3442
Sök

Ännu en 940 trimmtråd, förlåt!

121 Inlägg
30 juli 2012
Trådstartare
#1
Tjena!

Som rubriken lyder så håller jag på att trimma min 940 turbo. Har än sålänge bara skaffat öppet luftfilter, 3tum från turbon och höjt laddet. Men nu har axeln i turbon gått av så tänkte att jag kan passa på att byta upp mig till en 15g.

Har läst runt och finns ju hur många som helst som säger att den e bolt-on och får det att verka att den är i princip lika lätt att sätta dit som en original. Skulle va grymt om nån kunde gå in på hur det faktiskt är att byta upp sig till en 15g, hur man vrider den, tar bort piggen, passar allt med olja och vatten RAKT på?

Tänkte också kolla vad ni anser att man mer ska passa på att byta för att inte tråka ut turbon, alltså en bra hållbar setup som passar turbon och allt annat i motorn. sökt runt lite och en 3tums lmm och nya spridare verkar vara hyffsat nödvändigt, kanske en ställbar btr också? vilka spridare är passande? gröna R spridare kännslite overkill.

Sen har jag hört att T-kammen som sitter i är jävligt trött, skulle det funka bra med en A-kam?

Då var det bara elektroniken kvar, vad anser ni passa bäst till ovanstående setup? Något specielt chip, eller en mappning?

Hoppas på många konstruktiva svar och få "sök förfan"-hat meddelande! smile

Tack på förhand!

TobiasAndersen

Ta en sväng förbi mitt 855-projekt och säg vad du tycker HÄR!

460 Inlägg
30 juli 2012
#2
TobiasAndersen skrev:
Tjena!

Som rubriken lyder så håller jag på att trimma min 940 turbo. Har än sålänge bara skaffat öppet luftfilter, 3tum från turbon och höjt laddet. Men nu har axeln i turbon gått av så tänkte att jag kan passa på att byta upp mig till en 15g.

Har läst runt och finns ju hur många som helst som säger att den e bolt-on och får det att verka att den är i princip lika lätt att sätta dit som en original. Skulle va grymt om nån kunde gå in på hur det faktiskt är att byta upp sig till en 15g, hur man vrider den, tar bort piggen, passar allt med olja och vatten RAKT på?

Tänkte också kolla vad ni anser att man mer ska passa på att byta för att inte tråka ut turbon, alltså en bra hållbar setup som passar turbon och allt annat i motorn. sökt runt lite och en 3tums lmm och nya spridare verkar vara hyffsat nödvändigt, kanske en ställbar btr också? vilka spridare är passande? gröna R spridare kännslite overkill.

Sen har jag hört att T-kammen som sitter i är jävligt trött, skulle det funka bra med en A-kam?

Då var det bara elektroniken kvar, vad anser ni passa bäst till ovanstående setup? Något specielt chip, eller en mappning?

Hoppas på många konstruktiva svar och få "sök förfan"-hat meddelande! smile

Tack på förhand!

TobiasAndersen

Varför känns gröna R spridar overkill om du ska köra 3tums lmm? passar ju perfekt ihop smile

Ung pojk med stort intresse för gamla volvoturbos :)

121 Inlägg
30 juli 2012
Trådstartare
#3
Har sett så många mycket mer extremare projekt som använt sig av dom, och min bil är ett lågbudjetprojekt, kanske inte är nödvändigt 3tums lmm? smile

Ta en sväng förbi mitt 855-projekt och säg vad du tycker HÄR!

460 Inlägg
30 juli 2012
#4
TobiasAndersen skrev:
Har sett så många mycket mer extremare projekt som använt sig av dom, och min bil är ett lågbudjetprojekt, kanske inte är nödvändigt 3tums lmm? smile

Ska du inte ha dom gröna 968 spridarna är det inte så stor idé med en 3* lmm nej smile

Ung pojk med stort intresse för gamla volvoturbos :)

2 452 Inlägg
30 juli 2012
#5
varför inte sattsa på en 16t turbo direkt då det är samma pengar ju....hade jag gjort i första hand....o ang chip finns många att välja på viking,turbocenter,bsr o autotech finns andra med...beror på hur mycket du vill krämma ur bilen men är inga problem till säg runt 200 hk...

döden kommer tillbaka

121 Inlägg
30 juli 2012
Trådstartare
#6
turbodeath skrev:
varför inte sattsa på en 16t turbo direkt då det är samma pengar ju....hade jag gjort i första hand....o ang chip finns många att välja på viking,turbocenter,bsr o autotech finns andra med...beror på hur mycket du vill krämma ur bilen men är inga problem till säg runt 200 hk...

16t är det väl massa jobb med med downpipen? hittade en 15g i huddinge för 1500 och jag är rädd att lägga massa pengar på något jag inte får ihop.

Ta en sväng förbi mitt 855-projekt och säg vad du tycker HÄR!

Tvivlare
2 266 Inlägg
30 juli 2012
#7
med min setup har du garanterat kul 7 dagar i veckan till mänsklig kostnad smile

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.

121 Inlägg
30 juli 2012
Trådstartare
#8
MantaRobin skrev:
med min setup har du garanterat kul 7 dagar i veckan till mänsklig kostnad smile

Lite mkt pengar för min smak smile

Ta en sväng förbi mitt 855-projekt och säg vad du tycker HÄR!

Ubåtsingenjör
7 315 Inlägg
30 juli 2012
#9
bygg en kul motor vid sidan om och låt det ta den tid de tar och snåla på inget


121 Inlägg
30 juli 2012
Trådstartare
#10
CHEEVA skrev:
bygg en kul motor vid sidan om och låt det ta den tid de tar och snåla på inget

När den tiden kommer blir det inte någon gammal volvo, då ska det byggas supra!

Ta en sväng förbi mitt 855-projekt och säg vad du tycker HÄR!

312 Inlägg
30 juli 2012
#11
15g och 16T är i stort sätt lika Det som man ska titta efter är vilket avgashus som det sitter på. Ifall det är 6ans hus så passar den troligtvis bolt on men om det är 7ans så kommer du behöva svetsa om avgasflänsen då utloppet på turbon är 3". Dock är detta huset mycket bättre då avgaserna kommer ut smidigare.
Då du redan har 3" system så skulle jag rekommendera att du även kör med 7ans avgashus

Ifall du byter till en större turbo kommer det att krävas mer bränsle. Många rekommenderar gröna r-spridare men det funkar lika bra med ljusblå T5 spridare och lite högre bränsletryck. För att lura insprutet så måste även luftmassemätaren area (inte diameter) ökas lika många procent som storleken på spridarna. Jag gjorde en egen av ett 3" rör som var 73mm invändigt och det har funkat utan problem.

En ställbar btr är ett måste för att motorn ska gå bra. Ett tips är att inte köpa en på kl-racing...
En större intercooler är inte ett måste men är väl investerade pengar då kall luft ger mer effekt än varm.
Sen finns det en djungel av chip. Skulle rekommendera att köpa ett från någon av de mer kända företagen.
Jag tycker att t-kam funkar hyfsat då jag använder bilen som vardagsbil. Men det är som sagt en smaksak...
Sen är det ju inte fel att tanka v-power eller någon annan bensin med högre oktantal.
Hoppas att detta hjälper lite smile


121 Inlägg
30 juli 2012
Trådstartare
#12
ExtremeBoost skrev:
15g och 16T är i stort sätt lika Det som man ska titta efter är vilket avgashus som det sitter på. Ifall det är 6ans hus så passar den troligtvis bolt on men om det är 7ans så kommer du behöva svetsa om avgasflänsen då utloppet på turbon är 3". Dock är detta huset mycket bättre då avgaserna kommer ut smidigare.
Då du redan har 3" system så skulle jag rekommendera att du även kör med 7ans avgashus

Ifall du byter till en större turbo kommer det att krävas mer bränsle. Många rekommenderar gröna r-spridare men det funkar lika bra med ljusblå T5 spridare och lite högre bränsletryck. För att lura insprutet så måste även luftmassemätaren area (inte diameter) ökas lika många procent som storleken på spridarna. Jag gjorde en egen av ett 3" rör som var 73mm invändigt och det har funkat utan problem.

En ställbar btr är ett måste för att motorn ska gå bra. Ett tips är att inte köpa en på kl-racing...
En större intercooler är inte ett måste men är väl investerade pengar då kall luft ger mer effekt än varm.
Sen finns det en djungel av chip. Skulle rekommendera att köpa ett från någon av de mer kända företagen.
Jag tycker att t-kam funkar hyfsat då jag använder bilen som vardagsbil. Men det är som sagt en smaksak...
Sen är det ju inte fel att tanka v-power eller någon annan bensin med högre oktantal.
Hoppas att detta hjälper lite smile

Är väldigt ny på bilar överhuvudtaget, har inte någon som helst aning om vad som menas med 7ans och 6ans, skulle vara helt underbart om någon kunde förklara lite med detaljerat, även vilka problem man stöter på vid ett byte! passar oljan och vattnet lika som på original (känns inte troligt?).

Då jag knappt vet hur en lmm funkar kanske jag inte ska ge mig på att bygga en egen, men en 3tums från en 960, e det samma kontakt och bara att koppla in? Känns jättesvårt att veta exakt hur jag ska lösa det med spridare och lmm om det måste vara så exakt.

menar du att den inte kommer gå alls om jag inte införskaffar mig en ny btr i sammaband med turbobytet?

tack för all hjälp, skönt att det finns folk som är villiga att hjälpa smile

Ta en sväng förbi mitt 855-projekt och säg vad du tycker HÄR!

Ubåtsingenjör
7 315 Inlägg
30 juli 2012
#13
TobiasAndersen skrev:
CHEEVA skrev:
bygg en kul motor vid sidan om och låt det ta den tid de tar och snåla på inget

När den tiden kommer blir det inte någon gammal volvo, då ska det byggas supra!

tror vi har samma planer för framtiden då haha smile

men då rekomenderar jag ändå att du köper en extra motor och trimmar smile om du nu inte har fler bilar att köra med ?



Sök