2793
Sök

Länkarm trasig på volvo 245!

332 Inlägg
16 december 2009
Trådstartare
#1
Tjo, nu är det såhär. Jag och några polare ska köpa en Isbil att leka med, är på gång på en 245 med dålig länkarm, vi är inte så jättekunniga.

Så om någon kunde typ beskriva vad en länkarm har för uppgift och om den är lätt att laga osv smile

MVH!


5 111 Inlägg
16 december 2009
#2
Länkarmen byter du mot en i bra skick, ny eller begagnad (det senare är nog kanske ett vettigare alternativ på en lekbil och är inget svårt att få tag i på en 240), det är ju lite olika beroende på vilken av dem det är (fram? bak?) hur de sitter, men att byta är hur som helst inget bekymmer. Det är samma sak som bärarm (om du hört talas om det), helt enkelt en arm som är ledad ute i karossen, som en del i hjulupphängningen för att hjulen ska sitta fast och kunna fjädra...


332 Inlägg
16 december 2009
Trådstartare
#3
aokej, det är iaf bakre som är dålig tydligen.. men jag tror jag förstår smile


Försöker iaf
1 998 Inlägg
16 december 2009
#4
Har man bara svets och lite kunskap så är de inga problem. Mina har tjockt godds men förstärkningarna va borta så de löstes såhär

https://www1.garaget.org/gallery/archive/65911/820762_dpywjm.jpg

Be a good person. Be a Persson
Bmw, kärlek vid första bakvagnskastet

76 Inlägg
20 december 2009
#5
värkar vara kalsiskit på 240 modelerna min bror har en som han fick en 2a på bes för rost på så fick fixat de i går. men dock bara dem två bitana som ligger över


5 111 Inlägg
20 december 2009
#6
Kan ju bero på att Volvo 240 är 20-30 år gamla vid det här laget...


+Uppfinnare+
643 Inlägg
20 december 2009
#7
Med lite vilja och våld så går de fint wink, men hjulinställning efteråt är att rekommendera om det inte ska tugga däck för dig smile

ommanstruntariatthamellanrummellan
ordensåspararmannågonsekundnärmanskriversinsignatur

5 111 Inlägg
21 december 2009
#8
Inte efter en bakre länkarm... Finns inget som går att ställa in på 240ns stela bakaxel.


76 Inlägg
22 december 2009
#9
visst visst klart dem är gamla men ändå te.x 740 har ju inte några problem med de fast lika gamla. men är ju inte alls lika i bakvagnen


63 Inlägg
12 juli 2012
#10
Nej, du behöver inte ta lös fjädern. Att tänka på är att du måste simulera att bilen står med alla 4 däck på marken när du drar åt bussningarna på bärarmen. Annars vrider dom sig som satan när du släpper ner bilen och går sönder i förtid, har man en 4 pelare så är det ju inga problem, men står man med en domkraft så kan man ju mäta hur långt det är mellan däcket och tornet. Sedan bara använda en till domkraft och pressa upp bärarmen så att du får samma mått. Blir väl inte bra till 100% men brukar funka bra.

Hoppas du förstod vad jag menade, är inte riktigt vaken.

ps. att byta bussningarna är inte kul. Dom sitter nog så inni helvete, brukar få borra sönder gummit runtom hylsan.


Sök