2739
Sök

Saab hackar/spikar vid full gas

26 Inlägg
16 januari 2011
Trådstartare
#1
Har en Saab 9000 Aero A50. Vid full gas så hackar/spikar den och börjar ruska. Kör på 0,6 i ladd. Va kan de va för fel?


8 Inlägg
16 januari 2011
#2
MrRocknRoll skrev:
Har en Saab 9000 Aero A50. Vid full gas så hackar/spikar den och börjar ruska. Kör på 0,6 i ladd. Va kan de va för fel?

Prova att byta tändkassetten.

/R

Jag var indian i mitt förra liv.
2 Inlägg
16 januari 2011
#3
Jag tror att det kan ha att göra med att den får för lite soppa. Så var det med min när jag ställde upp laddtrycket då var jag tvungen att ställa på soppan också.

26 Inlägg
16 januari 2011
Trådstartare
#4
hur ställer man på soppa trycket då?


7 274 Inlägg
16 januari 2011
#5
Rander skrev:
MrRocknRoll skrev:
Har en Saab 9000 Aero A50. Vid full gas så hackar/spikar den och börjar ruska. Kör på 0,6 i ladd. Va kan de va för fel?

Prova att byta tändkassetten.

/R

What he said.


888 Inlägg
16 januari 2011
#6
Kör på 0,6 i ladd? vad menar du? har du pysventil?

Nordic Tuning i Norrköping
839 Inlägg
16 januari 2011
#7
Tändstift och/eller tändkasset som tidigare nämts. Förmodligen också därför det laddar 0,6.

Vad är det för fel på folk?
På det här forumet diskuterar man inte längre, man skriver +1.

8 Inlägg
16 januari 2011
#8
Viktigt att du använder BCPR7ES11 stift, inget annat.

26 Inlägg
16 januari 2011
Trådstartare
#9
Ojj, nu vart de mycke. turbon ska va lite påställd sa dom. Vet inte hur mycke dom laddar original. Men ska testa byta stiften då


294 Inlägg
16 januari 2011
#10
Turbon ska väll ladda 1,0 bar. Och som tidigare har nämt. Byt tändstift och testa med annan tändkasset

"För att bli gammal och erfaren måste man först vara ung och galen"

Rumpmas
3 860 Inlägg
16 januari 2011
#11
MrRocknRoll skrev:
Ojj, nu vart de mycke. turbon ska va lite påställd sa dom. Vet inte hur mycke dom laddar original. Men ska testa byta stiften då

Då ljuger dom, den ska ladda runt 1,0 bar övertryck original.

Testordning:

1. Tändkassett, låna på verkstaden eller av polare.

2. Stift

Observera att en dålig tändkassett snabbt kan förstöra de nya stiften du monterar. Däremot är det inte lika vanligt att dåliga stift förstör en tändkassett.

3. Kolla om du får tillräckligt med soppa.


Rumpmas
3 860 Inlägg
16 januari 2011
#12
Det finns mycket på det här forumet som är läsvärt, och lite mer Saab-specialister:

forum.saabturboclub.com

Har för mig att wastegate-stången även brukar kunna hoppa av, och då går bilen dåligt och inte med mer än grundladd eller inget ladd alls.
Senast redigerat av Andromeda (16 januari 2011)


7 274 Inlägg
17 januari 2011
#13
Andromeda skrev:
Det finns mycket på det här forumet som är läsvärt, och lite mer Saab-specialister:

forum.saabturboclub.com

Har för mig att wastegate-stången även brukar kunna hoppa av, och då går bilen dåligt och inte med mer än grundladd eller inget ladd alls.

Om den hoppar av har man inget ladd alls.


Rumpmas
3 860 Inlägg
17 januari 2011
#14
Brains skrev:
Andromeda skrev:
Det finns mycket på det här forumet som är läsvärt, och lite mer Saab-specialister:

forum.saabturboclub.com

Har för mig att wastegate-stången även brukar kunna hoppa av, och då går bilen dåligt och inte med mer än grundladd eller inget ladd alls.

Om den hoppar av har man inget ladd alls.

Jo, låter rimligt smile

Finns det inte ett membran i wastegate som kan bli dåligt också, så att bilen inte går mer än på grundladd?

Jag tycker det låter som att TS bil går på grundladd, för är den "uppställd" är det ju inte otänkbart att han har ett grundladd på 0,6 va?


26 Inlägg
17 januari 2011
Trådstartare
#15
nej, tyckte de lät lite lite egentligen med 0,6 i ladd bara hmm


Nordic Tuning i Norrköping
839 Inlägg
17 januari 2011
#16
Andromeda skrev:
Brains skrev:
Andromeda skrev:
Det finns mycket på det här forumet som är läsvärt, och lite mer Saab-specialister:

forum.saabturboclub.com

Har för mig att wastegate-stången även brukar kunna hoppa av, och då går bilen dåligt och inte med mer än grundladd eller inget ladd alls.

Om den hoppar av har man inget ladd alls.

Jo, låter rimligt smile

Finns det inte ett membran i wastegate som kan bli dåligt också, så att bilen inte går mer än på grundladd?

Jag tycker det låter som att TS bil går på grundladd, för är den "uppställd" är det ju inte otänkbart att han har ett grundladd på 0,6 va?

0,4~ är grundladdet på.

Wastegatearmen kan ju som sagt hoppa av, och då laddar det knappt någonting. Om något alls.
Wastegatetallriken inne i avgashuset kan kärva och fastna i olika lägen. Det är inte helt ovanligt och det är nog det du tänker på. Dessutom så kan det ju rent av vara en spricka i turbon.

Det är dock alldeles för lite info om bilen. "uppställt ladd" kan ju betyda allt ifrån pysventiler till höjt grundtryck. Först och främst byter trådskaparen tändstift. Man måste börja någonstans.

Vad är det för fel på folk?
På det här forumet diskuterar man inte längre, man skriver +1.

126 Inlägg
18 januari 2011
#17
byt tändkasset!! 99% säker på att de är de som är felet! har varit med om samma sak själv. bilen gå som den ska ända tills man ska dra på och får ladd så börjar den spotta och fräsa och gå som en påse nötter.


1 515 Inlägg
20 juni 2012
#18
Har samma problem på min Evo! Skall jag byta tändkasset samt spolar och tändstift? smile

"What+s the point of racing? You´re just proving that you´re faster than the other guy"


Sök