Hej!
Har en ford probe 2.2l GT turbo -92..
När jag köpte den gick den hur rba som helst...
Sen efter att jag toppade den till runt 200+ så har den blrjat bete sig konstigt...
den är svårstartad ibland....
Har bytt stift, batteri, rotor, fördelarlock, sladdar och tändspole..
den bränner mina tändspolar på ungefär 1 månad... Har fått byta 3 st nu... En orginal, en högeffekt och en annan orginal som jag kör med nu.. Fast den lär väl inte vara så länge den heller...
När man kör plattan i mattan vid högre varv så börjar bilen misstända.... Och spotta ut svart rök...
släpper man gasen sedan gasar försiktigt så funkar det att gasa...
Ibland när man startar den så misständer den och hostar som fan... Tror den går på 2-3 cylindrar då...
Är bilen kall så funkar allt som det ska... Asså om jag startar den och kör plattan i mattan direkt...
( vet att det inte är bra för bilen )
Då laddar den utan att misstända eller något...
Händer även att när jag står vid stoppljus tex, så gasar bilen upp till 1500 varv av sig själv... Och vid tomgång står den på 1100 ibland går den ner till 500 och står och tuggar väldigt tungt och nästan dör....
Denna bilen har då en spärr så den bara ska ladda ca 0.7 bar. När Den lyckas ladda fullt så Börjar trycket falla...
Vacumläckage kanske?
Men borde den inte Hålla på så alltid då?
Som nämnt ovan är ALLA tänd-delar förutom fördelaren bytt...
Soppa pumpen vet jag ej hur den mår eller vart den sitter...
Men det lultar bensin när den misständer...och även när den inte startar...
Har varit såhär i 2 månader nu.. Så det är as-jobbigt...
Tacksam för svar... Även om det inte hjälper...
Jag misstänker dålig lambda...? Vet ej om det finns någon logik i det?
Bilen är standard... Inga trim eller så...
Den dricker lite mycket tycker jag... Runt 1.2 liter blandad... Enligt papper ska den dricka 0.78l milen... Fast det kan man ju inte lita på...
Har sökt runt men inte hittat något... Även varit på verkstad med den och de kom inte med några bra svar...
Så Vänder mig till folket här..
SNÄLLA hjälp...
tack...