3376
Sök

Köra alltför länge på samma olja, dieselmotor

16 Inlägg
19 juli 2012
Trådstartare
#1
Jag har funderat på att dyka ned i dieselträsket eftersom jag kommer att köra väldigt mycket de närmaste åren. Jaghar spanat in en del tänkbara bilar, Passat, V70, Mazda 6, Honda Accord, samtliga med dieselmotor. Har främst kollat in KVD.se hittills. Där finner man en del bilar som verkar ha gått rätt så långt mellan oljebyten något intervall, kanske närmare 4000 mil. Är det ett gigantiskt bekymmer på lång sikt? Har det någon positiv inverkan om man själv därefter gör täta oljebyten den kommande tiden, typ 500-600 mil?

Synpunkter?

CAD-konstruktör
1 392 Inlägg
21 juli 2012
#2
Köp en bra olja och byt enligt rekommendationerna eller tätare. Du behöver inte göra några extra täta byten i början. Låt gärna den gamla oljan stå och rinna ut ordentligt bara! smile

Behöver du ha något uppritat så hör av dig!

Larssa91
21 juli 2012
#3
volvo har en intervall på 2000mil på sin D5:a iaf. och de gör inget im de råkar rulla över nårgra hundra heller. tucker att 500-600mil låter onödigt sålänge motorn är orginal.

2 266 Inlägg
21 juli 2012
#4
Kör på att byta olja var 1000mil. enkelt och bra att hålla reda på, så har jag gjort i 6år nu på mina dieselbilar varje gång mätaren slagit till tex 34 tusen byts den med filter. Och då har jag kört 10000mil sen sålt dom vidare.

Bara tok att köra nya bilar med longlife servicear, motorer idag är så fina i oljekanalerna och konstruktionen så dom slaggar igen och tappar smörjförmågan.

svetsdiff !!!

R1 driver!
5 128 Inlägg
21 juli 2012
#5
Min taxi (VW Caravelle) har serviceintervall på 4000mil, så är nog inte omöjligt att några av dessa du kollat har likadant!


Diesel ska man ha!
482 Inlägg
21 juli 2012
#6
VAG har annars en Longlife service och intervall där är upp till 3000 mil eller 2 år, beroendes på avd bilen säger först.

VW Passat Variant 4M DSG6 -13
Das Club www.vwpc.se
www.vwcs.se

16 Inlägg
23 juli 2012
Trådstartare
#7
Kan en modern dieselmotor få problem med igentäppta oljekanaler även om de bara har haft ett enda långt intervall mellan oljebyte? Eller krävs det flera långa intervall innan sludgen kommer krypande?

Ofta körs ju dessa bilar under extremt gynnsamma förhållanden, d.v.s. landsvägskörning, många mil åt gången.

Ofta kan man ju kika in genom oljepåfyllningen för att få en ledtråd om hur det ser ut på just den bilen, min fråga är lite mer allmänt ställd.


Sök