3388
Sök

Hjälp mig att få ut mer effekt av bilen!...

1 Inlägg
15 maj 2012
Trådstartare
#1
Tjenare!
Har vart och köpt mig en Volvo s40N, kolla gärna in den...
Det är en 2,4i 170 hk, Automat.
Det ända som gjort för att öka effekten är annat luftgilter och 3tums för från katalysatorn..

Nu känner jag att jag vill få ut mer av den! Men vet inte riktigt hur. Har vart inne på att chippa den men det ska tydligen inte ge så mycket effekt på den här bilen och kostar mycket.
Så snälla skriv era tankar kring detta!


460 Inlägg
15 maj 2012
#2
_Timbjork_ skrev:
Tjenare!
Har vart och köpt mig en Volvo s40N, kolla gärna in den...
Det är en 2,4i 170 hk, Automat.
Det ända som gjort för att öka effekten är annat luftgilter och 3tums för från katalysatorn..

Nu känner jag att jag vill få ut mer av den! Men vet inte riktigt hur. Har vart inne på att chippa den men det ska tydligen inte ge så mycket effekt på den här bilen och kostar mycket.
Så snälla skriv era tankar kring detta!

Vill du ha effekt skulle du köpt en turboladdad motor från början.. dom är både enkla och billiga att "trimma" smile
Men visst går det att chippa och byta katt till racekatt även på din 170hk smile

Ung pojk med stort intresse för gamla volvoturbos :)

3 292 Inlägg
20 maj 2012
#3
Det är klart att det går att trimma sugbilar åxå.. MEN det folk sällan tänker på att vill man kunna trimma på bästa sätt och få ut många hästar så är det en mycket bättre idé att börja med att skaffa sig en bil med turbo i, att trimma en sugis är oftast bara dyrt och besvärligt.. speciellt om man vill ha stor skillnad på antal hästar.

Sälj bilen du har och skaffa en turbo istället.. mycket bättre och mer trimvänligt till bättre priser dessutom.

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **

Ubåtsingenjör
7 317 Inlägg
20 maj 2012
#4
vi du få ut mer kan du ju börja med att montera typ 2,25" avgasrör istället .... då ditt 3" inte gör något annat än att bröla och strypa motorn


164 Inlägg
20 maj 2012
#5
Du skriver annat luftfilter, är det ett sportfilter du lägger i orginalluftboxen eller är det ett öppet filter? Är det ett öppetfilter så kommer du bara tappa effekt på en sugis. Men vill du ha mer effekt så finns det inte mycket att göra, chippa den och lätta den är i princip allt du kan göra och chippet ger inte många hk. Släng ur reservhjulet så kommer den gå som fan sen!


CHEEVA skrev:
vi du få ut mer kan du ju börja med att montera typ 2,25" avgasrör istället .... då ditt 3" inte gör något annat än att bröla och strypa motorn

3" från katalysatorn funkar fint, det ger tillräkligt mottryck med orginal katten iallafall. Men om det vore 3" hela vägen så skulle det vara illa.


Ubåtsingenjör
7 317 Inlägg
24 maj 2012
#6
Rake skrev:
Du skriver annat luftfilter, är det ett sportfilter du lägger i orginalluftboxen eller är det ett öppet filter? Är det ett öppetfilter så kommer du bara tappa effekt på en sugis. Men vill du ha mer effekt så finns det inte mycket att göra, chippa den och lätta den är i princip allt du kan göra och chippet ger inte många hk. Släng ur reservhjulet så kommer den gå som fan sen!


CHEEVA skrev:
vi du få ut mer kan du ju börja med att montera typ 2,25" avgasrör istället .... då ditt 3" inte gör något annat än att bröla och strypa motorn

3" från katalysatorn funkar fint, det ger tillräkligt mottryck med orginal katten iallafall. Men om det vore 3" hela vägen så skulle det vara illa.

I teorin blir det på tok fel att ha så stort bak och mindre fram ...

Man vill ha större system fram i och med att gaserna är varma och stora, när de sedan kommer längre bak i systemet har de svalnat och minskar även i volym och då sänks gashastigheten.

man vill inte ha en massa mottryck, man vill ju ut med gaserna så fort som möjligt och då är inte 3" rätt väg att gå

så som sagt, släng bort ditt 3" och montera 2,25 och kanske 2,5 framför katten.. ett extrakor kan även göra ganska stor skillnad. En racekatt som någon sa kan även det hjälpa till att öka flödet en aning.

Sen kan du e85 konvertera och mappa bilen efter dina mods. Ett öppet filter stryper även det som sagt, köp ett bra insats filter istället. Sen kan man trycksätta boxen om det inte redan är gjort orginal, dvs tvinga in luft genom ett hål i fronten

Antar att du inte är intresserad utav att öppna motorn ? Om du är det så kan du ju porta toppen i med andra kammar högkompskolvar osv
Senast redigerat av CHEEVA (24 maj 2012)


klabbarpan
3 041 Inlägg
24 maj 2012
#7
CHEEVA skrev:
Rake skrev:
Du skriver annat luftfilter, är det ett sportfilter du lägger i orginalluftboxen eller är det ett öppet filter? Är det ett öppetfilter så kommer du bara tappa effekt på en sugis. Men vill du ha mer effekt så finns det inte mycket att göra, chippa den och lätta den är i princip allt du kan göra och chippet ger inte många hk. Släng ur reservhjulet så kommer den gå som fan sen!


CHEEVA skrev:
vi du få ut mer kan du ju börja med att montera typ 2,25" avgasrör istället .... då ditt 3" inte gör något annat än att bröla och strypa motorn

3" från katalysatorn funkar fint, det ger tillräkligt mottryck med orginal katten iallafall. Men om det vore 3" hela vägen så skulle det vara illa.

I teorin blir det på tok fel att ha så stort bak och mindre fram ...

Man vill ha större system fram i och med att gaserna är varma och stora, när de sedan kommer längre bak i systemet har de svalnat och minskar även i volym och då sänks gashastigheten.

man vill inte ha en massa mottryck, man vill ju ut med gaserna så fort som möjligt och då är inte 3" rätt väg att gå

så som sagt, släng bort ditt 3" och montera 2,25 och kanske 2,5 framför katten.. ett extrakor kan även göra ganska stor skillnad. En racekatt som någon sa kan även det hjälpa till att öka flödet en aning.

Sen kan du e85 konvertera och mappa bilen efter dina mods. Ett öppet filter stryper även det som sagt, köp ett bra insats filter istället. Sen kan man trycksätta boxen om det inte redan är gjort orginal, dvs tvinga in luft genom ett hål i fronten

Antar att du inte är intresserad utav att öppna motorn ? Om du är det så kan du ju porta toppen i med andra kammar högkompskolvar
osv

Antar att han inte vill lägga sådana pengar. Tycker man att det är dyrt med ett chip som ändå ger +- 18 hästar så är ju allt annat ute slutet känns det som. 18 hästar är ganska mycket för dem pengarna


Ubåtsingenjör
7 317 Inlägg
24 maj 2012
#8
nixon89 skrev:
CHEEVA skrev:
Rake skrev:
Du skriver annat luftfilter, är det ett sportfilter du lägger i orginalluftboxen eller är det ett öppet filter? Är det ett öppetfilter så kommer du bara tappa effekt på en sugis. Men vill du ha mer effekt så finns det inte mycket att göra, chippa den och lätta den är i princip allt du kan göra och chippet ger inte många hk. Släng ur reservhjulet så kommer den gå som fan sen!



3" från katalysatorn funkar fint, det ger tillräkligt mottryck med orginal katten iallafall. Men om det vore 3" hela vägen så skulle det vara illa.

I teorin blir det på tok fel att ha så stort bak och mindre fram ...

Man vill ha större system fram i och med att gaserna är varma och stora, när de sedan kommer längre bak i systemet har de svalnat och minskar även i volym och då sänks gashastigheten.

man vill inte ha en massa mottryck, man vill ju ut med gaserna så fort som möjligt och då är inte 3" rätt väg att gå

så som sagt, släng bort ditt 3" och montera 2,25 och kanske 2,5 framför katten.. ett extrakor kan även göra ganska stor skillnad. En racekatt som någon sa kan även det hjälpa till att öka flödet en aning.

Sen kan du e85 konvertera och mappa bilen efter dina mods. Ett öppet filter stryper även det som sagt, köp ett bra insats filter istället. Sen kan man trycksätta boxen om det inte redan är gjort orginal, dvs tvinga in luft genom ett hål i fronten

Antar att du inte är intresserad utav att öppna motorn ? Om du är det så kan du ju porta toppen i med andra kammar högkompskolvar
osv

Antar att han inte vill lägga sådana pengar. Tycker man att det är dyrt med ett chip som ändå ger +- 18 hästar så är ju allt annat ute slutet känns det som. 18 hästar är ganska mycket för dem pengarna

får man 18 hästar för de pengarna är dt väldigt bra ! men tvivlar på att man får de i verkligheten

vill man inte lägga så mycket pengar ärdet dax att se sig om efter en annan bil med mer effekt orginal


klabbarpan
3 041 Inlägg
24 maj 2012
#9
CHEEVA skrev:
nixon89 skrev:
CHEEVA skrev:

I teorin blir det på tok fel att ha så stort bak och mindre fram ...

Man vill ha större system fram i och med att gaserna är varma och stora, när de sedan kommer längre bak i systemet har de svalnat och minskar även i volym och då sänks gashastigheten.

man vill inte ha en massa mottryck, man vill ju ut med gaserna så fort som möjligt och då är inte 3" rätt väg att gå

så som sagt, släng bort ditt 3" och montera 2,25 och kanske 2,5 framför katten.. ett extrakor kan även göra ganska stor skillnad. En racekatt som någon sa kan även det hjälpa till att öka flödet en aning.

Sen kan du e85 konvertera och mappa bilen efter dina mods. Ett öppet filter stryper även det som sagt, köp ett bra insats filter istället. Sen kan man trycksätta boxen om det inte redan är gjort orginal, dvs tvinga in luft genom ett hål i fronten

Antar att du inte är intresserad utav att öppna motorn ? Om du är det så kan du ju porta toppen i med andra kammar högkompskolvar
osv

Antar att han inte vill lägga sådana pengar. Tycker man att det är dyrt med ett chip som ändå ger +- 18 hästar så är ju allt annat ute slutet känns det som. 18 hästar är ganska mycket för dem pengarna

får man 18 hästar för de pengarna är dt väldigt bra ! men tvivlar på att man får de i verkligheten
vill man inte lägga så mycket pengar ärdet dax att se sig om efter en annan bil med mer effekt orginal

Samma motor som i v70in. 170 hästarn får 18 hästar extra. 140 hästars versionen hamnar även den på 188 hk totalt då det är samma motor som 170in fast med elektronisk strypning i gasreglaget:-) sedan om du faktiskt får 18 hästar mer låter jag vara osagt men på pappret är det en väldigt bra siffra i förhållande till vad du betalar för. Har man som ts då redan avgaset även om nu överdimensionerat, så är han ju på steg 2 enl tex bsr steg med chippning som enda komplement. Mycket mera går inte att göra för en rimlig peng.


Mvh benna


Ubåtsingenjör
7 317 Inlägg
24 maj 2012
#10
nixon89 skrev:
CHEEVA skrev:
nixon89 skrev:

Antar att han inte vill lägga sådana pengar. Tycker man att det är dyrt med ett chip som ändå ger +- 18 hästar så är ju allt annat ute slutet känns det som. 18 hästar är ganska mycket för dem pengarna

får man 18 hästar för de pengarna är dt väldigt bra ! men tvivlar på att man får de i verkligheten
vill man inte lägga så mycket pengar ärdet dax att se sig om efter en annan bil med mer effekt orginal

Samma motor som i v70in. 170 hästarn får 18 hästar extra. 140 hästars versionen hamnar även den på 188 hk totalt då det är samma motor som 170in fast med elektronisk strypning i gasreglaget:-) sedan om du faktiskt får 18 hästar mer låter jag vara osagt men på pappret är det en väldigt bra siffra i förhållande till vad du betalar för. Har man som ts då redan avgaset även om nu överdimensionerat, så är han ju på steg 2 enl tex bsr steg med chippning som enda komplement. Mycket mera går inte att göra för en rimlig peng.


Mvh benna

japp 18hk är riktigt bra smile är nog det enda ts kan göra för vettiga pengar.. samt plocka bort bonn trimmet


klabbarpan
3 041 Inlägg
24 maj 2012
#11
CHEEVA skrev:
nixon89 skrev:
CHEEVA skrev:
får man 18 hästar för de pengarna är dt väldigt bra ! men tvivlar på att man får de i verkligheten
vill man inte lägga så mycket pengar ärdet dax att se sig om efter en annan bil med mer effekt orginal

Samma motor som i v70in. 170 hästarn får 18 hästar extra. 140 hästars versionen hamnar även den på 188 hk totalt då det är samma motor som 170in fast med elektronisk strypning i gasreglaget:-) sedan om du faktiskt får 18 hästar mer låter jag vara osagt men på pappret är det en väldigt bra siffra i förhållande till vad du betalar för. Har man som ts då redan avgaset även om nu överdimensionerat, så är han ju på steg 2 enl tex bsr steg med chippning som enda komplement. Mycket mera går inte att göra för en rimlig peng.


Mvh benna

japp 18hk är riktigt bra smile är nog det enda ts kan göra för vettiga pengar.. samt plocka bort bonn trimmet

Word on that;-)


Xenoholic
2 559 Inlägg
24 maj 2012
#12
Byt till en turbobil i stället. Inte värt att hålla på o krabba med en massa för att få ut några ynka hästar tongue

En SAAB utan turbo är som en räkmacka utan räkor ;)
Åker SAAB 9-5 Aero , SAAB 9-3 Nordic 333 concept ,Subaru Forester 2.5 XT eller en än så länge turbolös Honda CBR 929 Fireblade beroende på väder o humör :D


Sök