2844
Sök

18" fälg volvo s70

43 Inlägg
5 oktober 2006
Trådstartare
#1
Jag köpte en uppsättning av 18" fälgar och 225/40 däck från gummihuset men nu är problemet de att de tar i på inner skärmen när man svänger maximalt och bakskärmarna tar i när de sitter 4 personer i bilen. Har orginal dampare på bilen men nu är frågan den finns de nått man kan göra för att dessa problem ska bli borta? Funkar de att bygga med "specer" plattor eller va de heter smile


151 Inlägg
5 oktober 2006
#2
Montera utslagsbegränsare fram, finns på Volvo (=kortare rattutslag. Kan du nog leva med). Och bak; tar det i i ytterkant så glöm spacers, sätt på nivåreglering eller byt till smalare däck. Om innerkant så pröva med 5mm spacers men se till att du har tillräckligt med gängor kvar på hjulbultarna.

Mvh Mats S, gammal mek

4 822 Inlägg
5 oktober 2006
#3
Äh det är bara att köra, det som begränsar ratt utslaget på min är balkarna i framvagnen vilket inte är ovanligt då det gör det så fort man sätter på lite större fälgar & däck (är så på alla 850/X70, speciellt om den är sänkt).
Det är inte som på nyare volvo bilar där det finns olika begränsare som sitter med 2 skruv utan det sitter en plast bit fast nitade direkt på länkarmen på dessa bilarna.

Vad har du för ET på fälgarna? och som sagt tar det i på insidan eller utsidan bak? är det på insidan så motera 5mm spacers och är det på utsidan så får du antingen byta till smalare däck eller modda inneskärmarna.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

xcOOb
388 Inlägg
6 oktober 2006
#4
utslagsbegränsare på en volvo med svängradie  lastbil är väl ingen hitt men spacers så blire väl lite bättre men du får leva med att de tar i plastinnerskärmen.. det har iaf alla mina volvon gjort hur jag än donat med säkningar o spacers..


Giftig
419 Inlägg
13 mars 2007
#5
vad säger besiktningen om de tar i nånstans då?? eller ska man besikta med andra fälgar? å vad händer då om man åker på en flygande besiktning med stora fälgarna?

LTJD

-=Painter=-
57 Inlägg
13 mars 2007
#6
_VeNoM_ skrev:
vad säger besiktningen om de tar i nånstans då?? eller ska man besikta med andra fälgar? å vad händer då om man åker på en flygande besiktning med stora fälgarna?

mkt bra fråga, det skulle jag oxå vilja ha ett vettigt svar på!


Giftig
419 Inlägg
13 mars 2007
#7
J_mattzzon skrev:
_VeNoM_ skrev:
vad säger besiktningen om de tar i nånstans då?? eller ska man besikta med andra fälgar? å vad händer då om man åker på en flygande besiktning med stora fälgarna?

mkt bra fråga, det skulle jag oxå vilja ha ett vettigt svar på!

Jo skulle vara väldigt tacksam ifall någon vet vad som gäller å vill dela med sig

LTJD

1 079 Inlägg
13 mars 2007
#8
Tror inte besiktningen bryr sig så länge som slitytan av däcket ligger innanför skärmkanten, hade ett tag helt fel offset på de fälgar som följde med bilen så bakskärmkanten tog i även i mindre gupp utan passagerare t om, det var 2 besiktningsmän som stod och tittade på det men "slitytan" på däcket var innanför skärmen så det var ok. Överlag så är 225/40+ väldigt tight på 850/s70, sitter själv och ska köpa nya fälgar med däck och det blir nog 215/35-18" eller 19"

Om det tar i vid sväng fram så kan du som sagt använda dig av begränsare, Var tar det i bak? på insidan eller vid skärmkanten? Kanske går att valsa skärmkanten.
Senast redigerat av ruhler (13 mars 2007)

Det viktigaste är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel.


Sök