3338
Sök

Saab 9-5 kombi 1,8 -03. vit rök.

18 Inlägg
24 maj 2012
Trådstartare
#21
check engine lampan lyser inte längre efter att batteriet varit frånkopplat.

18 Inlägg
25 maj 2012
Trådstartare
#22
Så här ser det ut nu.
http://img805.imageshack.us/img805/8421/062cg.jpg

http://img155.imageshack.us/img155/5619/064mo.jpg

18 Inlägg
28 maj 2012
Trådstartare
#23
Idag tänder check engine lampan igen.
Jag körde iväg till en verkstad i min stad. Där läste de av felkoden och fick fram 1 och 2 från tändmodulen.
Vad första kodsiffrorna var minns jag inte.
De släckte dem och tyckte jag skulle komma tillbaka om lampan började lysa igen.
De hade inte tid idag att felsöka vidare på tändmodulen.
Verkar inte som de tog det som något allvarligt.
Kan det vara följdfel från förra verkstaden där de byte turbon?

Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
1 594 Inlägg
28 maj 2012
#24
Helig skrev:
Idag tänder check engine lampan igen.
Jag körde iväg till en verkstad i min stad. Där läste de av felkoden och fick fram 1 och 2 från tändmodulen.
Vad första kodsiffrorna var minns jag inte.
De släckte dem och tyckte jag skulle komma tillbaka om lampan började lysa igen.
De hade inte tid idag att felsöka vidare på tändmodulen.
Verkar inte som de tog det som något allvarligt.
Kan det vara följdfel från förra verkstaden där de byte turbon?

Undrar fortfarande om det verkligen är en 1,8 för om du har en 9-5´a så har du antingen en 2,0 eller 2,3.
Sen finns det ingen tändmodul utan menar du tändkassetten?

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab

18 Inlägg
28 maj 2012
Trådstartare
#25
Antagligen. Den rektangulära saken ovanpå motorn.

Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
1 594 Inlägg
28 maj 2012
#26
Helig skrev:
Antagligen. Den rektangulära saken ovanpå motorn.

1,8?

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab

18 Inlägg
28 maj 2012
Trådstartare
#27
Jag var tvungen att gå ut och kolla. Det är en 2.0. Varför jag trodde annat har jag ingen aning om.

Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
1 594 Inlägg
28 maj 2012
#28
Helig skrev:
Jag var tvungen att gå ut och kolla. Det är en 2.0. Varför jag trodde annat har jag ingen aning om.

Tack!
# Felkod kan fås från Tk ifall den håller på att dö men i regel funkar den eller så lägger den bara av = byte och just detta är inte speciellt ovanligt på Saabarna när de har rullat ett gäng med mil.
# Sitter det rätt tändstift i maskin. Fel stift kan ibland ge felkod och byttes dessa i samband med turbobytet? "Dränkta" stift blir aldrig som de var och med tanke på hur Saabens tändsystem jobbar så är ett trasigt stift en stor källa för att Tk lägger felkod.
# Hall givaren dvs. den som triggar tändning och känner av "vart motorn är" kan spöka på så sätt att maskin kan vara omöjlig att starta när den e kall osv. Den kan även ge felkod men det känns som om Tk är problemet.

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab


Sök