KonGato skrev:
Hej!
Jag har nyss köpt en ny, begagnad, Skoda Fabia 50 Comf, årsmodell 2001.
Då jag inte känner till bilar så värst bra, så är jag osäker på vilken motorlja och vilken kylvätska (glykol) som ska användas.
Har jag fyllt i fel kylarvätska (glykol)???Jag gick in på Mekonomen och frågade dem vilken kylarvätska jag ska ha i bilen. Jag sade att det nu är en röd vätska i expansionskärlet, och då gav de mig en flaska koncentrerad glykol, nämligen denna.
Artikelnr: 41-MEKO3021
Artikel: Glykol
Färg: Röd
Text: Flaska 1 lit
Info: Koncentrerad glykol som innehåller tillsatsmedel, baserat på etylenglykol, och som skyddar kylsystemet i moderna motorer från korrosion, frysning och överhettning. Avsedd för nyare aluminiummotorer där glykol typ G30, G34, TL774D/F el motsvarande föreskrivs (VAG-standard).
Får ej blandas med konventionella glykoler.
När jag nu, ca 2h senare, gick ner för att fylla på glykolen så ser jag
efteråt att det står
G12 på behållaren i bilen!
Har jag fyllt i fel glykol??? I produktbeskrivningen så står det ju
"Avsedd för nyare aluminiummotorer där glykol typ G30, G34, TL774D/F el motsvarande föreskrivs (VAG-standard)". Och vad är "konventionella glykoler" ?
MotoroljaJag frågade de tidigare ägarna vilken motorolja de har använt. De svarade "delsyntet/halvsyntet". Jag gick in på Mekonomen och frågade dem. De sa att man ska ha helsyntet på nyare bilar (2000-talet). Hjälp?! Ett motoroljebyte lär kosta 1 600 kr! Ska jag fortsätta köra på halvsyntet, eller måste jag byta? Tänk om bilen alltid har körts på halvsyntet..., vilket har fungerat i sådana fall för bilen är i väldigt bra skick kan jag säga.
Tack så oerhört mycket för er vägledning i dessa frågor!