3202
Sök

Frågor om kylarvätska och motorolja i ny bil

22 Inlägg
26 maj 2012
Trådstartare
#1
Hej!

Jag har nyss köpt en ny, begagnad, Skoda Fabia 50 Comf, årsmodell 2001.

Då jag inte känner till bilar så värst bra, så är jag osäker på vilken motorlja och vilken kylvätska (glykol) som ska användas.

Har jag fyllt i fel kylarvätska (glykol)???
Jag gick in på Mekonomen och frågade dem vilken kylarvätska jag ska ha i bilen. Jag sade att det nu är en röd vätska i expansionskärlet, och då gav de mig en flaska koncentrerad glykol, nämligen denna.

Artikelnr: 41-MEKO3021
Artikel: Glykol
Färg: Röd
Text: Flaska 1 lit
Info: Koncentrerad glykol som innehåller tillsatsmedel, baserat på etylenglykol, och som skyddar kylsystemet i moderna motorer från korrosion, frysning och överhettning. Avsedd för nyare aluminiummotorer där glykol typ G30, G34, TL774D/F el motsvarande föreskrivs (VAG-standard). Får ej blandas med konventionella glykoler.

När jag nu, ca 2h senare, gick ner för att fylla på glykolen så ser jag efteråt att det står G12 på behållaren i bilen! Har jag fyllt i fel glykol??? I produktbeskrivningen så står det ju "Avsedd för nyare aluminiummotorer där glykol typ G30, G34, TL774D/F el motsvarande föreskrivs (VAG-standard)". Och vad är "konventionella glykoler" ?

Motorolja
Jag frågade de tidigare ägarna vilken motorolja de har använt. De svarade "delsyntet/halvsyntet". Jag gick in på Mekonomen och frågade dem. De sa att man ska ha helsyntet på nyare bilar (2000-talet). Hjälp?! Ett motoroljebyte lär kosta 1 600 kr! Ska jag fortsätta köra på halvsyntet, eller måste jag byta? Tänk om bilen alltid har körts på halvsyntet..., vilket har fungerat i sådana fall för bilen är i väldigt bra skick kan jag säga.

Tack så oerhört mycket för er vägledning i dessa frågor!

2 400 Inlägg
26 maj 2012
#2
KonGato skrev:
Hej!

Jag har nyss köpt en ny, begagnad, Skoda Fabia 50 Comf, årsmodell 2001.

Då jag inte känner till bilar så värst bra, så är jag osäker på vilken motorlja och vilken kylvätska (glykol) som ska användas.

Har jag fyllt i fel kylarvätska (glykol)???
Jag gick in på Mekonomen och frågade dem vilken kylarvätska jag ska ha i bilen. Jag sade att det nu är en röd vätska i expansionskärlet, och då gav de mig en flaska koncentrerad glykol, nämligen denna.

Artikelnr: 41-MEKO3021
Artikel: Glykol
Färg: Röd
Text: Flaska 1 lit
Info: Koncentrerad glykol som innehåller tillsatsmedel, baserat på etylenglykol, och som skyddar kylsystemet i moderna motorer från korrosion, frysning och överhettning. Avsedd för nyare aluminiummotorer där glykol typ G30, G34, TL774D/F el motsvarande föreskrivs (VAG-standard). Får ej blandas med konventionella glykoler.

När jag nu, ca 2h senare, gick ner för att fylla på glykolen så ser jag efteråt att det står G12 på behållaren i bilen! Har jag fyllt i fel glykol??? I produktbeskrivningen så står det ju "Avsedd för nyare aluminiummotorer där glykol typ G30, G34, TL774D/F el motsvarande föreskrivs (VAG-standard)". Och vad är "konventionella glykoler" ?

Motorolja
Jag frågade de tidigare ägarna vilken motorolja de har använt. De svarade "delsyntet/halvsyntet". Jag gick in på Mekonomen och frågade dem. De sa att man ska ha helsyntet på nyare bilar (2000-talet). Hjälp?! Ett motoroljebyte lär kosta 1 600 kr! Ska jag fortsätta köra på halvsyntet, eller måste jag byta? Tänk om bilen alltid har körts på halvsyntet..., vilket har fungerat i sådana fall för bilen är i väldigt bra skick kan jag säga.

Tack så oerhört mycket för er vägledning i dessa frågor!

Glykolen kan jag inte svara på till 100% men jag har blandat och det har funkat men sedan är det kanske farligt?

Ang oljan så är det bara att köpa delsyntet och köp för guds skull inte på mekonomen.


22 Inlägg
26 maj 2012
Trådstartare
#3
Okej, tack för svaren.

Då ska jag inte köpa motorolja på Mekonomen då :-) Inte ens Castrols olja?

Någon som kan ge ett till svar angående kylarvätskan?

2 400 Inlägg
26 maj 2012
#4
KonGato skrev:
Okej, tack för svaren.

Då ska jag inte köpa motorolja på Mekonomen då :-) Inte ens Castrols olja?

Någon som kan ge ett till svar angående kylarvätskan?

Castrol är väldigt bra olja men du köper samma olja för en bråkdel av priset på ett annat ställe tongue  Tex autoexperten eller liknande.
Själv köper jag min olja från hydraulteknik för 52kr/l (delsyntet) och den funkar klockrent i min a4 1,8t


Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
26 maj 2012
#5
Nybergrobin skrev:
KonGato skrev:
Okej, tack för svaren.

Då ska jag inte köpa motorolja på Mekonomen då :-) Inte ens Castrols olja?

Någon som kan ge ett till svar angående kylarvätskan?

Castrol är väldigt bra olja men du köper samma olja för en bråkdel av priset på ett annat ställe tongue  Tex autoexperten eller liknande.
Själv köper jag min olja från hydraulteknik för 52kr/l (delsyntet) och den funkar klockrent i min a4 1,8t

håller med till en viss del men skita köpa grejjer på mekonomen för och handla samma grejjer på autoexperten känns ganska puckat då dom har samma leverantör. och stortsett samma priser.


2 400 Inlägg
26 maj 2012
#6
MrEricsson skrev:
Nybergrobin skrev:
KonGato skrev:
Okej, tack för svaren.

Då ska jag inte köpa motorolja på Mekonomen då :-) Inte ens Castrols olja?

Någon som kan ge ett till svar angående kylarvätskan?

Castrol är väldigt bra olja men du köper samma olja för en bråkdel av priset på ett annat ställe tongue  Tex autoexperten eller liknande.
Själv köper jag min olja från hydraulteknik för 52kr/l (delsyntet) och den funkar klockrent i min a4 1,8t

håller med till en viss del men skita köpa grejjer på mekonomen för och handla samma grejjer på autoexperten känns ganska puckat då dom har samma leverantör. och stortsett samma priser.

Tex skiljer det 700kr för yttre drivknut mellan autoexperten och mekonomen tongue


Forummoderator
26 337 Inlägg
26 maj 2012
#7
KonGato skrev:
Okej, tack för svaren.

Då ska jag inte köpa motorolja på Mekonomen då :-) Inte ens Castrols olja?

Någon som kan ge ett till svar angående kylarvätskan?

Oroa dig inte angående kylarvätskan. Det är den röda du ska ha.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

22 Inlägg
26 maj 2012
Trådstartare
#8
Mack skrev:
KonGato skrev:
Okej, tack för svaren.

Då ska jag inte köpa motorolja på Mekonomen då :-) Inte ens Castrols olja?

Någon som kan ge ett till svar angående kylarvätskan?

Oroa dig inte angående kylarvätskan. Det är den röda du ska ha.

Ok! Precis det svar jag ville ha smile

Så, G12 = röd mer eller mindre?

Forummoderator
26 337 Inlägg
26 maj 2012
#9
KonGato skrev:
Mack skrev:
KonGato skrev:
Okej, tack för svaren.

Då ska jag inte köpa motorolja på Mekonomen då :-) Inte ens Castrols olja?

Någon som kan ge ett till svar angående kylarvätskan?

Oroa dig inte angående kylarvätskan. Det är den röda du ska ha.

Ok! Precis det svar jag ville ha smile

Så, G12 = röd mer eller mindre?

Mjo.
Någon får dock rätta mig om jag har fel såklart.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
26 maj 2012
#10
Nybergrobin skrev:
MrEricsson skrev:
Nybergrobin skrev:

Castrol är väldigt bra olja men du köper samma olja för en bråkdel av priset på ett annat ställe tongue  Tex autoexperten eller liknande.
Själv köper jag min olja från hydraulteknik för 52kr/l (delsyntet) och den funkar klockrent i min a4 1,8t

håller med till en viss del men skita köpa grejjer på mekonomen för och handla samma grejjer på autoexperten känns ganska puckat då dom har samma leverantör. och stortsett samma priser.

Tex skiljer det 700kr för yttre drivknut mellan autoexperten och mekonomen tongue

behöver ju inte betyda att de är samma del.

leverantören till autoexperten mekonomen och mecca är samma. ända som är att de skickar runt dem till allas huvudlager innan de går till butikerna. men ändå precis samma skit och stortsett samma priser.

men sen behöver ju inte butikerna ju ta hem allt från dom. du kan ju tex lalla in och köpa dioder som de beställer från diodhuset lr liknade. även vissa butiker som beställt grejjer från realcar med.


22 Inlägg
27 maj 2012
Trådstartare
#11
Idag köpte jag Biltemas semi-synthetic motor oil, 10W-40.

Gjorde jag ett misstag? Går den bra att använda i min Skoda Fabia? Eller är den oljan s-k-r-ä-p???

2 400 Inlägg
27 maj 2012
#12
KonGato skrev:
Idag köpte jag Biltemas semi-synthetic motor oil, 10W-40.

Gjorde jag ett misstag? Går den bra att använda i min Skoda Fabia? Eller är den oljan s-k-r-ä-p???

Funkar alldeles utmärkt. Du bör kanske inte köra 3000mil på den men byt 2ggr per år så är det en perfekt olja smile


Bakhjulskrafs
1 479 Inlägg
27 maj 2012
#13
http://www.castrol.com/castrol/iframe.d … Id=7066702

oljor är en djungel. använd rätt olja om du vill ha en driftsäker bil!

glykolen ska vara röd och klara vw:s g12/g13 krav.

att blanda glykoler fräter upp aluminiumet i toppen.
Senast redigerat av Alex-s (27 maj 2012)


22 Inlägg
28 maj 2012
Trådstartare
#14
Nybergrobin skrev:
KonGato skrev:
Idag köpte jag Biltemas semi-synthetic motor oil, 10W-40.

Gjorde jag ett misstag? Går den bra att använda i min Skoda Fabia? Eller är den oljan s-k-r-ä-p???

Funkar alldeles utmärkt. Du bör kanske inte köra 3000mil på den men byt 2ggr per år så är det en perfekt olja smile

Jaha, ska man byta olja mer än 1gg per år? Du menar alltså - tömma hela systemet och hälla på nytt? Eller bara fylla på?

Bakhjulskrafs
1 479 Inlägg
28 maj 2012
#15
KonGato skrev:
Nybergrobin skrev:
KonGato skrev:
Idag köpte jag Biltemas semi-synthetic motor oil, 10W-40.

Gjorde jag ett misstag? Går den bra att använda i min Skoda Fabia? Eller är den oljan s-k-r-ä-p???

Funkar alldeles utmärkt. Du bör kanske inte köra 3000mil på den men byt 2ggr per år så är det en perfekt olja smile

Jaha, ska man byta olja mer än 1gg per år? Du menar alltså - tömma hela systemet och hälla på nytt? Eller bara fylla på?

1 gång per år eller ca 15.000 km smile

tömma ut olja, byta oljefilter och fylla på nytt


5 710 Inlägg
29 maj 2012
#16
KonGato skrev:
Jag gick in på Mekonomen och frågade dem. De sa att man ska ha helsyntet på nyare bilar (2000-talet). Hjälp?! Ett motoroljebyte lär kosta 1 600 kr! Ska jag fortsätta köra på halvsyntet, eller måste jag byta? Tänk om bilen alltid har körts på halvsyntet..., vilket har fungerat i sådana fall för bilen är i väldigt bra skick kan jag säga.

Tack så oerhört mycket för er vägledning i dessa frågor!

Vilken olja du skall ha står i instruktionsboken men ofta är det som säljaren på Mekonomen sa, nyare bilar/motore skall ofta ha helsyntet.
Vad den tidigare ägen kört på tycker jag är helt ovesäntligt.
Olja är dyrt visst men 1600 är väl ändå att ta i?
Misstänker att du klarar dig på 4 liter i den motorn och en helsyntet av bra kvalisort och med rätt klassning bruka kosta 400-700kr .

MVH Jonas
..............

330 Inlägg
29 maj 2012
#17
jonTe skrev:
Vad den tidigare ägen kört på tycker jag är helt ovesäntligt.

Det kan vara olämpligt att slå i helsyntet om tidigare ägare kört skit (mineral)oljor. Det är inte så illa som det var förr när syntetoljorna lanserades, och alla kört mineralolja i varierande kvalitet, motorer kunde läcka som såll för att syntetoljan tvättade bort partiklar som tidigare olja inte klarat av att fånga upp, och transportera bort. Dessa partiklar var då allt som höll motorn tät, så det var inte syntetoljans fel att det läkte... Nå, kanske lite, indirekt, så där. Svårt att anklaga motorn när packningen kan vara gjord av en repstump... (Cheva, smallblock, vevaxelpackning 60-talet, eller så) Det fungerade med mineralolja... Not so much med helsyntet.

jonTe skrev:
Olja är dyrt visst men 1600 är väl ändå att ta i?

Låter häftigt. Sist jag köpte olja körde jag Castrol Magnatec 5w-40, 6.5L skulle jag ha, så 2 4'or, och hamnade på strax under 800:- före dragen rabatt.
B!

5 710 Inlägg
30 maj 2012
#18
Mr_B skrev:
jonTe skrev:
Vad den tidigare ägen kört på tycker jag är helt ovesäntligt.

Det kan vara olämpligt att slå i helsyntet om tidigare ägare kört skit (mineral)oljor. Det är inte så illa som det var förr när syntetoljorna lanserades, och alla kört mineralolja i varierande kvalitet, motorer kunde läcka som såll för att syntetoljan tvättade bort partiklar som tidigare olja inte klarat av att fånga upp, och transportera bort. Dessa partiklar var då allt som höll motorn tät, så det var inte syntetoljans fel att det läkte... Nå, kanske lite, indirekt, så där. Svårt att anklaga motorn när packningen kan vara gjord av en repstump... (Cheva, smallblock, vevaxelpackning 60-talet, eller så) Det fungerade med mineralolja... Not so much med helsyntet.

Precis...vi snackar förr. Då är då....nu är nu och eftersom motorkonstruktionerna blivit bättre och även oljorna så är det där inte längre en risk.

MVH Jonas
..............

1 327 Inlägg
30 maj 2012
#19
KonGato skrev:
Idag köpte jag Biltemas semi-synthetic motor oil, 10W-40.

Gjorde jag ett misstag? Går den bra att använda i min Skoda Fabia? Eller är den oljan s-k-r-ä-p???

Biltemas olja funkar mycket bra, har kört med den i flera år i olika bilar utan några motor haverier eller motor missljud.


330 Inlägg
30 maj 2012
#20
jonTe skrev:
Precis...vi snackar förr. Då är då....nu är nu och eftersom motorkonstruktionerna blivit bättre och även oljorna så är det där inte längre en risk.

Jag var och tittade på en smallblock av 60-tals modell för bara ett par dagar sedan...
Det är inte heller så att nya bilar är helt förskonade från symptomen. Har man kört "sämre" mineral olja under längre tid, och byter till bättre olja, syntet eller inte, så tvättar man bort skit som måste hamna någonstans. Det räcker oftast med att byta oljefilter en extra gång, kort efter oljebytet, men det är värt att vara uppmärksam på när man köper begagnat. Knappast ett stort problem i dagsläget, men helt ovesäntligt?
B!


Sök