21 februari 2012
Trådstartare
Hej!
Missljud
Jag har precis köpt mig min första Volvo. Det är en S60 AWD från 04. Aldrig testat att köra en S60 innan så jag vet inte riktigt hur den ska kännas och låta. Tycker den är lite väl mjuk och svampig i dämpningen, är det normalt? Vidare är det något som klonkar när jag kör över ojämn väg samtidigt som jag svänger. När jag kör rakt över fartgupp är det lugnt, stabilisatorstagen är nyss bytta. Innan det lät/kändes det även då. Men när jag som sagt kör i rondeller etc och kör över brunnslock eller små hål så slår det lite. Även när jag rycker fort i ratten, alltså svänger fort med den (hö-vä-hö-vä). Vad kan det vara för fel då?
Hör även ett sjungande ljud från framvagnen och vet inte om det är normalt för den bilen, eller om det är däcken som låter just så, eller om det är ett lager eller liknande som har gett sig.
Hjul
Funderar på större och finare hjul till sommaren och har bestämt mig för 18" och undrar då vilka däckdimension jag skall ha i sådana fall, så att det inte tar i eller liknande. Är det skillnad på vilken däckdimension man kan ha på AWD:n jämfört med 2WD versionerna?
Vinge
Har inte alls mycket pengar att lägga ner på bilen och inte heller tänkt pimpa upp den som fan, men funderar på en vinge då de är diskreta men ändå snygga. Någon i Göteborgstrakten som kan lacka en sådan i metallicfärg för under 1000 kr? Någon som har en begagnad de vill bli av med?
Stereo
Måste även byta ljudenhet. Just nu står det mellan en Bluepower BLP-890B och annan 2-DIN stereo typ Pioneer. Vill att den ska ha GPS och stor touchskärm samt möjlighet att koppla in mobilen, usb, Bluetooth etc. BLP:n kostar typ 5k och då undrar jag om jag gör klokare i att köpa en Pioneer eller annan istället? Finns det vettiga apparater runt den prisnivån? I det senare fallet måste jag i sådana fall skaffa en ram som passar i instrumentbrädan men det är väl inga problem. Får förmodligen klara mig utan rattkontrollerna i det senare läget med, men det är ingen enorm förlust fast lite synd ändå.
Många frågor och funderingar här men jag hoppas verkligen att någon eller några har iaf något de kan upplysa mig om. Det allra finaste hade varit om någon som är oerhört kunnig om just S60 AWD:n kunde avsätta lite tid och provköra min och säga vad de tycker. Jag bor i Göteborg och kan ta mig till ev. hjälpsam person för en provtur.
Tack för er tid gott folk!
MVH: Roscoe