3502
Sök

Varför just 193 hästkrafter?

Trummis
404 Inlägg
6 augusti 2012
Trådstartare
#1
Tjena.

Satt och filosoferade lite, och kom och funderade på varför det finns så många bilar som har just 193 hästkrafter? Inte 192 eller 194, utan just 193.

BMW 528
Audi 2.8
Mercedes C280
Volvo 2.4T

Alla bilarna råkar även vara från samma period, nästan exakt samma år, och alla tyskar har 2800cc med 193hk?

Nullzwei!
60 Inlägg
6 augusti 2012
#2
Tyskland hade en försäkringsklass förr som gjorde att bilar över det fick straffavgift. Iallafall så jag förstått det smile


Trummis
404 Inlägg
6 augusti 2012
Trådstartare
#3
ForcedInduced skrev:
Tyskland hade en försäkringsklass förr som gjorde att bilar över det fick straffavgift. Iallafall så jag förstått det smile

Ahh, tänkte väl att det var något sånt smile

huh?
10 427 Inlägg
Nullzwei!
60 Inlägg
6 augusti 2012
#5
Alla M50 baserade 2.5or har 192. Men om du sätter på ett 2.5 insug på en 2.8 så får du betydligt mer effekt, på grund av att dom är strypta just för försäkrings-begränsningen.


huh?
10 427 Inlägg
6 augusti 2012
#6
ForcedInduced skrev:
Alla M50 baserade 2.5or har 192. Men om du sätter på ett 2.5 insug på en 2.8 så får du betydligt mer effekt, på grund av att dom är strypta just för försäkrings-begränsningen.

Jajo, förutom M52TUB25 då som iaf fick sänkt till 170 även om det inte riktigt är sant.

Lite lustigt ändå med just "192" för 2,5:or och "193" för 2,8 (BMW) tongue


Nullzwei!
60 Inlägg
6 augusti 2012
#7
Det är riktigt lustigt smile

Tänk dig att vara BMW försäljare och försöka sälja en 2.8 med argumentet EN häst till!


12 086 Inlägg
6 augusti 2012
#8
Det har ju spekulerats flitigt i BMWs effektsiffror i många år, M62 tex som drogs med sina 286hk trots både cylindervolymökning och vanos. Tillslut löstes den av av N62 med samma cylindervolym och hade helt plötsligt 330hk wink
Även S50 och M54B30 går ju otroligt bra för sina siffror.

Det är iofs inte bara BMW som gör så, finns många andra exempel.
Senast redigerat av Germax (6 augusti 2012)

653 Inlägg
6 augusti 2012
#9
ForcedInduced skrev:
Det är riktigt lustigt smile

Tänk dig att vara BMW försäljare och försöka sälja en 2.8 med argumentet EN häst till!

2,8 har 40 mer vrid, m3ans (3.0) växellåda o lite annat gott så är inte bara en hästkraft som skiljer dom åt smile
Senast redigerat av sk8ville (6 augusti 2012)

Smoke tires not drugs

Avstängd
71 Inlägg
6 augusti 2012
#10
Först och främst både i norge och i tyskland tillkom extra avgifter

Forummoderator
18 044 Inlägg
6 augusti 2012
#11
Chrysler 300c 2.7... 193 kusar...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

huh?
10 427 Inlägg
6 augusti 2012
#12
Läste i någon motortidning, nån av dom stora svenska, att anledningen till att bilar kan ha lite udda
effektsiffror idag är just att man på riktigt börjat ange bilars effekt i Watt istället (kW) och därför har
man jämna kW-siffror vilket blir lite lustiga hk-siffror.
Dvs 300kW ser lite ballt ut i katalogen, men det blir 408hk vilket är "lite lustigt".

Bara något jag kom att tänka på.

Germax skrev:
..M54B30 går ju otroligt bra för sina siffror.

Brukar ha ca 200hk på bakhjulen så definitivt inget märkvärdigt där. wink

ForcedInduced skrev:
Det är riktigt lustigt smile

Tänk dig att vara BMW försäljare och försöka sälja en 2.8 med argumentet EN häst till!

Jo men pratar man nya bilar så var det ju tex 323/523 med "170hk" som låg närmast 328/528.
23 papperskusar till att argumentera med wink Om man bortser från vridmoment och allmänna prestandasiffror.


Forummoderator
18 044 Inlägg
6 augusti 2012
#13
Hade ju en CLK230 Kompressor för någon vecka sedan. Gissa vad? 193hk...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

1 436 Inlägg
6 augusti 2012
#15
När du säger det så har min S10 193hk i papprena den också! tongue

"Chaffisen tycker att det ser fränt ut. Man ska aldrig underskatta fränhetsfaktorn när man ser konstiga saker o beteenden i den här branschen. Tanken att nån kan köra i kroken finns inte i förarens sinnesvärld. Det är fränt. Det är det viktigaste."
-Åkare på facebook svarar på frågan varför en annan åkare kör trafikfarligt.

Nullzwei!
60 Inlägg
6 augusti 2012
#16
sk8ville skrev:
ForcedInduced skrev:
Det är riktigt lustigt smile

Tänk dig att vara BMW försäljare och försöka sälja en 2.8 med argumentet EN häst till!

2,8 har 40 mer vrid, m3ans (3.0) växellåda o lite annat gott så är inte bara en hästkraft som skiljer dom åt smile

Hehe jo jag vet, men en vanlig svensson bryr sig inte i det direkt smile


fälg fantast
1 086 Inlägg

Sök