen, sen tar du vinkelslipen å kapar av den yttersta stumpen som inte muttern täcker, sen lossar det direkt. du får fina till gängorna sen då för det kan bli problem ibland med att gänga på muttern.

114 Inlägg
19 maj 2012
Trådstartare
cykelpump skrev:
skruva tillbaka muttern igen, sen tar du vinkelslipen å kapar av den yttersta stumpen som inte muttern täcker, sen lossar det direkt. du får fina till gängorna sen då för det kan bli problem ibland med att gänga på muttern.

Det är tyvärr samma grej där, försökte sätta åt muttern lika länge sin jag försökte ta bort den, "bulten" bara snurrar, får inget riktigt tryck på "kulan"

1 277 Inlägg
19 maj 2012
Snitta en diagonal på muttern då, inte för djupt så du kapar långt in på staget utan precis så du träffar gängor, värmen i muttern samt att du tagit ur en bete borde hjälpa till så det släpper, använd rörtång som mothåll även nu.

854 Inlägg
19 maj 2012
Har du kollat så det inte finns något att hålla emot med på andra sidan (vid leden)? Finns på BMW i alla fall wink
Annars fimpar du staget och köper nytt för en hundring.

1 277 Inlägg
19 maj 2012
Kmarcus skrev:
Har du kollat så det inte finns något att hålla emot med på andra sidan (vid leden)? Finns på BMW i alla fall wink

Inte så säker på ifall han har en sådan då jag inte har det på min v40 eller på 850:in vi hade i familjen.

114 Inlägg
19 maj 2012
Trådstartare
cykelpump skrev:
Snitta en diagonal på muttern då, inte för djupt så du kapar långt in på staget utan precis så du träffar gängor, värmen i muttern samt att du tagit ur en bete borde hjälpa till så det släpper, använd rörtång som mothåll även nu.

Aa, men de är ju knappt att man kommer åt med varken kap eller rörtång, vore skönast med att kapa av hela skiten och byta de. Kostar 600:- för två nya så verkar vara lite meningslöst om dom inte är dåliga

114 Inlägg
19 maj 2012
Trådstartare
Kmarcus skrev:

Ja jag har kollat och de sitter tyvärr inget mothåll alls:/ vilket hade gjort de hela mycket enklare

Påstängd
1 197 Inlägg
19 maj 2012
antond93 skrev:
Kmarcus skrev:

Ja jag har kollat och de sitter tyvärr inget mothåll alls:/ vilket hade gjort de hela mycket enklare

Säker? Tror att det sitter torx där, har iaf gjort det på dom volvobilarna jag behövt skruva med där!

114 Inlägg
19 maj 2012
Trådstartare
siiimooon skrev:
antond93 skrev:
Kmarcus skrev:

Säker? Tror att det sitter torx där, har iaf gjort det på dom volvobilarna jag behövt skruva med där!

Nej de sitter faktiskt ingen torx att hålla emot med, möjligen så att dom nya man köper har de?

1 867 Inlägg
19 maj 2012
Det brukar finnas insex eller torxgrepp i änden för att hålla imot.

Specialsvarv.se - Hårda bussningar till hårda bilar.

114 Inlägg
19 maj 2012
Trådstartare
Koop skrev:
Det brukar finnas insex eller torxgrepp i änden för att hålla imot.

Precis de jag skrev ovan att de inte fanns något mothåll alls hmm
Jag har googla runt lite om guider osv. Om fjäderbyte osv, och dom trådar där jag sätt så länkade folk till Volvos egna guider på saker, fast när man går in på dessa så har sidan flyttats, någon som vet var Volvo har dessa guider nu?
Senast redigerat av antond93 (19 maj 2012)

Fri fart för ett fritt folk!
14 167 Inlägg
20 maj 2012
har aldrig varit med om att det inte finns något forma av grepp antingen mellan krängaren och leden brukar sitta en 17mm fattning där men en formad som en mutter utan bara från 2håll man kan hålla imot

eller så är det ett hål på framsidan som man sätter i en torx

fast dom där är alltid mer eller mindre dåliga om dom inte är helt nya
så bäst är att alltid byta dom

brukar köpa en uppsättning varje gång jag tar ner fjäderbenen fram för det strular alltid

Kör fort så hinner inget hända...

114 Inlägg
20 maj 2012
Trådstartare
Growe skrev:
har aldrig varit med om att det inte finns något forma av grepp antingen mellan krängaren och leden brukar sitta en 17mm fattning där men en formad som en mutter utan bara från 2håll man kan hålla imot

brukar köpa en uppsättning varje gång jag tar ner fjäderbenen fram för det strular alltid

Sitter faktiskt inget mothåll, har kollar överallt under damasken också, så förmodar att de är några gamla original.. Men har skickat efter två nya för 113 :- styck från skruvat så jag kan ha sönder dessa rackare wink
Senast redigerat av antond93 (20 maj 2012)

14 167 Inlägg
20 maj 2012
antond93 skrev:
Growe skrev:

Sitter faktiskt inget mothåll, har kollar överallt under damasken också, så förmodar att de är några gamla original.. Men har skickat efter två nya för 113 :- styck från skruvat så jag kan ha sönder dessa rackare wink

mm du kan köra utan dom utan att det är någon fara om du vill fortsätta skruva smile

114 Inlägg
20 maj 2012
Trådstartare
Growe skrev:
antond93 skrev:
Growe skrev:

mm du kan köra utan dom utan att det är någon fara om du vill fortsätta skruva smile

Ja alltså vänster fram sitter nu krängningshämmaren löst, så man hör att de låter lite iblan nu när jag kör, kan man köra sim vanligt eller tror ni staget som går till andra Sidan tar skada?

14 167 Inlägg
20 maj 2012
ingen fara bara att krängarens funktion blir lite ursatt ur spel men det spelar ingen som helst roll

114 Inlägg
20 maj 2012
Trådstartare
Growe skrev:
ingen fara bara att krängarens funktion blir lite ursatt ur spel men det spelar ingen som helst roll

Okej tack så jätte mycket smile

Sök