2543
Sök

Köra 2.o liters box i en 2,3liters motor ?

gruvarbetare
152 Inlägg
14 juli 2012
Trådstartare
#1
vi bytt motorn i en 9000 -96 som hade 2 liters  till en 2,3 liters motor o får en felkod nu på bilen..
"P0101 =Mass or Volume Air Flow Circuit Range/Performance"  kommer nu upp fast i bilen vi tog motorn gick hur bra som helst o inga felkoder o det var inga felkoder på den bil vi monterade  i 2,3liter motor i före...går hur fint som helst till man kör lite med bilen då dyker felkoden upp o bilen börja gå ojämt på låglast...
nu är boxen iväg skickade för uppgadering till 2.3L så få se om bilen var känslig för 300cc mer roll
annars borde ju lamndasonder gått sönder just nu då. nån som vet hur den ska felmätas ? 3 trådar i den 2 vita o en svart ( kanske jord men det får jag inga  Ohm på )
/steffe

72 Inlägg
14 juli 2012
#2
Mapsensor eller massemätare som är kass.

Kalibrerar bilar.

342 Inlägg
14 juli 2012
#3
Hoppas du inte körde för långt med fel box.

Din motor har gått alldeles för snålt med 2,0 boxen.

gruvarbetare
152 Inlägg
14 juli 2012
Trådstartare
#4
cerveza skrev:
Mapsensor eller massemätare som är kass.

felkoden på bilen blinkar 6 gånger = syresensor  . mapsenorn är provade med annan o lika felkod :-(
P0101 fick jag ut med OBD II mätaren... roll

grön aktivist
846 Inlägg
342 Inlägg
14 juli 2012
#6
Säker på att du inte har en grå, vit och svart kabel?

Vit brukar vara förvärmningen till sonden medans svart och grå är signalen.

Du ska mäta spänningen mellan signalkablarna, den ska pendla snabbt upp och ner. Kan dock vara svårt att mäta med en vanlig multimeter då dom ofta inte hänger med i svängningarna.

För övrigt håller jag med Confide, byt mjukvara innan det är för sent.
Programmet för 2,0:an KOMMER ta död på din 2,3 liters maskin. Frågan är bara hur länge den orkar gå med förhöjt AFR.
Senast redigerat av olof102 (14 juli 2012)

gruvarbetare
152 Inlägg
14 juli 2012
Trådstartare
#7
Confide skrev:
Byt bara mjukvara, gör om gör rätt wink.

jo boxen är skickad för omprogramering så bilen står nu . så tänkte bara ligga före om o byte om nåt gått sönder  "just nu" vid motor bytet roll

gruvarbetare
152 Inlägg
14 juli 2012
Trådstartare
#8
olof102 skrev:
Säker på att du inte har en grå, vit och svart kabel?

Vit brukar vara förvärmningen till sonden medans svart och grå är signalen.

Du ska mäta spänningen mellan signalkablarna, den ska pendla snabbt upp och ner. Kan dock vara svårt att mäta med en vanlig multimeter då dom ofta inte hänger med i svängningarna.

För övrigt håller jag med Confide, byt mjukvara innan det är för sent.
Programmet för 2,0:an KOMMER ta död på din 2,3 liters maskin. Frågan är bara hur länge den orkar gå med förhöjt AFR.

färgen du beskriv kan nog stämma ( färgblind sad ) men  vi bara starta o tomgasa för se allt är tätt o fungerar...
mellan grå då o vit fick jag utslag med Ohm mätaren medans OBD II mätaren på live data visade 0 där jag får varierande värden på min 9-3  för där lamndasonder värden dyker upp... fast han som skulle uppgradera boxen skrev att lika bra att vänta med felsökning tills jag fick tillbaks boxen..

gruvarbetare
152 Inlägg
19 juli 2012
Trådstartare
#9
ny program i databoxen  men samma felkod kommer ändå sad

41 Inlägg
20 juli 2012
#10
Kanske är en annan lmm till 2.3 programvaran.


gruvarbetare
152 Inlägg
23 juli 2012
Trådstartare
#11
Lunchman skrev:
Kanske är en annan lmm till 2.3 programvaran.

nja finns inge Lmm på den här modellen. har mapsensor o det var lika mapsensor som den vi tog motorn från..
vi får chansa o köpa en ny lamnda tror jag
neutral

gruvarbetare
152 Inlägg
27 juli 2012
Trådstartare
#12
fixat var ju bara en glömd liten jord kabel cool


Sök