3418
Sök

Tickande ljud från motorrummet

5 Inlägg
13 juni 2012
Trådstartare
Hej har nyligen skaffat mig en evo 2a och fick byta motor i den.

Jag börjar med lite grund fakta.
När jag bytte motor så bytte jag även lamell urtrampningslager och tryckplatta (steg 3) men sparade svänghjulet. När vi monterade svänghjulet hade vi bara en momentnyckel som gick till 60nm så vi tog den och locktight.

Nu till problemet. Kör man lugnt och har rutan nere som kan man höra hur det tickar men så fort man trycker ner kopplingen så tystnar det. Kör man och trycker på fullt så låter det som metall snurrar mot metall. Jag märker inget som tyder på att lamellen slirar.

Kan lägga till att kör man från stillastående och släpper kopplingen sakta eller försöker kryp köra så hoppar hela bilen. Kanske är så med 6 puck sinterkoppling har aldrig haft det innan.

Kan det va så att det har läckt olja så att växellådan har gått torr?

820 Inlägg
13 juni 2012
var lamellen oki när ni titta på den?..en del kan ha dåliga nitar som sticker ut för långt tex..då blir det metal mot svängen tex..

övrigt så hoppar det lite med sinter..hehe..inget för en bilkö tex..bara släppa så den får rull sen köra på det..

5 Inlägg
13 juni 2012
Trådstartare
Lammellen va ny för 3 månader sedan och kan inte minnas att den såg konstig ut låter ju bara när man gasar fullt. Har kollat lite och såg att det är lite olja under växellådan typ ny olja så det kan inte ha kommit från motorn.

820 Inlägg
13 juni 2012
nemiz skrev:
Lammellen va ny för 3 månader sedan och kan inte minnas att den såg konstig ut låter ju bara när man gasar fullt. Har kollat lite och såg att det är lite olja under växellådan typ ny olja så det kan inte ha kommit från motorn.

ja jag skulle inte köra en meter till, riva å kolla upp det är nog det enda...

5 Inlägg
13 juni 2012
Trådstartare
okej då blir det så blir till och riva den i helgen

820 Inlägg
13 juni 2012
nemiz skrev:

ja gör det innan det blir nåt som är apdyrt som pajjar helt..hmm

5 Inlägg
24 juni 2012
Trådstartare
lamellen saknade belägg på 2 st saknar lite på några. Vad kan va problemet?

5 Inlägg
4 juli 2012
Trådstartare
När jag bytte lamell så låter det ändå. Kan det va tryckplattan som är skadad?

300 Inlägg
4 juli 2012
masseT5R skrev:
nemiz skrev:

ja gör det innan det blir nåt som är apdyrt som pajjar helt..hmm

Lustigt! big_smile
Senast redigerat av RoniisH (4 juli 2012)

Sök