3319
Sök

740 B230F trimtips?

379 Inlägg
2 juli 2012
#21
Du kan tyvärr lägga en förmögenhet på en sur jävla B230 och ändå blr från åkt av varenda jävla Bmw. För att inte tala om alla Turbos... Så gör det enda rätta, byt bil. En 940 turbo är inte dyr idag.

En vass sugmotor svarar oftas bra på turboladd, en Turbo-preppad motor däremot, fungerar oftast ypperligt dåligt som sugis, då kanaler kammar mm är anpassade endast för flöde.

I en sugmotor spelar så sjukt mycket mer in, tex gashastigheter, bränslefördelning, kompression, tryckpulser osv osv. Med turbo så överkommer man mycket av detta, och tvångsmatar motorn helt enkelt.

Med turbo är de i enkla drag "Ju större desto bättre". På en sugis är de RÄTT som gäller. Rätt avstämd topp, rätt grenrör till toppen, och rätt kam och avstämt insug. Allt måste lira i symbios! 

Räkna kallt på 1000kr per HP på en sugmotor, och 100kr per HP på en turbomaskin.

Så för den som inte skiter pengar finns 2 val, större motor, (läs V8a) eller turbo smile

Sen finns de ännu ett altetnativ, B234F 16v spisen, den har underdomentionerat insug och grenrör orginal, den går att få rätt kul för småpengar.

En maxpreppad 8v topp kommer ungefär upp i samma flöde som en 16v topp orginal. Finns massor att läsa om detta på Sävarturbo.  Volvo 8v motorer är bland de slöaste motorerna som byggdes på 90 talet enligt mig! Å drar dessutom mest sås per hästkraft tongue


Sök