4127
Sök

Bensinpump till Volvo 240 turbo (B21ET)

7 Inlägg
7 augusti 2012
Trådstartare
Jag ska byta bensinpump till en B21ET orginal från en Volvo 240 som numera sitter i en båt. Orginalpumpen har BOSCH artikelnummer 0 580 254 949. Jag behöver tips på lämplig utbytespump. Jag har funderat på Biltemas pumpar 52-202 eller 52-250 men undrar om den första flödar för lite och den andra har för högt tryck och/eller flöde. Någon som testat dessa pumpar på B21ET?

Om man inte kan använda Biltemas pumpar, vad ska man köpa då? tänkte 500:- för Biltemapumparna var lagom men köper också något dyrare om det krävs för att få det att fungera.

MYCKET TACKSAM för hjälp!

8 250 Inlägg
8 augusti 2012
Av dem 2 bör det ju vara 25-250 som gäller. Ska man ha en pump till k-jet lär man ha en som orkar med riktigt höga tryck och ändå ha vettigt flöde. Normalt systemtryck i k-jet är 5 bar, och då kroknar dem flesta normala soppapumpar direkt. För övrigt bestäms inte trycket av pumpen, det finns det en ventil i bränslehuvudet som gör.

7 Inlägg
8 augusti 2012
Trådstartare
oops... köpte den andra då den hade passande anslutningar... den ska ju klara 6 bar enligt biltema...

Vet inte var jag ska hitta nippel till sugsidan på den andra (större) pumpen... orginalpumpen har slanganslutning direkt på pumpen.

Jag har dessutom tänkt prova utan tankpump (lite meckigt att få till i en båt)... är det dömt att misslyckas?

Sök