2938
Sök

Brytare till gasen på b230e ?

146 Inlägg
13 juni 2012
Trådstartare
#1
Någon som vet vad denna brytaren är till ? yikes

http://img39.imageshack.us/img39/5532/20120612164458.jpg

Starta bilen (varm) och tryckte in den men märkte absolut ingen skillnad så någon som vet vad den är till och vad den fyller för funktion ?

Sorry för suddig bild !


266 Inlägg
13 juni 2012
#2
Hmm aldrig sett, iallafall inte på min bil jag hadde med e sprutet

Spacer.se - Sveriges största spacertillverkare

100 Inlägg
13 juni 2012
#3
Är en brytare  som ändrar tändningen några grader vid motorbroms / tomgång smile
Sitter på alla B230E i 240/740 bilar jag sett dock har inte den äldre B23E denna finess

Volvo 164E -73
Mercedes 240 D -83
Mercedes E250 D -93 Brukis
Å massa andra bilar.

Forummoderator
26 359 Inlägg
13 juni 2012
#4
Har nog aldrig sett en sådan kontakt jag heller..

Edit: var liiiiiiiite sen med min kommentar..
Senast redigerat av Mack (13 juni 2012)

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

100 Inlägg
13 juni 2012
#5
Mycket märkligt, aldrig sett en B230E utan denna el kontakt big_smile

Volvo 164E -73
Mercedes 240 D -83
Mercedes E250 D -93 Brukis
Å massa andra bilar.

146 Inlägg
13 juni 2012
Trådstartare
#6
Aha tack ! kan det va därför den hoppar på tomgången ? för hela bilen typ skakar på tomgång och den kontakten trycks inte in när man släpper på gasen ? :S jag måste trycka den ca 1mm till med fingret för den ska klicka smile


One Man Clan
4 287 Inlägg
14 juni 2012
#7
den där ventilen berättar för motorn att spjället är stängt å tomgångsventilen ska gå igång... märks nog först å främst vid kall väderlek att den inte lirar som tänkt.
justera den så att precis när du nuddar gasen ska den klicka....


146 Inlägg
14 juni 2012
Trådstartare
#8
Xuri skrev:
den där ventilen berättar för motorn att spjället är stängt å tomgångsventilen ska gå igång... märks nog först å främst vid kall väderlek att den inte lirar som tänkt.
justera den så att precis när du nuddar gasen ska den klicka....

aha tack ! det är kanske därför den är svår startad kall ! smile blir att fixa det imorgon smile !


3 292 Inlägg
14 juni 2012
#9
Kan tala om för er att det sitter en precis lika på B28E åxå.. big_smile

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **

21 761 Inlägg
14 juni 2012
#10
Men vilka bilmodeller med B230E är det som har en sån brytare, är det bara 740?

Har själv en 240 med B230E och den har ingen brytare, däremot har ju B230F en sån. hmm

146 Inlägg
14 juni 2012
Trådstartare
#11
Drönirettab skrev:
Men vilka bilmodeller med B230E är det som har en sån brytare, är det bara 740?

Har själv en 240 med B230E och den har ingen brytare, däremot har ju B230F en sån. hmm

ingen aning detta är en volvo 745 gle 88b smile dvs 89ans årsmodell uttagen 88 smile


21 761 Inlägg
14 juni 2012
#12
Okej, då kan det kanske vara en "specialare". De där årgångarna kunde väl ha både B230E och B230F, kravet på katalysator kom omkring dessa årtal vad jag vet och då fanns båda motorvarianterna. smile
Senast redigerat av Drönirettab (14 juni 2012)

146 Inlägg
14 juni 2012
Trådstartare
#13
Drönirettab skrev:
Okej, då kan det kanske vara en "specialare". De där årgångarna kunde väl ha både B230E och B230F, kravet på katalysator kom omkring dessa årtal vad jag vet och då fanns båda motorvarianterna. smile

japp både b230f och b230e fanns men har för mig att gl har b230f och gle har b230e och denna bilen har ju inte luftmassemätare, katalysator eller lambdasond smile


One Man Clan
4 287 Inlägg
14 juni 2012
#14
bara på E motorerna med mekaniska insprutet som denna givare sitter på. b230F har en som sitter direktmonterad på gaspjällets axel och ser inte likadan ut men den klickar precis likadant tongue



Sök