2926
Sök

Oljeläckage Kamremsidan VW golf 3

Golfen89
29 maj 2012
Trådstartare
Jag har letat efter sådan tråd men finns ingen, finns bara för växellådan (packboxar) eller tusen andra ställen tongue haha.

Min började fukta olja vid kamremmen. Går inte o göra motortvätt och sedan se va de läcker då den börja läcka och åka runt med kamremmen då oljan är varm eller börjat röra sig i motorn mera o bli lite lättare i flytformen om ni hänger med. Ingen läckage på topp eller ventilkåpspackning. Utan ja tror de e packboxarna på kamremsidan men kan de vara annat som läcker också?

Sedan undrar jag hur svårt de är o byta kamrem och packboxarna på den sidan på en golf 3.a ( har 95.ans årsmodell. )

644 Inlägg
...has left the building...
4 474 Inlägg
31 maj 2012
Du har TRE packboxar på "kamremssidan": Kamaxel, mellanaxel samt vevaxel. När min fd bil läckte bra vid kamremmen så såg det ut att vara packboxen vid vevaxeln, bytte den men icke...Visade sig vara mellanaxelns packbox...
För att byta boxarna måste remmen bort, o givetvis remhjulet vid den kassa boxen. Vevaxelns centrum bult sitter bra, småjobbig att lossa, övriga bultra brukar inte vara så svåra att lossa...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

Golfen89
1 juni 2012
Trådstartare
1. Jag gör service 4 ggr / år xD så ja sköter ju den grymt nojjigt om man säger så tongue jag byter filter överallt vid det tillfället med ( inte bränslefilter då men kupe, olja m.m) jag kör med den oljan som ska vara till golfen som VW (vag) godkänner eller ja rekommenderar.

2. TRE?! ja prata me både mekonomen m.m och de fanns då bara två och även två på kamremsbeskrivningen för mig yikes hmmm.. va fasen aja.. får kolla igen. inte direkt kikat så jätte mycke. tack ändå för hjälpen ^^! ska titta mera

...has left the building...
4 474 Inlägg
2 juni 2012
Du har TRE "kugghjul" eller hur? En på kamaxeln, en på vevaxeln o sen en till, lika stor som den på kamaxeln, den sitter på mellanaxeln som driver fördelaren, som i sin tur driver oljepumpen, om du nu har en 1.8-2.0!

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

Golfen89
3 juni 2012
Trådstartare
dawwe skrev:
Du har TRE "kugghjul" eller hur? En på kamaxeln, en på vevaxeln o sen en till, lika stor som den på kamaxeln, den sitter på mellanaxeln som driver fördelaren, som i sin tur driver oljepumpen, om du nu har en 1.8-2.0!

ibland tänker du för smart haha tongue joo. Har inte haft tid o kolla till bilen då ja håller på o renovera huset. Tack i alla fall smile

Sök