3748
Sök

''Pulserande'' lampor BMW E34, -92

19 Inlägg
2 december 2010
Trådstartare
#1
Tjenare!

Jag har en BMW E34 från 92 som alla lampor har börjat pulsera på.. Både ute belysningen och inner belysningen, allt som kan lysa pulserar.

Jag tänkte då att det kanske var generatorn som inte levererade som den skulle, men jag mätte och den skickade på mellan 14,5 - 15,2 V hela tiden:O

Någon som vet vad felet kan vara? Har endast mätt generatorn, inget mer ifall det finns något mer som kan vara fel på den..

Tacksam för svar!!

Mvh Andreas
Senast redigerat av Erogor (2 december 2010)


583 Inlägg
3 december 2010
#2
Är inte 14.5 - 15.2 väldigt mycket i överkant?
För mig att man skall ligga kring 13volt
Möjligen jag har fel!

Mvh
Anders

Even with cruise control.. you still have to steer.

845 Inlägg
3 december 2010
#3
ajonasson skrev:
Är inte 14.5 - 15.2 väldigt mycket i överkant?
För mig att man skall ligga kring 13volt
Möjligen jag har fel!

Mvh
Anders

Har du 13 volt så är det dax att byta generator eller kolen, för då är den slut tongue. Min laddar runt 14.8, det har den gjort enda sen fabriken tongue


19 Inlägg
4 december 2010
Trådstartare
#4
Jordpunkterna har jag inte kollat. Stereo och slutsteg har jag, Slutsteget är inget värsting, endast 120W, Men har även testat att stänga av stereon och allt sådan och det fortsätter.
Senast redigerat av Erogor (4 december 2010)


19 Inlägg
4 december 2010
Trådstartare
#5
matteponken skrev:
Erogor skrev:
Jordpunkterna har jag inte kollat. Stereo och slutsteg har jag, Slutsteget är inget värsting, endast 120W, Men har även testat att stänga av stereon och allt sådan och det fortsätter.

Då rekomenderar jag att du kollar ALLA jordpunkter

ok..

Har du någon koll på hur många det kan vara?

Mvh


21 761 Inlägg
4 december 2010
#6
En laddspänning på 15,2 V är för högt, dessutom ska inte spänningen variera så där om man i övrigt inte har någonting igång som har "pulserande" strömförbrukning. Moderna bilar kan ha uppåt 14,7-14,8 V men det ska inte ligga över 15 V.

Jag misstänker generatorproblem, kanske någon trasig diod inuti generatorn eller dålig laddregulator. Testa att byta laddregulatorn och se om spänningen stabiliseras. smile

19 Inlägg
4 december 2010
Trådstartare
#7
Drönirettab skrev:
En laddspänning på 15,2 V är för högt, dessutom ska inte spänningen variera så där om man i övrigt inte har någonting igång som har "pulserande" strömförbrukning. Moderna bilar kan ha uppåt 14,7-14,8 V men det ska inte ligga över 15 V.

Jag misstänker generatorproblem, kanske någon trasig diod inuti generatorn eller dålig laddregulator. Testa att byta laddregulatorn och se om spänningen stabiliseras. smile

Ok!
Jag har även märkt nu att om jag stänger av bilen å låter lamporna stå på så slutar det att pulsera. Så tycker att det borde vara generator problem..

Mvh


Forummoderator
18 044 Inlägg
4 december 2010
#8
Generatorn gör sitt jobb men inte laddningsrelät/regulatorn. Byt snarast. Kanske bilen inte tar skada av det men ifall den gör det! Körde en Saab 9000 -91:a med samma symptom i många år som firmans lånebil och den överlevde.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

19 Inlägg
5 december 2010
Trådstartare
#9
Dieselsmurfen skrev:
Generatorn gör sitt jobb men inte laddningsrelät/regulatorn. Byt snarast. Kanske bilen inte tar skada av det men ifall den gör det! Körde en Saab 9000 -91:a med samma symptom i många år som firmans lånebil och den överlevde.

Ok.. Ja en kompis till mig pratade också om något relä.. Ska kolla upp det imorgon!
Detta har inte hållt på allt för länge åt mig, en månad kanske, mest nu när det är så mörkt som man störs utav det.


583 Inlägg
5 december 2010
#10
Jimpiz skrev:
ajonasson skrev:
Är inte 14.5 - 15.2 väldigt mycket i överkant?
För mig att man skall ligga kring 13volt
Möjligen jag har fel!

Mvh
Anders

Har du 13 volt så är det dax att byta generator eller kolen, för då är den slut tongue. Min laddar runt 14.8, det har den gjort enda sen fabriken tongue

Helt korrekt, jag misstog aktuellt laddnings spänning från generatorn för min spänningsgivare i bilen!

"With the engine at a fast idle, the voltage on the meter should read around 14 volts (13.5 to 14.4). The alternator needs to generate a larger voltage than the battery's rated voltage to overcome the internal resistance of the battery."

Källa: http://www.carbasics.co.uk/How_to_test_ … rnator.htm

Mvh
Anders

Even with cruise control.. you still have to steer.

19 Inlägg
14 december 2010
Trådstartare
#11
Hejsan!

Jag har precis kommit in ifrån garaget nu..
Och nu har jag bytt kol och regulatorn i generatorn.. Funkar nu utan problem.

Detta kostade mig 250 :- på bildelsspecialisten..

Tänkte bara skriva det här ifall att någon mer får samma problem smile

Tacksam för svaren!

Mvh Andreas


Skruvar på allt!
30 Inlägg
17 juni 2012
#12
Jag har samma problem på min Volvo 144 -74. Jag har bytt kolen till ett par "bättre begagnade" jag hade liggandes, men mitt fel kvarstår. Vad kan jag mer byta förutom hela generatorn och ladd-reläet? Ska jag köpa helt nytt kol och testa med bara det?

Tacksam för svar och ursäktar för att jag använder en gammal tråd, men hellre det än att starta en helt ny.

-Fullgas = motor ras...
-Fulltös = medvetslös...


Sök