KHRacing skrev:
Vill du ha ett 1 0 0 % ärligt svar ? så är svaret - J A !
Bilprovningen/andra besiktningsorgan SKITER FULLSTÄNDIGT i om din bur är gjort i BLY, plast, vatten, stål, bambu. kisel, tepåsar, avlagda gamla skor, eller ev en kopparkittel från 1300-talet.
De ser ENDAST på att den sitetr fast (ej kan lossna när man sliter i denty)
samt att alla delar av buren som du fastspännt läge i stolarna kan nå med dina kroppsdelar - är vadderade.
Strävan i ovankant på vinndrutan (om sådan finnes) skall okså var försedd med en avbärre som gör att man glider undan röret istället för att slå skallen rakt i det.
fastsättningsplattorna bryr de sig inte alls om, buren kan vara limmad om du så vil, en som jag skrev ovan, den får inte lossna när de drar o sliter i den på regbesiktningen
Framstolarna behöver även vara av orginamodell för reggningen.
Baksätesplatsera brukar till 99% tas bort vid regbesiktningen & således blir fordonet 2-sitsigt. (dock finns det bilar med bur & fungerande baksäte okså.
finns heller inga som helst regler för hur buren skall sitta fast med antal bultar eller sspciella bultar
Alla dessa säkerhetsgrejjerna gäller ENBART om du skall tävla o alltså måste ha en SBF/FIA godkänd bur.
SBF/FIA - HAR INGET alsl med SBP/reggning att göra.
Har du flera frågort så är du varmtvälkommen att fråga på eller skicka PM.
mvh Krsitian
PS. är fordonet i fråga helfordonsgodkänt så är det maginellt svårare - medet går.