3306
Sök

Kontrollampor Volvo 740 lyser ej

72 Inlägg
9 juni 2012
Trådstartare
#1
Har haft lite problem med elen i bilen. Vid tomgång så har lamporna flimrat. Har läst lite trådar och vissa säger att det skulle va laddningsregulatorn i generatorn som håller på att ta slut.
Jag monterade av denna och konstaterade att där va kol kvar på den, inte jättemycket men dock.
Jag sätter i den igen, och problemet är borta. Lamporna lyser starkt igen på tomgång utan flimmer. Kanon tänker jag!
Men, när jag vrider till tändning ska ju alla kontrollamporna lysa. Det gör de inte. Jag kan tyvärr inte minnas om det var så här innan jag tog ut regulatorn och satte tillbaka den igen, eller om det kom efter jag pillat med den.
De lampor som lyser när jag vrider till tändning är : oljelampan, ljuslampan, parkeringsbromsen samt bilbältesvarnaren.
Jag har kollat säkringar. Någon som kan hjälpa mig?

443 Inlägg
10 juni 2012
#2
Laddlampan lyser alltså inte? Det betyder väl att den inte har kontakt med generatorn eller liknande så som jag förstått det
Lyser den lampan när du startar bilen? Om inte, starta bilen och mät om generatorn ger laddning

72 Inlägg
10 juni 2012
Trådstartare
#3
Nej den lyser inte. När jag skulle köra igårkväll när det var mörkt märkte jag även att all belysning nu lyser mycket svagare. Körde ca 1 mil. Är rädd att bilen ska dö.. Hur kollar jag om generatorn ger laddning?

443 Inlägg
10 juni 2012
#4
Då låter det ju som att generatorn inte laddar.
Skaffa en multimeter och mät plus på generatorn(eller batteriet om du inte kommer åt) och minus på valfri jordpunkt. Den ska ge ungefär 14,4V, är det mindre än 14 är något fel

21 761 Inlägg
10 juni 2012
#5
Med tanke på att det inte verkar ladda så bör du även ladda upp batteriet med batteriladdare innan du fortsätter med felsökandet, annars kommer batteriet till slut att djupurladdas och det är inte bra. Man glömmer ofta bort en sån sak när grejorna krånglar. smile
Senast redigerat av Drönirettab (10 juni 2012)

72 Inlägg
10 juni 2012
Trådstartare
#6
Har nu varit på Biltema och köpt en ny laddningsregulator, tänkte lika bra att testa. Det sjuka är att när jag satt i den nya och slår på tändningen så lyser alla lamporna i tändningen. Jag startar sen bilen, den går igång men dör direkt igen om jag inte drar på gas.
Jag sätter i den gamla laddningsregulatorn igen, tändningslamporna lyser inte, den går igång och dör inte.
Riktigt förvirrad nu!

21 761 Inlägg
10 juni 2012
#7
Det kan ju kanske bero på att generatorn ger laddning med nya regulatorn, är då batteriet ordentligt urladdat så går generatorn väldigt tungt eftersom den har fullt upp med att ladda batteriet. En trolig orsak enligt mig iaf. smile

Är du helt säker på att regulatorn är rätt modell?

Mät spänningen på batteriet nu med nya regulatorn, då ser du ifall allting verkar okej.
Senast redigerat av Drönirettab (10 juni 2012)

72 Inlägg
10 juni 2012
Trådstartare
#8
Okej, men bilen dör ju inte när jag har den gamle regulatorn i. Om batteriet är urladdat borde den ju göra det med även med den gamle i ?
Rätt modell...Ja jag skrev ju in mitt reg nummer i datorn på Biltema och fick upp tillbehörslistan till Volvo 740 - 90 års modell. Så jag antar att det är rätt regulator.

21 761 Inlägg
10 juni 2012
#9
Det jag menar är att med gamla regulatorn så laddar inte generatorn och då går den heller inte tungt, men batterispäningen kanske ändå räcker till för att motorn ska fortsätta att gå. Med nya regulatorn laddar generatorn för fult och går så tungt att motorn inte orkar gå på tomgång. smile

Dör motorn helt tvärt med nya regulatorn (ungefär som att bryta tändningen) eller känns det som att motorn går jättetungt och stannar när du släpper gasen?

72 Inlägg
10 juni 2012
Trådstartare
#10
Okej. Tycker du jag borde sätta i den nye regulatorn igen och köra en runda då?
När jag släpper gasen dör den nästan direkt. Den hostar till en eller två gånger sen dör den.

21 761 Inlägg
10 juni 2012
#11
Se till att motorn orkar hålla sig igång, mät sedan på batteriet vilken spänning det visar med nya regulatorn. Vi måste få ett säkert svar på att nya regulatorn verkligen fungerar som den ska.

Batteriet bör dock laddas upp med en batteriladdare oavsett om du får till detta eller inte, har man kört ett tag utan fungerande laddning så blir batteriet en del urdraget och då tar det lång tid för generatorn att ladda upp det igen. smile

72 Inlägg
10 juni 2012
Trådstartare
#12
Okej, har tyvärr inget instrument jag kan mäta spänningen med, men får väl försöka hålla igång motorn ett längre tag och se om det blir stabilt. Annars tar jag nog släggan och bankar vett i generatorn wink

V O L V O
401 Inlägg
10 juni 2012
#13
Har du flimrande lampor så kan det även vara dålig jord.
Blir ofta smuts och skräp på öppna jordpunkter.
Gör rent...

Har samma strul fast med min bränslemätare när jag tutar. Den rycker när jag tutar hmm

/Mike_87

V O L V O 7 4 0
_____________________________


Sök