Vi har en Renault Megane kombi -01 som gått snart 24000 mil. Första ägaren ägde den de första 12000 milen och bytte kamremmen då, sen köpte vi den. Nu har den snart gått 24000 mil och nästa kamrem ska på. Utöver det har generatorn lagt av, bakre ljuddämparen rostat hål och vevaxellägesgivaren pajat, förutom vanliga slitgrejer som bromsar och olja/filter (ljuddämparen kan nästan få räknas in i slitagedel tycker jag nog?). TOM ACn funkar hur bra som helst fortfarande, utan påfyllningar!!
Innan denna bilen var jag liksom många i denna tråd skeptisk till franska bilar. Man hade ju hört att dom bara var skit och riktigt kassa.
NU har jag ändrat uppfattning och har sen 1,5 år tillbaka även en Citroen Berlingo som bara går och går.
Dessa bilar är dom billigaste jag ägt om man räknar in värdeminskning i totalkostanden (då räknar jag med att dom är värda 0 kr idag, vilket inte ens är direkt korrekt). Sen är dom inga raketer, inga under av komfort eller sportighet (snarare tvärtom). Men en bra, pålitlig pendlarbil är det definitivt.
Sen är det väl som med ALLA andra märken att man kan ha otur och råka ut för värre fel som kostar skjortan, men då kvittar det nog vilket märke som sitter mitt på ratten...
/Mattias