3422
Sök

Köpråd angående Golf R32, hjälp

1 Inlägg
6 juni 2012
Trådstartare
#1
Jag har nu bestämt mig för att köpa en Golf R32 (-07 och uppåt) men jag är ingen höjdare på det här med lite äldre bilar, vad som är prisvärt och bra etc. Är ute efter en automat (DSG) och det finns några inne på blocket men kan inte riktigt bestämma mig för vilken/vilka som är värda att titta lite extra på. Ser ju helst att den rullat så lite som möjligt då jag antar att deg medför minst problem, gällande budgeten så ligger den dyraste just nu på 229.000 kr vilket jag i dagsläget har råd med och ser som den mest aktuella just nu. Skulle uppskatta om jag kunde få lite hjälp att bestämma vilken/vilka av de som ser ut att vara i bra skick och speciellt den som ligger inne för 229.000 är något man kanske ska satsa på? Tackar för all hjälp på förhand och hoppas man kan få lite hjälp och insikt i det hela.

273 Inlägg
7 juni 2012
#2
Bilen är ganska tung, rätt törstig och ingen vidare topphastighet, rätt dyr att serva, men i övrigt är det en riktigt bra bil. Om jag var dig skulle jag försöka hitta en med skalstolar, det är väldigt ovanligt. Jag skulle dock hellre spara ihop pengar till en Golf R om du har tänk lägga så mycket som 229k (jag har ägt en själv så jag är ingen snackare wink

56 Inlägg
7 juni 2012
#3
Kolla på gtiklubben, där finns säkert en hel del tips och ideér!

Golf gti 25 Jahre Jubileum

273 Inlägg
7 juni 2012
#4

Thorssa
9 juni 2012
#5
229.000 låter dyrt för en Mk5 R32. Över 200 skulle jag aldrig betala för en R32 idag om den inte gått lika lite som den i Frontlines länk. Jag hade min i 2,5 år och körde 4500 mil med den. Det enda jag fick byta var en lmm samt spaken till blinkersen (pga glappande farthållare).

Det är en fantastisk bil men räkna med en soppaförbrukning på 1,0-1,3 beroende på körning. Serviceintervallen är 3000 mil men jag servade på 1500 mil. Var 6000:e mil ska oljan i växellådan samt Haldex bytas så den servicen är ganska dyr!

DSG-lådorna har haft lite problem med mekatronik-enheten men jag tror inte att du behöver oroa dig. Köper du en bil med mindre än 10000 mil har du dessutom maskinskada kvar på försäkringen smile

126 Inlägg
9 juni 2012
#6
Jag provade en golf r och blev inte så imponerad som jag hade hoppats! Den går bra men har du kört en r32 så kan man inte riktigt släppa ljudet! Och förbrukningen är inte så stort problem tycker jag, kör jag på motorväg i 110 så snittar jag 0,80 med 98 oktan! ( manuell ) Och är du ute efter att köra billigt så köp en lupo 3l! Är sjuk nöjd med min, du bör inte betala mer än 180:- för en i fint skick!


273 Inlägg
9 juni 2012
#7
Kan hålla med om att man inte blir imponerad av R:en för de pengarna de kostar, men den är fortfarande snabbare än R32:an och man får turbo kicken i R:en vilket saknas i R32:an + att den drar mindre bensin och iom att den har turbo är den lättare att få ut mer kraft i om man vill. R32:an drog ungefär lika mycket bensin som min M3:a E46:a jag hade och den har nästan 100 hk till, därav varför jag tycker den är onödigt törstig. Ljudet på en R32 är grymt absolut, men jag skulle hellre välja fart än ljud i mitt fall. Tycker absolut R32:an är värd att köpa men som sagt över 200k tycker jag inte du ska betala, det kommer bara skapa en stor förlust affär när du ska sälja den sedan om du bryr dig om det vill säga.

633 Inlägg
9 juni 2012
#8
in på vr6.nu o kolla vad R32 folket tycker smile



Sök