3440
Sök

Olje problem audi A4 1.6 -96

490 Inlägg
6 juli 2012
Trådstartare
Tjena, köpte mig en audi A4 för några dagar sedan och den har funkat klockrent....fram tills idag.

i bilen sitter som ovanstående en 1.6 liters motor, va ute och åkte idag och gasade väl rätt bra,

helt plötsligt lyser oljelampan och tutar utav bara f*n! stänger av motorn och rullar inte till kanten, sliter upp huven och kollar olje stickan snustorr!

jahapp, aja slänger mig under bilen föra att kolla om det är oljig under men vad jag kan se är det inget jätte allvarligt lite lagom som på dom flesta bilar...

fyllde på ca en halv liter olja startar bilen och lampan lyser INTE längre så jag glider hemåt och kommer hem utan att lampan lyser och utan någre märkvärdiga knack i motorn som tur är,

kollar oljan och den är snunstorr på stickan men lampan lyser inte...

Någon som vet vad som kan ha hänt? hade bra med olja igår....

brukar dessa dra olja?

vanliga läckage mm?

Hoppas någon kan svara på min frågor är inte insatt i audi för 5 öre så det uppskattas enormt om någon har nått tips!

116 hk och en svetsdiff är allt som behövs.

490 Inlägg
7 juli 2012
Trådstartare
Jätte tacksam för snabba svar från någon som kan!

46 Inlägg
7 juli 2012
jag fick samma problem igår, jag var ute och sladda grusvägar med min a4 1.8T, plötsligt hör jag hur motorn knackar, ca 3 min efter kommer oljelampan, jag puttrade hem försiktigt, fyllde på fullt med olja, dock var mitt  oljefilter dåligt åtskruvat tydligen ( haft den på service på verkstad dock :S ) och den håller olja nu. Ingen riktigt aning om vad ditt problem kan vara, men.. pröva fyll upp med fullt igen med Rekomenderad olja ( 5W30 full syntet va ? ) jag hällde i någon skit olja förut, och den tog slut direkt.. kör nu endast med olja som är rekomenderad för blilen, lägger gärna 1-200 extra på lite olja, och håller motorn hel ett par extra år! smile

46 Inlägg
7 juli 2012
sebastiab skrev:
jag fick samma problem igår, jag var ute och sladda grusvägar med min a4 1.8T, plötsligt hör jag hur motorn knackar, ca 3 min efter kommer oljelampan, jag puttrade hem försiktigt, fyllde på fullt med olja, dock var mitt  oljefilter dåligt åtskruvat tydligen ( haft den på service på verkstad dock :S ) och den håller olja nu. Ingen riktigt aning om vad ditt problem kan vara, men.. pröva fyll upp med fullt igen med Rekomenderad olja ( 5W30 full syntet va ? ) jag hällde i någon skit olja förut, och den tog slut direkt.. kör nu endast med olja som är rekomenderad för blilen, lägger gärna 1-200 extra på lite olja, och håller motorn hel ett par extra år! smile

Och om du har tok-gasat som jag gör, blir motorn OTROLIGT varm.. och.. oljan verkar vad jag upplever det som, ''förbrännas'', detta kanske inte är sant, men jag upplever det som att den typ, vid extrem körning förbräns eller något skit, eller om min turbo äter olja. .

490 Inlägg
7 juli 2012
Trådstartare
anar något liknande dom här tyska bilarna värkar fan gå på mer olja än bensin så får prova köp olja fylla upp och pröva... klarade sig din motor då iaf?

46 Inlägg
7 juli 2012
jaja, min motor går finfint. Tanka 98 oktan istället för 95 ska du få se.

du sänker din bränsleförbruking rätt rejält, ett plus i kanten är ju dessutom en mycket piggare bil.
kom ihåg att det inte är en gammal volvo 240 wink

490 Inlägg
7 juli 2012
Trådstartare
Hittar jag inte felet kommer jag köpa en volvo 240 igen klart den bästa bilen som NÅGONSin tillverkats! aja BTT hoppas någon kan hjälpa mig i morgon är ju lite sent nu me!

Avstängd
10 388 Inlägg
7 juli 2012
Har du kollat så du inte har olja i vattnet?

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

490 Inlägg
7 juli 2012
Trådstartare
japp ingen märkbar olja i vattnet luktar heller inte avgaser om det... ingen olja på stiften och inten olja i avgasröret har heller inte hittat nått läckage runt motor... läste audis instruktions bok och där står det att oljeförbrukningen kan uppgå till 1L (!) var 100:de mil.

Avstängd
10 388 Inlägg
7 juli 2012
Ja, visst står det så. Men, det är ju bara att gå ut o fylla åpå "vad där ska vara", nolla trippmätaren, och hålla koll

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

490 Inlägg
7 juli 2012
Trådstartare
får pröva att fylla på fullt och köra,

490 Inlägg
7 juli 2012
Trådstartare
Någon som vet vad det ska vara för olja i denna? fullsyntet eller del?

Sök