3573
Sök

Vatten insprutning hur funkar det?

41 Inlägg
2 mars 2007
Trådstartare
#1
Tjena.

Jag undrar hur det funkar med vattens insprutning och vad det har
för fördelar.


Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
2 mars 2007
#2
Hej, finns ju olika sätt att göra det på, men principen är vennendimma i insuget över ett visst laddtryck...
Fördelen är att risken för spikningar minskar och luftblandningen får en lägre temperatur=större fyllnadsgrad vilket ger mer effekt...

Hoppas det räcker så?


1 417 Inlägg
2 mars 2007
#3
Vad händer med vattnet i cylindern då? Det brinner väl inte? :S


1 785 Inlägg
3 mars 2007
#4
Det är frågan om välidigt små mängder vatten.

Vattnet kyler och ökar också kompressionsförhållandet efter som vätskor inte går att komprimera.

Det handlar om rätt mängd vatten vid rätt tillfälle annars fungerar det inte som tänkt.

Inom traktor pulling och de som avänder turbomatade disel maskiner förekommer vatten instprut och det verkar vara en fin balansgång mellan att lyckas och misslyckas.

Precis som mängden bensin är ganska liten i en bränsleblanding 1kg bensin /14,7 kg/luft  så är ju andelen vatten också liten. Hur liten har jag ingen aning om.
Senast redigerat av dbjanoz (3 mars 2007)

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?

_carlss0n_
3 mars 2007
#5
har vatteninsprutning i min 940...om du vill kan jag skicka lite bilder på min installation till dig...ligger också en bild under min bil.....annars 'är det som "dbjanoz" säger....jag tappade laddtrycket mellan vid höga varvtal...började dala runt 4800 varv från 1bar till 0.7 och började spika lite men efter vatteninsprutningen så la det konstant vid 1bar....finns färdiga system att köpa men är man lite händig kan man bygga ett eget...svåraste är att få tag på ett munstycke....själv köpte man borr från storlek 0,8-0,3....använder 0,4mm hål....svåraste är att man vill ha en vattendimma och ingen stråle.....vid intresse kan jag skicka flerbilder....
Senast redigerat av _carlss0n_ (3 mars 2007)

1 785 Inlägg
3 mars 2007
#6
Jag har hittat en artikel i ämnet, den är på engelska.

http://autospeed.drive.com.au/cms/A_107970/article.html

Där framgår det ganska tydligt att det är kylnings egenskapen som är den främsta, det medför att man kan ha ett högre övertryck än annars utan knackningar (Spikningar).

Kompressionstrycket förändras inte nämnvärt med vattnet men med att man kan öka överladdningen.

Det stod på någon sida att luft som komprimeras ökar i temperatur med ca 10grader celcius för varje 0.1bar

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?

_carlss0n_
4 mars 2007
#7
har fått lite förfrågningar om bilder så jag lägger ut ett par här...inte många men det äär dem jag har på datorn...är lite dålig på att ta kort på det man gör sad

http://img167.imagevenue.com/img.php?im … _116lo.JPG Munstycket
http://img102.imagevenue.com/img.php?im … 3_23lo.JPG tanken
http://img168.imagevenue.com/img.php?im … 3_36lo.JPG pumpen, magnetventil och tryckregulator
http://img11.imagevenue.com/img.php?ima … 23_3lo.JPG brytare till vatteninsprutningen vid full gaspådragning

men man behöver ju inte bara köra vatten i systemet man kan ju köra etanol med men då ska man ha bättre slangar ifall det går läck på en slang inte så kul kanske hmm men det har jag dock alrdig prövat...har soppa så det räcker änsålänge
Senast redigerat av _carlss0n_ (4 mars 2007)

1 785 Inlägg
4 mars 2007
#8
_carlss0n_ skrev:
har fått lite förfrågningar om bilder så jag lägger ut ett par här...inte många men det äär dem jag har på datorn...är lite dålig på att ta kort på det man gör sad

http://img167.imagevenue.com/img.php?im … _116lo.JPG Munstycket
http://img102.imagevenue.com/img.php?im … 3_23lo.JPG tanken
http://img168.imagevenue.com/img.php?im … 3_36lo.JPG pumpen, magnetventil och tryckregulator
http://img11.imagevenue.com/img.php?ima … 23_3lo.JPG brytare till vatteninsprutningen vid full gaspådragning

men man behöver ju inte bara köra vatten i systemet man kan ju köra etanol med men då ska man ha bättre slangar ifall det går läck på en slang inte så kul kanske hmm men det har jag dock alrdig prövat...har soppa så det räcker änsålänge

Läste om att en blandning av 50% metanol och 50% vatten används istället för bara vatten i vissa fall.

Har du någon nivå givare i vattentanken som varnar innan vattnet är slut?

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?

_carlss0n_
4 mars 2007
#9
dbjanoz skrev:
_carlss0n_ skrev:
har fått lite förfrågningar om bilder så jag lägger ut ett par här...inte många men det äär dem jag har på datorn...är lite dålig på att ta kort på det man gör sad

http://img167.imagevenue.com/img.php?im … _116lo.JPG Munstycket
http://img102.imagevenue.com/img.php?im … 3_23lo.JPG tanken
http://img168.imagevenue.com/img.php?im … 3_36lo.JPG pumpen, magnetventil och tryckregulator
http://img11.imagevenue.com/img.php?ima … 23_3lo.JPG brytare till vatteninsprutningen vid full gaspådragning

men man behöver ju inte bara köra vatten i systemet man kan ju köra etanol med men då ska man ha bättre slangar ifall det går läck på en slang inte så kul kanske hmm men det har jag dock alrdig prövat...har soppa så det räcker änsålänge

Läste om att en blandning av 50% metanol och 50% vatten används istället för bara vatten i vissa fall.

Har du någon nivå givare i vattentanken som varnar innan vattnet är slut?

_carlss0n_
4 mars 2007
#10
nej det har jag inte men däremot har jag en mätare så jag kan hålla koll på trycket i tanken inte överstiger 6bar...om man ska köra med etanol/metanol får man nog skaffa riktiga slangar med....inte så kul om det börjar läcka

169 Inlägg
4 mars 2007
#11
Om någon har planar på att montera vatten/metanol insprutning så hittade jag ett kit som verkar prisvärt. Är lite intresserad själv.

http://www.snowperformance.net/product.php?pk=6

Vet en som använt det i en Audi 200 10v med runt 300hk.

Mvh Mattias


Sök