Seriös hemmabyggd halvbur/skruvbur går det att regga med det?

bjorlen Hobbyfotograf
20 maj 2012 · 717 Inlägg

som rubriken lyder så undrar jag om det går att regga en bil med en hemmabyggd bur som är seriöst byggd med riktiga mått från en fabriksbyggd bur?

Här kommer lite bilder med

Armen som går till B-stolpen sitter fast runt bältes bygeln

http://i47.tinypic.com/xbcu86.jpg
http://i50.tinypic.com/6qwfbq.jpg
http://i47.tinypic.com/713ara.jpg
http://i46.tinypic.com/aw5pgn.jpg

TACKSAM FÖR SNABBA SVAR

Mvh Bjorlen

142R
20 maj 2012 · 300 Inlägg

Går inte!!!!!!!!!! så sälja till mig nu wink

Volkswagen Passat TDI "NrOne" (2001)
Toyota Supra "Vänsterstyrd Singel Mk18" (1995)
bjorlen Hobbyfotograf
20 maj 2012 · 717 Inlägg

142R skrev:
Går inte!!!!!!!!!! så sälja till mig nu wink

haha den kommer inte säljas, försök hur mycket du kan men det kommer aldrig gå big_smile

Swahnz Diesel !
20 maj 2012 · 42 Inlägg

tror först å främst du behöver större infästningsplattor, och vart sitter dom bak? i hjulhusen? sen ska det nog vara godkända bult du har bultat ihop buren med (fingängade tex sånna som bältet sitter i) men ja är inte säker på nåt av det men kan tänka mig att de är så smile

Diesel !
bjorlen Hobbyfotograf
20 maj 2012 · 717 Inlägg

Swahnz skrev:
tror först å främst du behöver större infästningsplattor, och vart sitter dom bak? i hjulhusen? sen ska det nog vara godkända bult du har bultat ihop buren med (fingängade tex sånna som bältet sitter i) men ja är inte säker på nåt av det men kan tänka mig att de är så smile

Bultar fast dom i en svartståls platta på 1-1.5cm smile och den plattan är fastsvetsad i ryggen eller vad man ska säga smile

Swahnz Diesel !
20 maj 2012 · 42 Inlägg

bjorlen skrev:

Swahnz skrev:
tror först å främst du behöver större infästningsplattor, och vart sitter dom bak? i hjulhusen? sen ska det nog vara godkända bult du har bultat ihop buren med (fingängade tex sånna som bältet sitter i) men ja är inte säker på nåt av det men kan tänka mig att de är så smile

Bultar fast dom i en svartståls platta på 1-1.5cm smile och den plattan är fastsvetsad i ryggen eller vad man ska säga smile

okej tror du måste ha dom sittande på hjulhusen bak smile

Diesel !
KHRacing
20 maj 2012 ·

Vill du ha ett 1 0 0 % ärligt svar ? så är svaret - J A !

Bilprovningen/andra besiktningsorgan SKITER FULLSTÄNDIGT i om din bur är gjort i BLY, plast, vatten, stål, bambu. kisel, tepåsar, avlagda gamla skor, eller ev en kopparkittel från 1300-talet.

De ser ENDAST på att den sitetr fast (ej kan lossna när man sliter i denty)
samt att alla delar av buren som du fastspännt läge i stolarna kan nå med dina kroppsdelar - är vadderade.

Strävan i ovankant på vinndrutan (om sådan finnes) skall okså var försedd med en avbärre som gör att man glider undan röret istället för att slå skallen rakt i det.

fastsättningsplattorna bryr de sig inte alls om, buren kan vara limmad om du så vil, en som jag skrev ovan, den får inte lossna när de drar o sliter i den på regbesiktningen

Framstolarna behöver även vara av orginamodell för reggningen.
Baksätesplatsera brukar till 99% tas bort vid regbesiktningen & således blir fordonet 2-sitsigt. (dock finns det bilar med bur & fungerande baksäte okså.

finns heller inga som helst regler för hur buren skall sitta fast med antal bultar eller sspciella bultar

Alla dessa säkerhetsgrejjerna gäller ENBART om du skall tävla o alltså måste ha en SBF/FIA godkänd bur.
SBF/FIA - HAR INGET alsl med SBP/reggning att göra.

Har du flera frågort så är du varmtvälkommen att fråga på eller skicka PM.

mvh Krsitian

PS. är fordonet i fråga helfordonsgodkänt så är det maginellt svårare - medet går.

Senast redigerat av KHRacing (20 maj 2012)

bjorlen Hobbyfotograf
20 maj 2012 · 717 Inlägg

KHRacing skrev:
Vill du ha ett 1 0 0 % ärligt svar ? så är svaret - J A !

Bilprovningen/andra besiktningsorgan SKITER FULLSTÄNDIGT i om din bur är gjort i BLY, plast, vatten, stål, bambu. kisel, tepåsar, avlagda gamla skor, eller ev en kopparkittel från 1300-talet.

De ser ENDAST på att den sitetr fast (ej kan lossna när man sliter i denty)
samt att alla delar av buren som du fastspännt läge i stolarna kan nå med dina kroppsdelar - är vadderade.

Strävan i ovankant på vinndrutan (om sådan finnes) skall okså var försedd med en avbärre som gör att man glider undan röret istället för att slå skallen rakt i det.

fastsättningsplattorna bryr de sig inte alls om, buren kan vara limmad om du så vil, en som jag skrev ovan, den får inte lossna när de drar o sliter i den på regbesiktningen

Framstolarna behöver även vara av orginamodell för reggningen.
Baksätesplatsera brukar till 99% tas bort vid regbesiktningen & således blir fordonet 2-sitsigt. (dock finns det bilar med bur & fungerande baksäte okså.

finns heller inga som helst regler för hur buren skall sitta fast med antal bultar eller sspciella bultar

Alla dessa säkerhetsgrejjerna gäller ENBART om du skall tävla o alltså måste ha en SBF/FIA godkänd bur.
SBF/FIA - HAR INGET alsl med SBP/reggning att göra.

Har du flera frågort så är du varmtvälkommen att fråga på eller skicka PM.

mvh Krsitian

PS. är fordonet i fråga helfordonsgodkänt så är det maginellt svårare - medet går.

Tackar för bra svar och beskrivningar smile

KHRacing
20 maj 2012 ·

varsågod- ja jag stavar som en kratta....

bjorlen Hobbyfotograf
20 maj 2012 · 717 Inlägg

KHRacing skrev:
varsågod- ja jag stavar som en kratta....

det är lugnt, är inte heller helt 100 på att stava rätt så det är skit sak samma smile

Dansken-
20 maj 2012 · 950 Inlägg

Du kan skruva loss den, när du ska till Bilprovningen och om de frågor, så säger du bara att du transportera den ;-)

Nybergrobin
20 maj 2012 · 2 385 Inlägg

KHRacing skrev:
varsågod- ja jag stavar som en kratta....

Jag tackar också för inlägget. Det var intressant läsning som jag helt klart kommer dra nytta av i framtiden smile

KHRacing
20 maj 2012 ·

Dansken- skrev:
Du kan skruva loss den, när du ska till Bilprovningen och om de frågor, så säger du bara att du transportera den ;-)

Funkade faktiskt förr, men inte nu längre tyvärr. Plus att man ju gärna kör efter besiktningen med buren fastspännd, blir man då stoppad så kan maninte hänvisa till last, utan åker på regbes.cool

bjorlen Hobbyfotograf
21 maj 2012 · 717 Inlägg

Kan meddela att det GICK att regga med buren smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang