3653
Sök

Trasig koppling Skoda Felicia 1,6?

22 Inlägg
21 maj 2012
Trådstartare
#1
Hej!

Igår när jag var ute och körde så blev kopplingen helt plötsligt mycket trögare än vanligt och när jag hade en växel i och kopplingen uppsläppt så gick det att köra om man gasade försiktigt. Gasade man på hastigt så började motorn att varva som om man hade haft kopplingen nedtryckt. Växlarna går i lika lätt som vanligt.

Är kopplingen helt slut eller kan det vara någon vajer eller något annat som tjärvar och gör att kopplingen inte släpps upp helt?

Evildan
21 maj 2012
#2
På Felicia sitter kopplingspedalen och bromspedalen på "samma" axel i pedalstället, detta kan börja kärva och då kanske inte pedalen går tillbaka till fullo?
Haft det problemet på flertalet pickuper att bromspedalen fastnar i nedtryck läge när kopplingspedalen är nedtryckt men följer med upp när kopplingen släpps upp.

22 Inlägg
21 maj 2012
Trådstartare
#3
Tack för svaret. Det är dock inte det som är felet. Det känns som att det skulle kunna ha med vajern att göra. Men hade den varit av så hade det ju inte gått att köra alls. Kan vajern vara sliten så att kopplingen blir trög?

18 Inlägg
27 maj 2012
#4
Jag är ganska säker på att någon eller några av membranfjäderns "fingrar" i tryckplattan har gått av. Då fördelas trycket från kopplingspedalen på färre "fingrar" och det blir tyngre att frikoppla. Med uppsläppt koppling blir fjädertrycket på lamellen ojämnt och kopplingen kan börja slira. Haynes reparationshandbok har bra bilder på hur en "frisk" tryckplatta ska se ut.

Jag har råkat ut för samma problem då jag hade en Ford Taunus. Det visade sig att två "fingrar" hade gått av. Det var bara att byta hela kopplingen.

Men det skadar ju inte att kolla vajern först och smörja den på samma gång.

/Lennart

Lagen om selektiv gravitation: Ett tappat verktyg faller där det gör största skadan.


Sök