3460
Sök

Volvo S60 AWD 04 - Tips om missljud, stereo, däck etc.

7 Inlägg
21 februari 2012
Trådstartare
#1
Hej!

Missljud
Jag har precis köpt mig min första Volvo. Det är en S60 AWD från 04. Aldrig testat att köra en S60 innan så jag vet inte riktigt hur den ska kännas och låta. Tycker den är lite väl mjuk och svampig i dämpningen, är det normalt? Vidare är det något som klonkar när jag kör över ojämn väg samtidigt som jag svänger. När jag kör rakt över fartgupp är det lugnt, stabilisatorstagen är nyss bytta. Innan det lät/kändes det även då. Men när jag som sagt kör i rondeller etc och kör över brunnslock eller små hål så slår det lite. Även när jag rycker fort i ratten, alltså svänger fort med den (hö-vä-hö-vä). Vad kan det vara för fel då?

Hör även ett sjungande ljud från framvagnen och vet inte om det är normalt för den bilen, eller om det är däcken som låter just så, eller om det är ett lager eller liknande som har gett sig.

Hjul
Funderar på större och finare hjul till sommaren och har bestämt mig för 18" och undrar då vilka däckdimension jag skall ha i sådana fall, så att det inte tar i eller liknande. Är det skillnad på vilken däckdimension man kan ha på AWD:n jämfört med 2WD versionerna?

Vinge
Har inte alls mycket pengar att lägga ner på bilen och inte heller tänkt pimpa upp den som fan, men funderar på en vinge då de är diskreta men ändå snygga. Någon i Göteborgstrakten som kan lacka en sådan i metallicfärg för under 1000 kr? Någon som har en begagnad de vill bli av med?

Stereo
Måste även byta ljudenhet. Just nu står det mellan en Bluepower BLP-890B och annan 2-DIN stereo typ Pioneer. Vill att den ska ha GPS och stor touchskärm samt möjlighet att koppla in mobilen, usb, Bluetooth etc. BLP:n kostar typ 5k och då undrar jag om jag gör klokare i att köpa en Pioneer eller annan istället? Finns det vettiga apparater runt den prisnivån? I det senare fallet måste jag i sådana fall skaffa en ram som passar i instrumentbrädan men det är väl inga problem. Får förmodligen klara mig utan rattkontrollerna i det senare läget med, men det är ingen enorm förlust fast lite synd ändå.

Många frågor och funderingar här men jag hoppas verkligen att någon eller några har iaf något de kan upplysa mig om. Det allra finaste hade varit om någon som är oerhört kunnig om just S60 AWD:n kunde avsätta lite tid och provköra min och säga vad de tycker. Jag bor i Göteborg och kan ta mig till ev. hjälpsam person för en provtur.

Tack för er tid gott folk!

MVH: Roscoe

CAD-konstruktör
1 392 Inlägg
22 februari 2012
#2
Att den rycker och låter lite när du svänger beror på antingen styrled eller ett styrstag. 99% säker på det. Lätt att byta och det finns ingen mening med att köpa dyra varianter. Även Volvos egna är av usel kvalité!

Sjungande ljud. Har du dubb? Isf låter det ganska mycket i bilen. Köpte nya dubbdäck till min förra veckan och det lät förvånansvärt mycket! Annars kan det ju vara ett hjullager. Också jättelätt att byta då det är en hel enhet.

Ska du köpa 18" rekommenderar jag 225/40 på 8" bred fälg. Då klarar sig svängradien fint. Se bara till att det inte är för högt inpressningsdjup. Dom flesta normala fälgarna brukar klara sig.

Kolla gärna in min stereo. Är grymt nöjd med den lösningen. Kostade 2300kr för allt. Kenwooden är riktigt grym tycker jag. Iphone/Ipod kan kopplas in och laddas via stereon utan att man behöver köpa något extra. Och man ser låtnamn och kan styra den via stereon, grymt smidigt!
Vill man sedan ha GPS kan man ju köpa en lös och använda när det behövs! Kostar ju inte mer än MAX 1000kr för en vettig. Om man vill kunna använda rattkontrollerna får man köpa en speciell adapter som kostar lite onödigt mycket. Man vänjer sig fort vid att inte använda rattknapparna. Inget man stör sig på alls faktiskt, inte jag iaf smile

Behöver du ha något uppritat så hör av dig!

533 Inlägg
22 februari 2012
#3
Ang. sjungande ljudet kan det som F4S4N skrev, vara hjullagret. Fick själv byta det på min.

Ang. fälgarna så tycker jag att du borde satsa på minst 19". 18" ser lite smått ut, även 19" tycker jag är gränsfall.
Inga 18" iaf - Min mening smile

7 Inlägg
23 februari 2012
Trådstartare
#4
Fasan och Råttan, vad har ni för storlek på fälgarna? Ser bra ut när jag spanar in era bilder. Inte besvärligt lite gummi heller. Problemet är att jag har hört att man inte kan ha lika stora hjul på AWD:n för att den är lite annorlunda. Kanske bara ett rykte?

Jo jag har dubb. Ironiskt nog för första gången i mitt liv, och jag är 32! Skönt att ha riktiga vinterdäck för en gångs skull. Får se om det fortfarande låter när jag bytt till sommarhjulen helt enkelt. Låter det nog vara fram tills dess. Om jag skulle behöva byta hjullager, (eller andra delar för den sakens skull) vilken leverantör skall jag välja? Fasan, du säger att även Volvo originaldelar är usla, så vilka är billigare men lika bra? Vart handlar ni?

Ljud: Jo hade kunnat göra sådär som du, men jag har en android och kommer nog ha det även i fortsättningen. Fast det lär ju finnas aux-ingång på stereon med. Problemet är att jag inte vill rigga upp någon gps som skymmer sikten och ser ful ut. Gillar inbyggda lösningar. Ska ev. köpa en Bluepower idag. Känna lite på den först smile

Igår testade jag hur snabbt jag kan köra runt i en rondell, körde kanska snabbt så att alla hjul spann och efter det lät det ansträngt från motorrummet och det kändes som om det var sand i rattlagret eller något. Kan jag ha förstört servon eller så? Eller är det något med kraftöverföringen som blivit ledset av mitt test? Ska se hur den är idag när den fått vila lite under natten.

CAD-konstruktör
1 392 Inlägg
23 februari 2012
#5
Roscoe skrev:
Fasan och Råttan, vad har ni för storlek på fälgarna? Ser bra ut när jag spanar in era bilder. Inte besvärligt lite gummi heller. Problemet är att jag har hört att man inte kan ha lika stora hjul på AWD:n för att den är lite annorlunda. Kanske bara ett rykte?

Jo jag har dubb. Ironiskt nog för första gången i mitt liv, och jag är 32! Skönt att ha riktiga vinterdäck för en gångs skull. Får se om det fortfarande låter när jag bytt till sommarhjulen helt enkelt. Låter det nog vara fram tills dess. Om jag skulle behöva byta hjullager, (eller andra delar för den sakens skull) vilken leverantör skall jag välja? Fasan, du säger att även Volvo originaldelar är usla, så vilka är billigare men lika bra? Vart handlar ni?

Ljud: Jo hade kunnat göra sådär som du, men jag har en android och kommer nog ha det även i fortsättningen. Fast det lär ju finnas aux-ingång på stereon med. Problemet är att jag inte vill rigga upp någon gps som skymmer sikten och ser ful ut. Gillar inbyggda lösningar. Ska ev. köpa en Bluepower idag. Känna lite på den först smile

Igår testade jag hur snabbt jag kan köra runt i en rondell, körde kanska snabbt så att alla hjul spann och efter det lät det ansträngt från motorrummet och det kändes som om det var sand i rattlagret eller något. Kan jag ha förstört servon eller så? Eller är det något med kraftöverföringen som blivit ledset av mitt test? Ska se hur den är idag när den fått vila lite under natten.

Jag kör med 19" fälg. 235/35 däck. Skrapar i ganska mycket när jag rattar. Dock är min sänkt 40mm. Nästan säker på att du kan ha samma dimmensioner på AWD.

Volvos delar är i regel bra. Dock så brukar framvagnens delar vara lite av den sämre kvalitén. Jag köper hellre dessa på Biltema eller Jackpot som ligger på Ringön i GbG. Man betarlar ca 25% av Volvos pris och sakerna håller. Kanske inte riktigt lika bra som Volvos delar men som sagt, grymt mycket billigare.

Att det lät när du spann med bilen. Har du antisladd (DSTC) ? Isf är det antagligen det som låter. Går att stänga av.

http://www.zatzy.com/allmaent/338589-vo … sladd.html

Behöver du ha något uppritat så hör av dig!

533 Inlägg
23 februari 2012
#6
Även jag har 235/35 19", men min är inte sänkt. Skrapar i lite grann vid fullt rattutslag. Men det lär man sig efter en dag eller två smile Du måste ha lika stora dimensioner på fälgar och däck på en AWD, annars mår inte diffen så bra smile Storleken på fälgar och däck kvittar, bara alla 4 har samma storlek och dimension.

689 Inlägg
23 februari 2012
#7
Jag märker en grym skillnad i vägljud när jag har på mina dubbdäck emot sommardäcken

7 Inlägg
24 februari 2012
Trådstartare
#8
Tack för alla tips dudes, ovärderligt. Tycker att svängradien är tragisk som den är dock, så jag vet inte om jag vill begränsa den ytterligare med skrapande däck. Får fundera på om det är värt det.  Hoppas våren kommer snart så jag kan testa sommardäcken och se om ljudet försvinner.

Ska den vara ganska mjuk i fjädringen original då? Har ni bytt till sportigare fjädring?

Tror inte jag har antispin eller antisladd. Har ingen knapp för det iaf. Den ylade inget idag när jag startade den dock. Kan vara servovätskan som är dålig och blir varm snabbt? Bara gissar...

Btw, jag har köpt en Bluepower-enhet idag, ska montera in den imorgon och känna på den.

CAD-konstruktör
1 392 Inlägg
24 februari 2012
#9
Roscoe skrev:
Tack för alla tips dudes, ovärderligt. Tycker att svängradien är tragisk som den är dock, så jag vet inte om jag vill begränsa den ytterligare med skrapande däck. Får fundera på om det är värt det.  Hoppas våren kommer snart så jag kan testa sommardäcken och se om ljudet försvinner.

Ska den vara ganska mjuk i fjädringen original då? Har ni bytt till sportigare fjädring?

Tror inte jag har antispin eller antisladd. Har ingen knapp för det iaf. Den ylade inget idag när jag startade den dock. Kan vara servovätskan som är dålig och blir varm snabbt? Bara gissar...

Btw, jag har köpt en Bluepower-enhet idag, ska montera in den imorgon och känna på den.

Inga probs!

Ja den är ganska mjuk, eller snarare svampig. Jag har sportfjädring och helt nya dämpare. Dock originaldämpare men den ligger fint på vägen nu. Sänkfjädrarna från H&R gör susen!

Behöver du ha något uppritat så hör av dig!

154 Inlägg
24 februari 2012
#10
vilken bluepower har du köpt? har själv 840 och är helnöjd med den


7 Inlägg
24 februari 2012
Trådstartare
#11
890 med programmvaran från november (3.3?) hoppas jag hinner montera in den idag, mycket att göra.

Så den blir lite styvare med sänkfjädrar från H&R? kan man ha dem på AWD:n (den är lite högre än 2WD tror jag) och vad kostar ett sådant paket?

CAD-konstruktör
1 392 Inlägg
24 februari 2012
#12
Roscoe skrev:
890 med programmvaran från november (3.3?) hoppas jag hinner montera in den idag, mycket att göra.

Så den blir lite styvare med sänkfjädrar från H&R? kan man ha dem på AWD:n (den är lite högre än 2WD tror jag) och vad kostar ett sådant paket?

Vet inte om H&R säljer till AWD, men det finns ju andra kit. Kostar runt 2000kr

Behöver du ha något uppritat så hör av dig!

533 Inlägg
24 februari 2012
#13
Min s60 är ganska hård i dämparna? Flera som åkt med mig har tyckt den varit lite hård. Kan iofs sitta andra dämpare eller nått i den, men jag tror allt är original iaf?

CAD-konstruktör
1 392 Inlägg
24 februari 2012
#14
Slemrotta skrev:
Min s60 är ganska hård i dämparna? Flera som åkt med mig har tyckt den varit lite hård. Kan iofs sitta andra dämpare eller nått i den, men jag tror allt är original iaf?

Jo men du har ju lågprofil också, det gör en del. Men S60 är lite svampiga i väghållningen original. Förutom Four-C då smile

Behöver du ha något uppritat så hör av dig!

7 Inlägg
24 februari 2012
Trådstartare
#15
Hade lite väl lamt tryck i däcken upptäckte jag... gjorde ju inte saken bättre.

Har undrat lite över en grej. Finns det funktioner på våra bilar som finns där vare sig de finns eller inte? Alltså... hur ska jag formulera detta. Säg t.ex. antispinn. Är det en ren funktion i en databox som antingen programmerats dit eller är det en fysisk enhet? Kabelmattorna är väl likadana i alla S60, alltså allt är redan fördraget överallt, så jag undrar om det finns funktioner vi lätt kan aktivera. Säg montera in knappen för antispinn, sätta in reläet i boxen och vips! Nu är det kanske inte så med antispinn, men jag tror att ni förstår vad jag menar vid det här laget. Mer omfattande funktioner som Four-C består förmodligen av väldigt annorlunda lösningar och helt andra delar, men t.ex. elinfällbara backspeglar borde kunna gå att trixa in utan större problem om man hittar sådana på skroten. Någon som har erfarenhet av efterinbyggnad av originalfunktioner?

jobbar påre
751 Inlägg
22 juli 2012
#16
vet iaf att volvo gjort så dåligt med sina bilar. att beställer du bilen med tex. High performance stereo. då går det ej att eftermontera basen osv från premium paketet (visst allt går, men tydligen äre inte bara plug and play) utan man måste lägga in kablar osv för premiumpaketet. alltså. det är inget färdigdraget. allt för å spara vikt.

när det gäller backspeglarna skulle ja gissa att du får dra kablar till backspeglarna från en knapp. osvosv.. sen skall de ju programeras i styrbox om du vill att dessa ska vinklas in när du låser bilen.


om du inte redan köpt däck, så kan ja säga att jag kört med 20" däck på min sänkta V50 när jag hade den. inga problem med skrapning mer än att däcken nuddade till innerskärmen baktill vid rejäla kompressioner...

om de nu skulle vara så pass trångt att de ska ta i.. köp smalare fälg eller på med spacers så ska du se att de inte skrapar i.. S60in har ändå så pass långt in sina spindlar osv så tkr lugnt du kan bredda bilen något med spacers..


såg att tråden var rätt gammal. men vill komma med min syn på de hela:)
Senast redigerat av Pro_fxr (22 juli 2012)



Sök