3726
Sök

Kan man se själv om bromsoken är slut???

30 Inlägg
23 juni 2012
Trådstartare
#1
Hejs!


Har noll kunskap om bilar, hade min SAAB 93 inne för byte av bakre bromsklossar nu. Och när jag hämtade bilen sa dom att mina bromsok var helt slut och måste bytas.
Det är ju mycket möjligt att det är så, säger jag inget om. Men vad som då slår mig är att borde inte besiktningskontrollanten sagt det? bilen besiktades för bara nån månad sen, men dom kanske inte kollar bromoken. Jag då som inte kan sånt här tycker ju att dom är minst lika viktiga?
Enda han sa var att jag kunde tänka på att byta klossarna lite längre fram, men det var inte så att dom var farliga.

Sedan lyckades jag få in 3 cm av ett jäkla borr i ena bakdäcket nyligen så jag körde till en däckfirma som fixade detta och då tittade jag lite när fälgen var av, intressant att se hur det ser ut och då frågade jag han om det var fel på bromsskivor och oken för dom var röda, om det var rost så han kollade och knackade lite med hammare men sa att det är bara, och nått ord som jag inte kommer ihåg. Det är bara att ta en stålborste så är dom fina igen.

Hälsningar
Cazzman

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 243 Inlägg
23 juni 2012
#2
cazzman skrev:
Hejs!


Har noll kunskap om bilar, hade min SAAB 93 inne för byte av bakre bromsklossar nu. Och när jag hämtade bilen sa dom att mina bromsok var helt slut och måste bytas.
Det är ju mycket möjligt att det är så, säger jag inget om. Men vad som då slår mig är att borde inte besiktningskontrollanten sagt det? bilen besiktades för bara nån månad sen, men dom kanske inte kollar bromoken. Jag då som inte kan sånt här tycker ju att dom är minst lika viktiga?
Enda han sa var att jag kunde tänka på att byta klossarna lite längre fram, men det var inte så att dom var farliga.

Sedan lyckades jag få in 3 cm av ett jäkla borr i ena bakdäcket nyligen så jag körde till en däckfirma som fixade detta och då tittade jag lite när fälgen var av, intressant att se hur det ser ut och då frågade jag han om det var fel på bromsskivor och oken för dom var röda, om det var rost så han kollade och knackade lite med hammare men sa att det är bara, och nått ord som jag inte kommer ihåg. Det är bara att ta en stålborste så är dom fina igen.

Hälsningar
Cazzman

Kanske läcker oken olja och då behöver dom åtgärdas.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

...has left the building...
4 474 Inlägg
23 juni 2012
#3
Vad de menade var nog att din ok skulle må bra av en översyn/renovering. Ett bromsok som är helt slut kärvar hela tiden, eller så läcker den (ovanligt). Din verkstad ville nog bara ha en liten extra inkomst så här innan semestern gissar jag. Så länge oken funkar som de skall, dvs bromsar bra utan att kärva så kan man leva med att de ser "för jävliga ut", iaf på en bruksbil modell billig.

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

950 Inlägg
23 juni 2012
#4
Det går att renovera de flesta bromsoken, men det är inget de sysslar med på märkesverstäder. De bytervhela oket om det är dåligt. Om du inte vet något om bilar, då är det nog bäst att byta oket ändå.

30 Inlägg
23 juni 2012
Trådstartare
#5
Okej, tackar för alla svar.

Jag tog ju mig en titt idag på dom och dom ser ju inte direkt kaputt ut. Visst dom e sketna med nått rött på. Men pillar man lite med fingret så försvinner det direkt och dom är silvriga och fina.

Med "kärvar", menar ni att bromsarna ska låsa sig när man bromsar? för det var det dom sa att dom gör men jag har då aldrig varit med om en endaste gång att det har hänt så länge jag har ägt bilen. Köpte den i Augusti förra året hos en bilfirma och enligt dom hade dom ju gjort en service, samt bytt det som var slitet. Men jag har inte varit med om att det är något konstigt med bromsarna, enda var ju bara att dom tog lite långt ner men nu med dom nya klossarna tar ju bromsarna direkt.

Och om dom läcker olja, borde man inte se det på backen då? har aldrig sett en endaste fläck under bilen förutom från klimatanläggningen då. Och det är ingen sörja från olja runt omkring oken eller nått

Hälsningar
Cazzman

* Voff voff *
10 598 Inlägg
23 juni 2012
#6
cazzman skrev:
Okej, tackar för alla svar.

Jag tog ju mig en titt idag på dom och dom ser ju inte direkt kaputt ut. Visst dom e sketna med nått rött på. Men pillar man lite med fingret så försvinner det direkt och dom är silvriga och fina.

Med "kärvar", menar ni att bromsarna ska låsa sig när man bromsar? för det var det dom sa att dom gör men jag har då aldrig varit med om en endaste gång att det har hänt så länge jag har ägt bilen. Köpte den i Augusti förra året hos en bilfirma och enligt dom hade dom ju gjort en service, samt bytt det som var slitet. Men jag har inte varit med om att det är något konstigt med bromsarna, enda var ju bara att dom tog lite långt ner men nu med dom nya klossarna tar ju bromsarna direkt.

Och om dom läcker olja, borde man inte se det på backen då? har aldrig sett en endaste fläck under bilen förutom från klimatanläggningen då. Och det är ingen sörja från olja runt omkring oken eller nått

Hälsningar
Cazzman

När man sätter dit nya belägg så pressar man in kolvarna i oken helt, dvs till en position där dom då oftast inte varit på länge. Det är då man märker om dom kärvar. Kanske märkte verkstaden att kolvarna inte löpte som dom skulle och föreslog därför byte/renovering av bromsoken.

Så för att svara på din fråga i rubriken: Nej, man kan inte egentligen bara se utanpå ett bromsok om det är slut eller inte.

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 243 Inlägg
23 juni 2012
#7
cazzman skrev:
Okej, tackar för alla svar.

Jag tog ju mig en titt idag på dom och dom ser ju inte direkt kaputt ut. Visst dom e sketna med nått rött på. Men pillar man lite med fingret så försvinner det direkt och dom är silvriga och fina.

Med "kärvar", menar ni att bromsarna ska låsa sig när man bromsar? för det var det dom sa att dom gör men jag har då aldrig varit med om en endaste gång att det har hänt så länge jag har ägt bilen. Köpte den i Augusti förra året hos en bilfirma och enligt dom hade dom ju gjort en service, samt bytt det som var slitet. Men jag har inte varit med om att det är något konstigt med bromsarna, enda var ju bara att dom tog lite långt ner men nu med dom nya klossarna tar ju bromsarna direkt.

Och om dom läcker olja, borde man inte se det på backen då? har aldrig sett en endaste fläck under bilen förutom från klimatanläggningen då. Och det är ingen sörja från olja runt omkring oken eller nått

Hälsningar
Cazzman

Om dom läcker så blir dom kladdiga. Kolla i bromsvätskebehållaren i motorrummet att nivån är riktig annars fyll på. Att dom kärvar menas inte att dom direkt låser sig utan att dom kan som det heter "ligger på" hela tiden. Man får lyfta upp hjulen och snurra på dom så märker man om hjulen snurrar som dom ska eller om dom stannar ganska på en gång.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

...has left the building...
4 474 Inlägg
23 juni 2012
#8
Med kärvar menas det att kolven i oket går trögt, dvs bromsarna kan ligga på rätt bra om det är illa

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

415 Inlägg
23 juni 2012
#9
Om de kärvar så går kolven inte tillbaka som den ska efter att du släppt bromsen, är det riktigt illa går de heller inte ut när du trycker på bromsen och detta syns på bromstestet från bilprovningen. Man kan känna på fälgarna efter att man har kört om det är varmt, är det onormalt varmt så kärvar förmodligen oken. Ta försiktigt så du inte bränner dig i fall bromsarna ligger på.

Man kan se på klossarna att de är lite fuktiga om oken läcker. Om de läcker mycket så kommer pedalen att sjunka om man trycker ner pedalen hårt och håller den där ett tag.

, ___
/ _ _ _\_
&#8992;¯¯¯¯¯' [&#9788;===&#9788;]
`()_);-;()_)--o--)_)

30 Inlägg
23 juni 2012
Trådstartare
#10
Okej, tackar igen för alla svar. smile

Har varit ute nu och hissat upp bilen och testat.

1. Dom är inte kladdiga, och finns ingen olja så läcker tror jag inte.
2. Bromsvätskebehållaren behövdes inte fyllas på.
3. Fälgarna snurrar lätt och inte trögt.
4. Körde 30 min. och kände försiktigt men bränner mig inte nånting på dom.
5. Gjort bromspedaltestet som man lär sig i boken och fungerar så som det ska.

Känner inte att det ska vara något som helst fel på bromsarna när jag kör, bromsar jag tar dom ganska direkt. Så jag lämnar väl in den till en 2:a verkstad och ser vad dom säger. Säger även dom att det är dags så får jag lämna den till verkstad 1 igen så dom får byta dom. smile

Evildan
23 juni 2012
#11
cazzman skrev:
Okej, tackar igen för alla svar. smile

Har varit ute nu och hissat upp bilen och testat.

1. Dom är inte kladdiga, och finns ingen olja så läcker tror jag inte.
2. Bromsvätskebehållaren behövdes inte fyllas på.
3. Fälgarna snurrar lätt och inte trögt.
4. Körde 30 min. och kände försiktigt men bränner mig inte nånting på dom.
5. Gjort bromspedaltestet som man lär sig i boken och fungerar så som det ska.

Känner inte att det ska vara något som helst fel på bromsarna när jag kör, bromsar jag tar dom ganska direkt. Så jag lämnar väl in den till en 2:a verkstad och ser vad dom säger. Säger även dom att det är dags så får jag lämna den till verkstad 1 igen så dom får byta dom. smile

Då anser jag att det inte är några uppenbara fel på dina bromsok.

Dom uppfyller alla de krav jag ställer på mina bromsok, bromsar, släpper och är täta, hade dom varit otäta hade din bromspedal tagit längre ned och bilen dragit snett vid hård inbromsning.

Det röda på dom som du nämnde tidigare, är det kanske någon som har "stylat" med färg som nu lossnar?

Smart, låt en andra verkstad titta på dom och låt dom tycka till, kom ihåg vad dom anser är för fel på dom om dom anser att det är ngt fel och återkom i tråden.
Klokt oxå ur ren säkerhetsaspekt att låta dom kontrolleras igen då du känner dig osäker, bromsar är ju likssssm bra att ha påstår folk i allmänhet wink

Intressant detta då du kanske nu kommer avslöja en "oseriös verkstad" som försöker skapa jobb.


Sök