3029
Sök

Ny radio, samma sprakproblem

438 Inlägg
16 juli 2012
Trådstartare
Hej!

På jobbet så har vi bestämmt oss att byta ut de dåliga 100 kronors stereorna mot nya från Clarion. Detta för att få bort missljudet dvs spraket men också för att de andra var allmänt kassa. Hitintills har jag bytt en av dem men spraket kvarstår.

Jag har provat att med auxkabel lyssna på musik men det har ej blivit någon skillnad. När volymen går över 17 så låter det förjävligt. Så antennen kan det inte heller vara? smile

Kan det vara att kablarna till stereon är för dåligt isolerade dvs ligger för nära? För ibland när jag trycker på stereon i högra hörnet så blir det mycket bättre!

Vore tacksam för svar smile

Med vänlig hälsning, alex
Senast redigerat av Louca (16 juli 2012)

Spana in min projekttråd;
BMW 740i e38 1995

302 Inlägg
16 juli 2012
Förklara gärna mer.
Bilmodell?
Vad för typ av sprak etc etc..

Bjarud.se - Styling, Tuning, Bilstereo, Multimedia
-------------------------------------------------------------------------------------------------
Återförsäljare för: Digital Designs, Kove, Hertz, Alpine, Sony, Dynamat, STP, Stinger,
PlastiDip, JOM, Regula Tuning, RDX Automotive, 3M, Oracal, och många fler..

438 Inlägg
16 juli 2012
Trådstartare
Hej!

Det är en Kia Picanto från 2006 eller 2007.

Jag felsökte vidare och provade att koppla en vanlig hemma högtalare dvs en liten och det sprakade ändå såfort volymen blev över 17. Egentligen sprakar det väl hela tiden men det hörs väl knappt när volymen är runt 17.

Kan det vara ett fel på stereon eller på jordningen? För jag provade att ta bort jordningen och det blev ingen skillnad.

Spraket är som ett knaster, exakt som att antennen är dålig, men antennen borde det inte vara fel på då det är samma med AUX ingången.

BMW 740i e38 1995

302 Inlägg
16 juli 2012
Har du något slutsteg inkopplat eller körs allt från stereon?
Om du ej har steg, så testa först med en extra jord, eller att flytta jorden.

Är knastret enbart när bilen är igång, eller är det samma när du enbart har tändningsläge på?

Bjarud.se - Styling, Tuning, Bilstereo, Multimedia
-------------------------------------------------------------------------------------------------
Återförsäljare för: Digital Designs, Kove, Hertz, Alpine, Sony, Dynamat, STP, Stinger,
PlastiDip, JOM, Regula Tuning, RDX Automotive, 3M, Oracal, och många fler..

438 Inlägg
17 juli 2012
Trådstartare
Jag har endast radio, ej slutsteg smile

Knastret är konstant oavtt högtalare eller om bilen är av eller på. Ska prova att jorda bättre.

BMW 740i e38 1995

Billjuds Wannabe
1 771 Inlägg
17 juli 2012
Jag misstänker att det är fel på nån kabel bakom stereon i och med att du tryckte på stereon och oljudet försvann.

Personligt högsta - 142,05db med budgett 3000kr
(hade blivit högre om inte lådan varit för liten & sluten)
Letar med ljus och lykta efter ett Cheva Nova 68-72 objekt att ta sig an.

1 160 Inlägg
17 juli 2012
hade liknande problem.visade sig vara ett  stift i isokontakten som hade släppt o glidit ut lite

Sök