2590
Sök

Octavia rs . Växellåda krånglar.

17 Inlägg
18 maj 2012
Trådstartare
Tjena alla.
Behöver era hjalp, kan va att ni hadde samma problem som jag .
Har lite problem med min ny bil som jag köpte 2 veckor sen.
Tror at jag blev lurad av säljaren. Dummt av mig !
Så de är en Octavia rs 01.
Han som sålde bilen så at han har inte kört bilen i lång tid, så när jag provkörde från bårjan, de va jätte svårt att växla. Då så han at den kommer å låstna så fort ja ska köra lite med den.
Å då hadde han rätt. Efter en liten runda märkte jag att den bårjar blir liite  w lättare.
Iallafall köpte jag bilen, och nu efter 2 veckor är typ samma såk sad(
Den går perfect till 1 och lika lätt till 2 an,  men det är svårt att hitta växellägena när man växlar frånex 2an till 3an.
Från 3 till 4 går den skitlätt, men samma såk igen från 4 till 5.
Tack för era svar.
Senast redigerat av _ARTUR_ (18 maj 2012)

3 235 Inlägg
18 maj 2012
Först och främst: kolla/byt växellådsoljan.

17 Inlägg
18 maj 2012
Trådstartare
Fick veta faktiskt at om jag ska kontrolera olja i växellådan och de blir för lite olja i den, då kan de betyda at växellådan är redan kass.
Snälla folk sej at de stemmer inte smile
Senast redigerat av _ARTUR_ (18 maj 2012)

Hydraulik "mekaniker" samt Fordonare
744 Inlägg
18 maj 2012
skorra lådan något när du ska byta växlar ? eller är det bara svårt å få i dom ?

17 Inlägg
18 maj 2012
Trådstartare
hewra skrev:
skorra lådan något när du ska byta växlar ? eller är det bara svårt å få i dom ?

Aså nu fattar jag inget.
Har vårit utte ikväll, och bilen växlade från 1 till 5 som helt ny bil. Då blev jag glad och körde in i motorväg och gassade lite, kom upp till 230, sen tönkte helt okej, körde lite med neutral, sen när jag försokte lägga till 5 a, då bårjade hella historian igen. Kunde inte få in 5, gick inte bara, kände som ja kör nån gammal bil med 4 växlar.
Sänkte farten till ca 70-80 så fick ja in 5a, men när ja släpte koplingen, då hoppade ut den. Körde hem igen hella vägen med 4an.

1 422 Inlägg
19 maj 2012
Låter som problemet ligger värre till än med olja bara men du kan alltid testa där. Hur långt har bilen gått?

17 Inlägg
19 maj 2012
Trådstartare
cheffer skrev:
Låter som problemet ligger värre till än med olja bara men du kan alltid testa där. Hur långt har bilen gått?

Den har gått 17750 mil. De är inte lite ja vet, men de e heller inte micke, finns massa på blocket som har rullat over 27000 mil och funkar som de ska , iallafall dom skriver så smile

Scania Euro 6 Trucker
219 Inlägg
19 maj 2012
Det har ju mindre betydelse om där e bilar som gått 50 000mil o funkar som dom ska! Inte problem att leka itu en växellåda på en Rs direkt! Beror ju helt på hur ägaren innan har kört med bilen
_ARTUR_ skrev:
cheffer skrev:

Den har gått 17750 mil. De är inte lite ja vet, men de e heller inte micke, finns massa på blocket som har rullat over 27000 mil och funkar som de ska , iallafall dom skriver så smile

Laddtryck är beroende framkallande, speciellt i en 16liters Turbo diesel V8;)

Of World
3 369 Inlägg
19 maj 2012
Vi pratar om en manuell bil alltså? , funkar kopplingen som det ska? Går det att tvinga i 5an eller går det inte alls?

Som några redan påpekat , kolla oljan till det det kan vara så enkelt

När det blir så, kör du lugnt eller hårt?

17tusen mil är mycket om bilen varit hårdkörd av tidigare ägare, iom att det är en RS så finns det stora chanser att den varit det, då kan lådan ta storstryk.

Hur är Service skött? Man brukar väl kolla oljan i lådan om den är servad som den ska? (Osäker dock!)

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13

17 Inlägg
19 maj 2012
Trådstartare
Först ni märkte säkert att min svenska är inte perfekt smile
Men , jag har varit i Sverige i 3,5 år och gick inte till skola eller nått sant.
De va ja kan nu är tack vara Blockets annoncer och bilaffärer som jag görde hela tiden smile

Så, tillbaka till problemet.
Ja , de är manuell.
Ja tycker att kopplingen funkar ganska bra, de att tvinga till 5an är inte alltid.
Som ja skrev igår, den gick hur bra som helst . Ja tror att den är så när man kör lite hårt , som igår. Körde lungt i stan, funkade perfekt tills ja gassade upp till 230.
Sen de gick inte sätta 5 an tills jag sänkte till 70-80, men då hoppade den ut.
Håller med att den har varit hårdkörd av tidigare ägare.
Finns ingen servis på växel olja eller så,

17 Inlägg
28 maj 2012
Trådstartare
Tack alla för era svar, nu är problemet fixat.
De va för lite olja i lådan, nu den växlar som den ska och jag är skit gladd smile
Ca om max 1 månad blir bilen i topp skick med massa nya såker .
Tack en gang till.
Mvh Artur

18 Inlägg
30 maj 2012
Jag undrar varför det var för lite olja? En växellåda ska inte förbruka olja, så det kan finnas en läcka i någon tätning.

Mvh Lennart

Lagen om selektiv gravitation: Ett tappat verktyg faller där det gör största skadan.

Diesel ska man ha!
482 Inlägg
30 maj 2012
Kontrollera packboxarna till flänsaxlarna där drivaxlarna sitter. Ganska vanligt att oljan letar sig ur där. Det är INGEN bytesintervall för oljan på VAG's manuella lådor.

VW Passat Variant 4M DSG6 -13
Das Club www.vwpc.se
www.vwcs.se

Sök