volvostridsvagn skrev:
Hej!
Jag undrar vilka bilar man tjänar mest på att köpa, laga och sälja?
Gärna ganska billiga bilar från 90-talet!
hmmm får jag spåna fritt så tror jag du kan tjäna lite på de flesta bilar, handlar bara om att hitta rätt deal. Köp från t ex auktion, dödsbo, bekant, eller rik svensson som bara vill ha bort bilen.
I regel känns de ju som att man i alla andra fall alltid gör en dålig eller halvdålig affär, både som köpare och säljare
Men om vi antar att vi bara har de som ligger på blocket att jobba med, vanliga bilar, och enligt din standard 90-tal, så skulle jag leta upp svenska stabila bilar som t ex saab eller volvo, med turbo och gärna så mycket extra utrustning som möjligt, även om det inte är toppskick så ger det resultat. en sliten läderklädsel kan se ut som ny efter en lätt rekond för 500 spänn och det kan höja bilens värde rätt bra.
så hitta en fräsch bil men som pga besiktningsfel ligger ute som "gör-de-själv" eller reservdelsbil, kolla upp vilka felen är... kass topplockspackning är ju inte så kul, men dåliga stag är ju enklare att fixa. Så med andra ord, hitta en bil med fel men inte jätteallvarliga fel. Säg att vi har en saab 9000 turbo från -93. Är den i ok skick kan du nog få ca 10,000-12,000 Kr för den och då har du bara fixat upp det mekaniska och inte det kosmetiska.
Säg att du köper in denna för 2,500 Kr.
Sen hittar du en reservdelsbil där just de delarna du behöver finns och är i ok skick. Säg att du köper denna för 1,500 Kr. Du kan ju även rengöra och sälja iväg andra delar från denna bilen till andra renoverare eller sälja vidare reservdelsobjektet i sin helhet alt. skrota för 500 kr.
För inköp av ditt objekt samt reservdelsbil lägger du alltså ut totalt ca 4000 Kr. Skrotar du reservdelsobjektet eller säljer iväg det billigt får du tillbaka 500 Kr. Total utgift 3500 Kr. Sen ska du besikta pärlan (eftersom du är smart köper du inte en bil du behöver skatta) vilket kostar ytterligare ca 300 kr.
Vinstmarginalen hamnar då kring typ 6200-8200 Kr för din restaurerade originalbil. Det är nog "as good as it gets" om du inte vill skruva jänkare eller göra långa totalrenoveringar och prestandabyggen.
Fixa två bilar per månad och så kan du ju i princip leva på det. Men säljer du för många bilar vill skatteverket ha en del i det
Tror gränsen går vid 7 per år, men det kan du lösa genom att skriva över dem på vänner och familj och inte ha dom i ditt namn