13 juni 2012
Trådstartare
Är det någon som vet hur man kopplar in elhissar?
Har alltså köpt elhissar ifrån en kompis.. Vä o hö fram och dem ser olika ut.. Till den ena så är det två sladdar ut ur.. En svart/grå + lila/grå men den är det inga problem med..
Den andra elhissen är det en kontakt ifrån styrenheten som sitter uppe på motorn. Där går det ut flera kablar..
Svart/vit
Svart
Vit/röd
Lila
Brun (grövre)
Röd/brun (grövre)
På kabelhärvan som jag fick med så finns alla kablar förutom den röd/vita kabeln som går ut ifrån styrenheten
Men men såhär kopplade jag iaf.. Kopplade alla kablar ifrån motorn till kabelhärvan (dem som var lika) tröck på strömbrytaren för upp/ned och det hände ingenting... Då tog jag den ensamma kabeln röd/vit och satte den tillsammans med den grova röda till plus och då när jag tröck på strömbrytaren så klickade det i styrenheten både när jag tröck upp och ned men motorn snurrade inte...
Sen skruvade jag bort hela styrenheten ifrån motorn och satte ström och jord på dem två stiften som enbart gick till motorn.. Då snurrade motorn fint runt..
Någon som vet hur man ska koppla för att det ska bli rätt? Eller är det något fel på styrenheten?