När det gäller insugsspjällen på BMW´s dieselmotorer kan jag inte låta bli och undra om problemen inte blåsts upp väl mycket? Dessa spjäll sitter i alla motorer och modeller utom en och har gjort i snart femton år, samtidigt som BMW säljer tusentals exemplar av dessa per år rapporterar BMW själva (Som visserligen är partiska) att sex fall av haveri har inträffat i Norden på bilar som är original och drygt sex till (13-16 totalt vill jag minnas? Jag kommer inte ihåg siffran helt.) på bilar som varit trimmade.
Alltså ett tiotal haverier på åtminstone 100.000 sålda BMW diesel i dessa länder under snart femton års tid, det är nog vanligare att kamremmen går av i förtid (BMW har kamkedja dock), att oljepumpar ger upp utan förvarning eller andra orsaker till haveri på bilar generellt? Om du vill vara helt säker så saknar dock treliterssexan på 197hk dessa spjäll, den motorn finns i bland annat 525d från och med ansiktslyftet 2007.
När det gäller valet mellan Audi C6 Avant, Mercedes S211 eller BMW E61 beror det på tycke och smak. Jag har kört mycket med alla tre, främst Audi och BMW, och för mig är 5-serie E61 det givna valet. Jag tycker inte Audi står sig i konkurrensen, det är mer "en stor A4" än att modellen inger någon lyxkänsla på det viset dom två andra gör.
Mercedes är fin, men enligt den gamla devisen "BMW kör man och MB åker man" är konkurrenten förarens val även här. Men i det här fallet går E61 dessutom lika mjukt och jag upplever att den är tystare än S211, eftersom modellerna är så lika i övrigt vinner därför 5-serie i mina ögon.
Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.