3368
Sök

Startproblem Volvo 240

490 Inlägg
5 juli 2012
Trådstartare
#1
Hejsan har länge surfat genom halva internet (känns det som) och sökt efter hjälp hur jag får igång gamla kämpen!

Bilen i fråga är en 240 från 90 med Lh2.4 (felkodsläsare) regnr OKH645

Bilen blev avställd 2008-11-19 och har inte rullat mycket efter det.

Har nu fått för mig att starta igång kämpen och så småningom göra den till körbart skick!

Har redan stött på problem!

Har ingen gnista och inga pumpar surrar när man slår på tändningen.

Det som jag har gjort:

Renoverat tankarmatur och testat pumpen så den fungerar (utanför bilen)
Mätt ström till matarpumpen och där är det stendött.
Kollat över rotor, fördelare, tändstift, tändspole.
Det finns en säkring i motorutrymmet på 25A och den är hel och säkringshållaren är hel.
Pumpreläet bytt.

När jag slår på tändningen så drar pumpreläet, det känner jag genom att jag håller ett finger på det när jag startar tändningen och det klickar till så fint i reläet så smile

Det finns ström till säkring 6 men inte till säkring nummer 4!

Någon som kan hjälpa mig med vad jag ska se över härnäst?

Anledningen till att jag försöker få igång bilen är för att den har varit min morfars som tyvärr inte finns med oss längre, bilen har jag tänkt ska bli ett minne kan man säga kortfattat.

Hoppas någon orkar läsa och ge mig tips!

Mvh Jonas


632 Inlägg
6 juli 2012
#2
När min 244 -88 vägrade starta så va säkringen+hållaren i motorrummet hela men skrapade lite på säkringen så startade den, va rätt mö ärg i både hållaren och på säkringen smile


490 Inlägg
9 juli 2012
Trådstartare
#3
saav skrev:
När min 244 -88 vägrade starta så va säkringen+hållaren i motorrummet hela men skrapade lite på säkringen så startade den, va rätt mö ärg i både hållaren och på säkringen smile

har prövat at ta ur säkringen ur hållaren och stoppa i den direkt i kablarna, alltså hoppat över själva hållaren, samma problem fortfarande.


Mycke vill ha mer...
611 Inlägg
9 juli 2012
#4
När du kör på startmotorn, hoppar varvräknaren då??

//Per-Arne

21 761 Inlägg
9 juli 2012
#5
UniCross skrev:
Det finns ström till säkring 6 men inte till säkring nummer 4!

Säkring 6 ger huvudspänning in till pumprelät, sedan ger relät ut spänning till bla säkring 4 som i sin tur matar pumparna. Så tolkar jag elschemat iaf.

Mät först att späningen vid säkring 6 verkligen fortsätter vidare in till pumprelät, sedan mäter du på båda reläutgångarna om det kommer någon spänning när du slår på tändningen och relät klickar. Kommer det ingen gnista från tändmodulen så drar dock inte relät när man kör startmotorn, åtminstone så vitt jag vet. smile

Får du fram några felkoder?

490 Inlägg
11 juli 2012
Trådstartare
#6
PerArne skrev:
När du kör på startmotorn, hoppar varvräknaren då??

Ingen varvräknare i 240n. men hastighetsmätaren har hoppat till några gånger smile


490 Inlägg
11 juli 2012
Trådstartare
#7
Drönirettab skrev:
UniCross skrev:
Det finns ström till säkring 6 men inte till säkring nummer 4!

Säkring 6 ger huvudspänning in till pumprelät, sedan ger relät ut spänning till bla säkring 4 som i sin tur matar pumparna. Så tolkar jag elschemat iaf.

Mät först att späningen vid säkring 6 verkligen fortsätter vidare in till pumprelät, sedan mäter du på båda reläutgångarna om det kommer någon spänning när du slår på tändningen och relät klickar. Kommer det ingen gnista från tändmodulen så drar dock inte relät när man kör startmotorn, åtminstone så vitt jag vet. smile

Får du fram några felkoder?

Inga Felkoder.

helt grön hur man mäter på ett relä går det förklara på ett enkelt sätt vart och hur man mäter?


21 761 Inlägg
11 juli 2012
#8
Jag kikade i ett specifikt schema för 1990 års modell och tydligen används inte säkring 6 till någonting, den ska inte ha någon utgående kabel. Det ska vara hängsäkringen i motorrummet som ger huvudspänning till pumprelät, kabeln för inkommande spänning på relät är röd.

Två kablar på relät ska vara orangefärgade, mät om den kommer spänning på dem när tändningen slås på och relät klickar. En gul/röd kabel är utgående spänning till säkring 4, mät på den kabeln när du kör startmotorn. smile

490 Inlägg
11 juli 2012
Trådstartare
#9
Drönirettab skrev:
Jag kikade i ett specifikt schema för 1990 års modell och tydligen används inte säkring 6 till någonting, den ska inte ha någon utgående kabel. Det ska vara hängsäkringen i motorrummet som ger huvudspänning till pumprelät, kabeln för inkommande spänning på relät är röd.

Två kablar på relät ska vara orangefärgade, mät om den kommer spänning på dem när tändningen slås på och relät klickar. En gul/röd kabel är utgående spänning till säkring 4, mät på den kabeln när du kör startmotorn. smile

I plastlocket till säkringarna står det att säkring 6 är till en av pumparna iallafall... säkring 4 är till andra pumpen, hur är det på 91 då? om min är 91 urtagen 90?

Ska kolla upp detta så fort jag har tid!


21 761 Inlägg
12 juli 2012
#10
På 1991 står det att pumprelät får matningsspänningen från säkring 6, däremot är båda pumparna fortfarande kopplade till säkring 4. smile

Det är ju möjligt att huvudpumpen är kopplad innan säkringen och tankpumpen är kopplad efter säkringen, då blir det ju i praktiken säkring 6 som "skyddar" huvudpumpen och tankpumpen "skyddas" av säkring 4.
Senast redigerat av Drönirettab (12 juli 2012)

1 008 Inlägg
12 juli 2012
#11
årsmodell 87-90 har huvudpump/systemsäkringen i motorrummet, 6:an används inte alls.
Pumpen körs Ej igång när tändningen slås på, utan den sätts igång först när varvtalssignal detekteras vid startförsöket.

Kolla om du har spänning till tändspolens anslutning, Stift nr 15 blå kabel, denna skall ha spänning både när tändningen är påslagen Och vid startförsök.
Finns det spänning där så skulle jag kika närmare på svänghjulsgivaren och mäta upp den.
Om svänghjulsgivaren är trasig så uteblir både gnista och bränsle.


490 Inlägg
13 juli 2012
Trådstartare
#12
240bns skrev:
årsmodell 87-90 har huvudpump/systemsäkringen i motorrummet, 6:an används inte alls.
Pumpen körs Ej igång när tändningen slås på, utan den sätts igång först när varvtalssignal detekteras vid startförsöket.

Kolla om du har spänning till tändspolens anslutning, Stift nr 15 blå kabel, denna skall ha spänning både när tändningen är påslagen Och vid startförsök.
Finns det spänning där så skulle jag kika närmare på svänghjulsgivaren och mäta upp den.
Om svänghjulsgivaren är trasig så uteblir både gnista och bränsle.

Hur mäter jag på stift nummer 15 på tändspolen? håller man mot jord eller håller man mot - på tändspolen?


300 Inlägg
13 juli 2012
#13
Plocka isär relät och kolla om det drar istället

21 761 Inlägg
13 juli 2012
#14
UniCross skrev:
Hur mäter jag på stift nummer 15 på tändspolen? håller man mot jord eller håller man mot - på tändspolen?

Plusmätpinnen på stift 15 och minusmätpinnen på en jordpunkt, tex batteriminus eller karossplåt. smile


Sök