2683
Sök

Skoda fabia 1.6 VAG motor.. -07

14 Inlägg
17 juni 2012
Trådstartare
Enligt maualen skall kamrem bytas var 6ooo mil eller vart 5:e år...
Bilen har endast gåt 3500 mil, men den är inne på det 5:e året... måste man byta? Vad tycker ni?

747 Inlägg
17 juni 2012
River du bort kamkåpan och kollar om remmen ser okej ut ska det inte vara någon fara att åka vidare dvs, men vill du vara på det säkra byter du.

/ Toni Larsson

...has left the building...
4 474 Inlägg
18 juni 2012
Tonimakaroni: Liiite svårt att se om en rem är "OK". Men visst kan man se om den är på G, dvs har lite torrsprickor, är "glansig" eller har nötta tänder...Men den kan även se ut att vara helt "OK" för att smälla av. Tillverkaren har inte satt ett bytesintervall för skojs skull, de har förmodligen tagit till en rimlig marginal. En rem som går av på en -07:a lär bli en dyr historia, mycket billigare att gardera sig så gott det går genom att byta rem + tillbehör.

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

747 Inlägg
18 juni 2012
dawwe, precis därav att jag skrev att vill du vara på det säkra byter du.
Det jag mer ville ha sagt att vissa märken har ju mer eller mindre det som servicepunkt då dom inte har någon direkt intervall eller väldigt hög sådan 18k mil t.ex.

(Dvs kontrollera kuggrem.)
Senast redigerat av tonimakaroni (18 juni 2012)

/ Toni Larsson

Pedal To The Metal
750 Inlägg
18 juni 2012
Står det 6000 mil eller 5år så är det ju de du uppnår först. Så även om bilen rullat 500 mil men är fem år så ska den bytas.

Det finns ju en anledning att det står som det gör wink Byt remmen! smile

Martin Karlsson -Plötsligt händer det

Administratör
2 978 Inlägg
18 juni 2012
Står det verkligen 6tusen mil? Visste inte ens att vi hade nån rem under 9...

En kopp av den svarta såsen...

14 Inlägg
18 juni 2012
Trådstartare
Tackar.. nu blir svärfarn glad..fick mer jobb..(pensionerad bilmekaniker)

Sök