3647
Sök

Köpråd Renault Megane vs Clio

22 Inlägg
5 juni 2012
Trådstartare
#41
Tack för alla svar. Det kommer med största sannolikhet bli en clio. Detta tack vare att det går att få en så ny bil som 2007 för 40 kkr. Dessutom har jag gått efter bekantas erfarenheter och som många sagt här så fick jag reds på att flera bekanta har haft struliga meganes samtidigt som en bekant hart en clio utan problem. Bilprovningens statistiknhar faktiskt avskräckt mig lite från megane eftersom ALLA modelle fanns med bland de 20 sämsta, kombi, diesel samt halvkombi. Clion drar även lite mindre och det tilltalar mig just nu.

22 Inlägg
5 juni 2012
Trådstartare
#42
Grym stavning på telefonen...

Evildan
5 juni 2012
#43
Osz skrev:
Grym stavning på telefonen...
heltklartläsbartutanproblemtrotstelefontextningen smile

Allmänt envis
12 512 Inlägg
5 juni 2012
#44
Jag tror inte du gör fel beslut, det går att diskutera i all evighet kring franska bilar men man kan i alla fall konstatera att det är inget skräp. Som du skriver får du en fräsch Renault för samma pengar som en äldre japan, ålder orsakar också slitage och den nyare fransosen är i det här fallet markant mycket säkrare.

Det senare är absolut inte att förkasta!

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Forummoderator
17 704 Inlägg
5 juni 2012
#45
Rquired skrev:
Jag tror inte du gör fel beslut, det går att diskutera i all evighet kring franska bilar men man kan i alla fall konstatera att det är inget skräp. Som du skriver får du en fräsch Renault för samma pengar som en äldre japan, ålder orsakar också slitage och den nyare fransosen är i det här fallet markant mycket säkrare.

Det senare är absolut inte att förkasta!
Han åker ju gott iallafall. Men sen är ju andrahandsvärdet när den säljes skrattretande om några år. Då kan man åka Tyskt för samma pris om man nu sätter sig med miniräknaren i handen vilket inte rekommenderas i detta fallet.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

1 365 Inlägg
6 juni 2012
#46
Bra beslut att välja en Clio istället för en Megane. Lycka till!


Osz skrev:
Tack för alla svar. Det kommer med största sannolikhet bli en clio. Detta tack vare att det går att få en så ny bil som 2007 för 40 kkr. Dessutom har jag gått efter bekantas erfarenheter och som många sagt här så fick jag reds på att flera bekanta har haft struliga meganes samtidigt som en bekant hart en clio utan problem. Bilprovningens statistiknhar faktiskt avskräckt mig lite från megane eftersom ALLA modelle fanns med bland de 20 sämsta, kombi, diesel samt halvkombi. Clion drar även lite mindre och det tilltalar mig just nu.


4 637 Inlägg
6 juni 2012
#47
Richtenb skrev:
Bilprovningen brukar inte ha fel......
Dessutom får franska bilar oftast skumma elfel som inte syns i statistiken.

4 637 Inlägg
6 juni 2012
#48
Richtenb skrev:
bra tillägg även om jag inte pratade specifikt om F utan om hela serien. F är dock snyggast och därför tog jag en exempelbild på den. Har själv en 323 1.8 och den går på luft känns det som. En tank räcker hur länge som hellst. 


Bommen skrev:
Navkapsel skrev:

Instämmer. Dessutom diggar jag designen på dessa.
323F med tilläggsbeteckning Sport är INTE bränslesnåla. Min är välskött och välservad. Snittar runt litern milen blandad körning med lite tyngre högerfot än medelsvensson. I övrigt den absolut bästa och roligaste bil jag ägt. Stabil som få i kurvorna och en design som sticke ut i mängden.
F på dessa årsmodeller är väl bara en bokstav som säger vilken kaross det handlar om. Alltså inte törstigare än sedanversionen.
Sedanversionen tycker jag dock är riktigt snygg på dessa. Slår F-modellen.

4 637 Inlägg
6 juni 2012
#49
Osz skrev:
Vad skulle ni satsa på för bil istället då som passar in på de kriterier som jag angav?
De fel och brister ni radar upp på megane, finns de på clion med eller är det en bättre bil ur driftsäkerhetssynpunkt?
Jag skulle satsa på något japanskt. De är helt enkelt bäst. Och allmänt trevliga.
Vill du ha bakhjulsdrift och lite mer lyxkänsla och har lite extra pengar du kan lägga på ditt bilägande finns Mercedes eller BMW.
V70 förstår jag inte varför folk blandat in här. Onödig bilmodell. Vill man ha Volvo av någon anledning (inget fel med det) kan man självklart köpa det men dyra att köpa och äga och håller inte alls så hög kvalitet som de gjorde förr. Så har man inge speciella känslor för märket köper man något annat. Visst, krocksäkrare än andra på några punkter än andra men det är även Saab och Saabar "skänker" folk bort och mer egen stil är det med en Saab...

Men Clio, varför inte? Det kan ju gå. Det är väl knappast så att man får dagliga problem bara för att man köpt franskt.
Senast redigerat av Navkapsel (6 juni 2012)


Sök