2875
Sök

Nån som har nått bra knep hur man får ur brutalt fastrostade kolvar???

KHRacing
3 juni 2012
#21
mats757 skrev:
Stabilt mothåll är väldigt viktigt om man ska slå. Uppsatt i motorstativ dugar INTE.
kan man få bort vevaxeln så är det en fördel. Den måste väl bort förr eller senare i alla fall.

Mot alla principer Värm kolven.
Ett gjutjärnsblock ökar nästan ingenting i mått när man värmer det. Vilket gör att det spelar ingen roll om man värmer det eller inte. Däremot tränger smörjmedel in lättar om man värmer.
En aluminium-kolv, Vilket inte är en självklarhet om det är en gamal motor,
ökar rejält i mått  om man värmer. Sitter kolven då tvårfast i ett hål kommer kolven ingenstans trots värmen. Kolven komprimeras istället. När kolven svalnar krymper den ändå. Vilket gör att kolven blir mindre än innan. Värm den tills motorolja börjar koka om man häller på en lite skvätt, var försiktig så det inte slår eld.
Nu Ökar förutsättningarna att kunna slå loss kolven. Men vänta tills den är kall igen. Kolven är mycket svagare när den är varm.

Försök slipa ur loppen så mycket som möjligt först. så slipper man lite motstånd när kolven väl lossnar.
Prova att pressa från båda håll om det går. Helst på en svarvad platta som är lika stor som kolven.
Mats

Så det finns kolvar i icke alumaterial ? tack för infon. hade inte en enda aaning om detta smile

3 235 Inlägg
3 juni 2012
#22
Att det sitter så himla hårt betyder att det har rostat ihop...
Värm upp cylinderväggarna, och spraya kolven ordentligt med kylspray, sen bankar du, men inte i mitten av kolven, utan precis vid cylinderväggarna på ena sidan, sedan på den andra sidan.


Ubåtsingenjör
7 323 Inlägg
3 juni 2012
#23
häll i lite citronsyra och värm så att det kokar smile sen låter du de koka en stund... de brukar lösa upp rost jävligt bra

sen är de väl bara fortsätta att pressa tongue   pressade ut en cross kolv på jobbet med 30 ton big_smile


197 Inlägg
3 juni 2012
#24
blink_pj skrev:
blocket är ett V8 gjutjärnsblock med alukolvar

Tråden har blivit för lång kanske. smile  Det fanns gjutjärnskolvar på bilar från typ 20-talet.

Jag heter AutoCool. Can you .se why?

926 Inlägg
3 juni 2012
#25
AutoCool skrev:
blink_pj skrev:
blocket är ett V8 gjutjärnsblock med alukolvar

Tråden har blivit för lång kanske. smile  Det fanns gjutjärnskolvar på bilar från typ 20-talet.

Läste om en gamal motorfarbror som trimmade sin gamla Racingbil. Han utryckte. Alukolvar är beroendeframkallande. Det var tydligen en enorm skillnad när det kom som ett tillval. Exakt hur länge sedan det är. Men 20 talet.. kanske lite senare.
Självklart fanns det redan dom på den tiden som sa.... Det går aldrig!

20 ton är inte mycket kraft om du ska pressa. Se bara till att ha stabilt upppallat så kan du lätt trycka uppåt 50 ton.

Mats

477 Inlägg
3 juni 2012
Trådstartare
#26
mats757 skrev:
AutoCool skrev:
blink_pj skrev:
blocket är ett V8 gjutjärnsblock med alukolvar

Tråden har blivit för lång kanske. smile  Det fanns gjutjärnskolvar på bilar från typ 20-talet.

Läste om en gamal motorfarbror som trimmade sin gamla Racingbil. Han utryckte. Alukolvar är beroendeframkallande. Det var tydligen en enorm skillnad när det kom som ett tillval. Exakt hur länge sedan det är. Men 20 talet.. kanske lite senare.
Självklart fanns det redan dom på den tiden som sa.... Det går aldrig!

20 ton är inte mycket kraft om du ska pressa. Se bara till att ha stabilt upppallat så kan du lätt trycka uppåt 50 ton.

Mats

njaaa över 20 vette fan... pressen ja använder blir rödmarkerat efter 20 ton och slutar på 30 ton så 50 finns det ingen möjlighet till... dessutom får jag inte till någon helt 100 bra stabilitet så det kommer inte sluta så bra då tror jag tongue

* Lars Ström tog en tur i sin nya El-bil. Fick Sladd, tappade Kontakten och slog en Volt!

Ubåtsingenjör
7 323 Inlägg
4 juni 2012
#27
prova som sagt med citronsyra ... de äter rost riktigt bra smile särsklit om det är varmt !


Forummoderator
9 299 Inlägg
4 juni 2012
#28
Är blocket ovärderligt?

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

477 Inlägg
5 juni 2012
Trådstartare
#29
caromania skrev:
Är blocket ovärderligt?

ovärdeligt? vad menar du då... kolvarna SKA UR helt enkelt! och blocket skall bara användas som prydnad i hemmet tongue
Senast redigerat av blink_pj (5 juni 2012)

* Lars Ström tog en tur i sin nya El-bil. Fick Sladd, tappade Kontakten och slog en Volt!

Sköning med knasiga idéer, förvirrad, sjuk& glömsk
6 514 Inlägg
5 juni 2012
#30
blink_pj skrev:
caromania skrev:
Är blocket ovärderligt?

ovärdeligt? vad menar du då... kolvarna SKA UR helt enkelt! och blocket skall bara användas som prydnad i hemmet tongue

vinställ eller vad hade du tänkt göra med ditt block? mitt 1a prydnadsblock blir en "komplett" motor helt utan innehåll, den rensade jag ur alla cylindrar mm ur, för att få den så lätt som möjligt, men block nummer två av dom jag har på bilden jag länkade in här tidigare det ska jag nog försöka få isär helt & använda som helt block utan innehåll, kanske vin/flaskställ med en bordsskiva ovanpå cool

min projekttråd om mina motorblock:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=217640
Senast redigerat av farbrorbozze (5 juni 2012)

Ja har en helt "normal" drömlivsstil i filmens värld ;)
Länk till CHEVY projektet (Tillsalu!)
Länk till FORD -32 5w projektet

477 Inlägg
5 juni 2012
Trådstartare
#31
farbrorbozze skrev:
vinställ eller vad hade du tänkt göra med ditt block? mitt 1a prydnadsblock blir en "komplett" motor helt utan innehåll, den rensade jag ur alla cylindrar mm ur, för att få den så lätt som möjligt, men block nummer två av dom jag har på bilden jag länkade in här tidigare det ska jag nog försöka få isär helt & använda som helt block utan innehåll, kanske vin/flaskställ med en bordsskiva ovanpå cool

min projekttråd om mina motorblock:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=217640

smile jahaja nu kommer minnet tillbaka:P har läst din tråd för ett tag sen...

mitt projekt är tänkt att bli ett bigblock vardagsrumsbord. tomma cylindrar men med vevaxel och andra små detaljer kvar...
tyvärr många andra som redan gjort samma sak men vill man ha så måste man följa trenden tongue


har för övrigt, slitit lite mer i pressen men utan framgång... ska prova ett sista försök nån kväll med chefen. han hade nån idé med att låta en gasoltub få stå o bränna på en kvart tongue annars får det fan bli kapmaskin och tigersåg kolv för kolv......
Senast redigerat av blink_pj (5 juni 2012)

* Lars Ström tog en tur i sin nya El-bil. Fick Sladd, tappade Kontakten och slog en Volt!


Sök