3286
Sök

Mitsubishi Hackar/bluddrar vid gaspådrag!

Evo raggare
386 Inlägg
17 oktober 2010
Trådstartare
Hallå! Tänkte kika om någon kunde ge några tips vad som är felet på bilen!

Min Lancer bluddrar när den går för tungt. Svårt att eko-driva om man säger så, den börjar hacka/bluddra rejält om man lägger i en hög växel och drar på full gas eller rejält. Dock så accelererar den upp normalt om jag ger försiktig gas upp. Den bluddrar även om bilen står stilla nere på tomgång och du ger full gas, då bluddrar den rätt rejält upp till dom höga varven. Så man måste oftast ligga på en rätt låg växel för att få en sån bekväm gång som möjligt för den hackar rätt rejält,

Är det som sitter på nu
Öppet K&N filter.
Racingkatalysator.
2,5"Avgassystem.
Chip till lamdasond.

Kan det vara tändstiften? Dom är relativt nya, men har ingen aning just nu vad det kan vara. Känns som om den misständer av något slag?

Mvh

Mitsubishi Lancer Evolution III 790HK/830NM
Mitsubishi Lancer GTi [MDS-Edition]
Tack till: WiTune, Flanders Motorsport, BDS Skara Motor, Mitsubishi Härene bil, Mrtuning.se, Robban Stroker, David Rudhem, LG-Speed

341 Inlägg
17 oktober 2010
kolla över tändsystemet, låter som det är en tändkabel med överslag.

Evo raggare
386 Inlägg
17 oktober 2010
Trådstartare
robbinT skrev:
kolla över tändsystemet, låter som det är en tändkabel med överslag.

Överslag?

Tack till: WiTune, Flanders Motorsport, BDS Skara Motor, Mitsubishi Härene bil, Mrtuning.se, Robban Stroker, David Rudhem, LG-Speed

321 Inlägg
17 oktober 2010
Kolla tändststemet som sagt. Låter precis som samma fel jag hade på en BMW. Då va det en tändspole som va kass.

Evo raggare
386 Inlägg
17 oktober 2010
Trådstartare
HolmQvist skrev:
Kolla tändststemet som sagt. Låter precis som samma fel jag hade på en BMW. Då va det en tändspole som va kass.

Men om en tändspole hade varit kass så hade väl den inte funkat alls?

321 Inlägg
17 oktober 2010
Nej det tyckte inte vi heller men så fort man gav gas så började bilen hacka och bluddra. Det va bara en tanke att det kunde vara samma problem.

Evo raggare
386 Inlägg
17 oktober 2010
Trådstartare
HolmQvist skrev:
Nej det tyckte inte vi heller men så fort man gav gas så började bilen hacka och bluddra. Det va bara en tanke att det kunde vara samma problem.

Hmm okej! Tack för tipset, ska kika på det

Forummoderator
18 169 Inlägg
17 oktober 2010
Lamda? Luftmassemätare?

LMM kan man dra ut när bilen går på tomgång. Den bör hicka till eller stanna. Gör den inte det kanske den lagt av och bilfan går i "felsäkert läge" som Bill Gates skulle sagt. Vet ej om din bil kan tända motorlampan för detta trick så kolla det först... Vad säger ni andra???

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

341 Inlägg
17 oktober 2010
Om det är överslag i tändkabeln brukar man kunna se det i mörkret, det "blixtrar" från kabeln.

1 515 Inlägg
20 juni 2012
Fick du någon lösning på detta? Har precis samma problem på min Evo. . hmm

"What+s the point of racing? You´re just proving that you´re faster than the other guy"

321 Inlägg
20 juni 2012
Jag blev av med detta felet när jag bytte till iridium stift. Min funkar inte på vanliga kopparstift. Nu vet jag iförsig inte vilka stift du har idag ? Men som sagt på min funkade det. Köpte hks stift av jrm.

Evo raggare
386 Inlägg
20 juni 2012
Trådstartare
Detta problemet var på min Lancer GTI, men hade samma problem på min EVO, problemet är att gapet på stiften var för stora. Den orkade helt enkelt inte tända på dem lägre varven. Slå in stiften will do it!! smile

1 515 Inlägg
20 juni 2012
Ska testa imorgon, hoppas att det blir bra! smile

"What+s the point of racing? You´re just proving that you´re faster than the other guy"

Evo raggare
386 Inlägg
21 juni 2012
Trådstartare
Hur gick det sen? smile

1 515 Inlägg
21 juni 2012
Helt ärligt, inte testat än. Hade mycket att göra idag, men skriver när jag provat big_smile

Sök