2928
Sök

Fartkamera och prövotid....

115 Inlägg
29 maj 2012
Trådstartare
#1
Min kusin, har tagit över farfars gamla bil, som jag brukade köra med ibland.
Idag fick hon ett brev från snuten som ville veta vem som körde bilen vid ett visst tidpunkt och dag. Den hade fastnat i en fartkamera i staffanstorp. Dom hade bild på bilen, regnr samt föraren.. Helvete asså.

Men kan det vara så att bilden är så dålig så dom inte vet vem som körde? Så dom tror att bilägaren ska namnge den förare som körde just då? Fett surt. Sen ska väl en kamera blixta till om jag inte har fel för mig? Fortkörare gillar dom att haffa men pedofiler, kvinnomisshandlare å annat avskrädde skiter dom i.


Avstängd
10 388 Inlägg
29 maj 2012
#2
Crusti skrev:
Min kusin, har tagit över farfars gamla bil, som jag brukade köra med ibland.
Idag fick hon ett brev från snuten som ville veta vem som körde bilen vid ett visst tidpunkt och dag. Den hade fastnat i en fartkamera i staffanstorp. Dom hade bild på bilen, regnr samt föraren.. Helvete asså.

Men kan det vara så att bilden är så dålig så dom inte vet vem som körde? Så dom tror att bilägaren ska namnge den förare som körde just då? Fett surt. Sen ska väl en kamera blixta till om jag inte har fel för mig? Fortkörare gillar dom att haffa men pedofiler, kvinnomisshandlare å annat avskrädde skiter dom i.

Så länge du inte körde fort nog att "utan prövotid" få kortet indraget, blir du inte heller av med körkortet under prövotiden
(alltså; där man i "normala" (dvs inte under prövotid) får körkortet indraget i X månader, blir man under prövotiden av med körkortet)

Och som vi alla vet går det kanon att jaga pedofiler, kvinnomisshandlare å annat avskrädde med fast monterade kameror...

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

115 Inlägg
29 maj 2012
Trådstartare
#3
Men, jag vet ju inte ens hur fort jag körde. Står inget om hur fort det gick.. Står bara klockslag, plats och datum. Samt att dom har bild på förare, bil å regnr.. Å sen vill dom att man ska namnge föraren...

Kan det vara så att bilden är dålig och dom vill att man ska namgeförare så dom kan skicka böter evt sno körkortet?


Avstängd
10 388 Inlägg
29 maj 2012
#4
Crusti skrev:
Men, jag vet ju inte ens hur fort jag körde. Står inget om hur fort det gick.. Står bara klockslag, plats och datum. Samt att dom har bild på förare, bil å regnr.. Å sen vill dom att man ska namnge föraren...

Kan det vara så att bilden är dålig och dom vill att man ska namgeförare så dom kan skicka böter evt sno körkortet?

Det är snarare som så att bilen åkt fast i en kamera, dom har kollat bilden mot den som står som ägare på bilen, och mest troligen då insett att det inte stämmer. Så, dom vill nog helt enkelt ha reda på vem det var som körde (då det inte var ägaren till bilen)

Vad som händer om ägaren till bilen spelar "dum" och "inte vet", ja, det vet jag inte.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

120 Inlägg
29 maj 2012
#5
Har suttit i samma sits själv.
Så länge ägaren inte kan säga vem som körde bilen vid exakt de tillfället kan polisen inte göra ett piss.

I mitt fall så lånade farsan ut bilen och jag fastnade på en fartkamera, när snuten fråga vem som kört så sa han bara att "de e en firma bil som många kör varje dag, jag kan inte hålla reda på vem som kör den när" observera att de inte e hans firma utan BARA han som kör den firmabilen som firman där han jobbar tillhandahåller.

Hör även polare som varit i samma sits men som då sagt att dom har funderingar på att sälja bilen och därför visat bilen för ett gäng kompisars kompisar och att några då provkört men att han inte kan komma ihåg vem som körde när och var...

Som sagt så länge polisen inte får ett exakt svar vem som körde bilen så har dom ingen att gemföra bilden med å då läggs allt ihop ner, precis som polisens arbete i övrigt funkar... No evidence - No case!


Fri fart för ett fritt folk!
14 061 Inlägg
30 maj 2012
#6
finns inget som säger att man måste ange vem som körde

räcker med att skriva att man inte har lust att ange vem som körde kan dom inte gå vidare

men för enkel heten skriver man så klart att man inte vet vem som körde
och att man ej känner igen personen på bilden..

finns ingen lag som säger att man måste ange vem det är
så man gör ingen som helst fel när man inte anger vem som körde

Min kärring har klippt säkert 10st fartkamror med mina bilar
och det har aldrig hänt något när jag skriver att jag inte har en aning

Kör fort så hinner inget hända...

arenwik
30 maj 2012
#7
Crusti skrev:
Min kusin, har tagit över farfars gamla bil, som jag brukade köra med ibland.
Idag fick hon ett brev från snuten som ville veta vem som körde bilen vid ett visst tidpunkt och dag. Den hade fastnat i en fartkamera i staffanstorp. Dom hade bild på bilen, regnr samt föraren.. Helvete asså.

Men kan det vara så att bilden är så dålig så dom inte vet vem som körde? Så dom tror att bilägaren ska namnge den förare som körde just då? Fett surt. Sen ska väl en kamera blixta till om jag inte har fel för mig? Fortkörare gillar dom att haffa men pedofiler, kvinnomisshandlare å annat avskrädde skiter dom i.

Det är bara att skriva att du inte vet så är det lugnt smile

En fartkamera blixtrar alltid, men den blixtrar fruktansvärt fort och sent! Så det är väldigt lätt att missa.
Att få böter i en fartkamera är näst intill omöjligt så länge man inte erkänner.

Fri fart för ett fritt folk!
14 061 Inlägg
30 maj 2012
#8
arenwik skrev:
Crusti skrev:
Min kusin, har tagit över farfars gamla bil, som jag brukade köra med ibland.
Idag fick hon ett brev från snuten som ville veta vem som körde bilen vid ett visst tidpunkt och dag. Den hade fastnat i en fartkamera i staffanstorp. Dom hade bild på bilen, regnr samt föraren.. Helvete asså.

Men kan det vara så att bilden är så dålig så dom inte vet vem som körde? Så dom tror att bilägaren ska namnge den förare som körde just då? Fett surt. Sen ska väl en kamera blixta till om jag inte har fel för mig? Fortkörare gillar dom att haffa men pedofiler, kvinnomisshandlare å annat avskrädde skiter dom i.

Det är bara att skriva att du inte vet så är det lugnt smile

En fartkamera blixtrar alltid, men den blixtrar fruktansvärt fort och sent! Så det är väldigt lätt att missa.
Att få böter i en fartkamera är näst intill omöjligt så länge man inte erkänner.

hade sjukt flyt när jag klippte en kamera..blev ett perfekt kort men lyckades slingra mig ur det efter en hel del problem smile

Kör fort så hinner inget hända...

arenwik
30 maj 2012
#9
Growe skrev:
arenwik skrev:
Crusti skrev:
Min kusin, har tagit över farfars gamla bil, som jag brukade köra med ibland.
Idag fick hon ett brev från snuten som ville veta vem som körde bilen vid ett visst tidpunkt och dag. Den hade fastnat i en fartkamera i staffanstorp. Dom hade bild på bilen, regnr samt föraren.. Helvete asså.

Men kan det vara så att bilden är så dålig så dom inte vet vem som körde? Så dom tror att bilägaren ska namnge den förare som körde just då? Fett surt. Sen ska väl en kamera blixta till om jag inte har fel för mig? Fortkörare gillar dom att haffa men pedofiler, kvinnomisshandlare å annat avskrädde skiter dom i.

Det är bara att skriva att du inte vet så är det lugnt smile

En fartkamera blixtrar alltid, men den blixtrar fruktansvärt fort och sent! Så det är väldigt lätt att missa.
Att få böter i en fartkamera är näst intill omöjligt så länge man inte erkänner.

hade sjukt flyt när jag klippte en kamera..blev ett perfekt kort men lyckades slingra mig ur det efter en hel del problem smile

haha ao man får vara snabb med solskyddet! Har blivit blixtrad två gånger utan solskyddet nere, men inte fått något hemskickat smile När jag pendlade på en väg med fartkameror förr tog jag bort regskylten istället, mycket smidigare, haha cool

347 Inlägg
30 maj 2012
#10
Hur fasen missar ni att det står kameror ute? är ju alltid skyltat big_smile
Mer ett mått på uppmärksamhet än fartsyndare tycker jag wink Hehe


Fri fart för ett fritt folk!
14 061 Inlägg
30 maj 2012
#11
davel skrev:
Hur fasen missar ni att det står kameror ute? är ju alltid skyltat big_smile
Mer ett mått på uppmärksamhet än fartsyndare tycker jag wink Hehe

håller med dig..men lätt hänt att tabba sig

som tex när jag körde förbi fartkameran detta var på en 60väg
sakta så fint ner till 60 vid skylten

och eftersom jag skulle köra lagligt så sket jag i solskyddet men i ett svagt ögonblick så gav jag på fullt ös
och trotts att jag åkte en 90hk golf så lyckades jag köra i hela 75km/h på 60väg

fick hem brev osv vägrade skriva på dom jagade mig bra länge kan jag säga men tillslut fick jag papper från åklagaren att det var nerlagt

normalt sätt kör jag alltid med nerfällt solskydd men just denna gång så var jag så inne på att köra lagligt att jag sket i det

men det gör jag ALDRIG mer om nu är solskyddet nere vid kamerorna oavsätt hastighet

när dom där var nya testade vi alla fartkamror på e18 mellan örebro-karlskoga och inte en enda blixtrade fast vi paserade dom mesta i 250-260 blås faktist lite besvikna efteråt =/

Kör fort så hinner inget hända...

102 Inlägg
30 maj 2012
#12
Neka bara! Varför erkänna och få böter/indraget körkort. Sålänge dom inte kan identifiera personen som sitter bakom ratten så kan dom inte göra något.


772 Inlägg
30 maj 2012
#13
Growe skrev:
när dom där var nya testade vi alla fartkamror på e18 mellan örebro-karlskoga och inte en enda blixtrade fast vi paserade dom mesta i 250-260 blås faktist lite besvikna efteråt =/

Häftigt..(not)

Skriver den som fick pappret på att det var du som körde så får du böter. De kan inte dra körkortet om du åker fast vid fartkameror.

arenwik
30 maj 2012
#14
davel skrev:
Hur fasen missar ni att det står kameror ute? är ju alltid skyltat big_smile
Mer ett mått på uppmärksamhet än fartsyndare tycker jag wink Hehe

Om man inte kollar på några andra skyltar så missar man den skylten också cool

Forummoderator
17 955 Inlägg
30 maj 2012
#15
davel skrev:
Hur fasen missar ni att det står kameror ute? är ju alltid skyltat big_smile
Mer ett mått på uppmärksamhet än fartsyndare tycker jag wink Hehe

Här ute har vi en kamera där skylten står 20 meter innan. Den har många åkt fast i... Tveksamt om den placeringen är laglig.

Kommer det en förfrågan arkiverar du den i papperskorgen. Så är saken klar. Som tidigare nämnts måste du bli av med kortet för att sumpa ditt kort och få ta om det. Skulle jag bli av med kortet 1 månad (det är väl den minsta tiden?) så får jag tillbaka det. Det får inte du.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!


Sök