3139
Sök

Specialgjord spacklingsmetod - billigare variant. Ge kommentarer!

32 Inlägg
9 augusti 2012
Trådstartare
#1
Hej!

Jag har fått lära mig mycket utav er på garaget! Tyvärr är många av dem produkter som ni rekommenderar lite väl dyra för mig. Imorgon ska jag för första gången i mitt liv börja spackla och därmed inhandla det som jag behöver. Jag har skaffat en överbliven bildörr att träna på först, så få inte panik om det är något konstigt i mitt planerade utförande nedan smile.

Jag vill höra vad ni tycker om denna metoden:
(jag slipar bort rost på bilen tills det blir metallblank och gör då följande:)

1. Rostskydda med rostätare (från biltema) <---- Ingen har sagt något om detta innan, kom på steget nu.
(2. slipa ytligt så den yttersta rostätaren försvinner, men det har ändå kommit in rostätare i porerna)
3. Rostskydda med Rostskyddsprimer (Biltemas)  (istället för zinkgalv som jag hörde lossnar lätt)
4. Spackla med glasfiberspackel (Biltema). Slipa sedan ner
5. Spackla med finspackel (Biltemas). Slipa sedan ner
6. Rostskydda med Rostskyddsprimer (IGEN!) (Biltemas).  Slippa ner, finare papper såklart.
7. Lacka

På punkt 6 vet jag att jag ska ha en filler egentligen. Men enligt biltema ska man ha filler/primer. Så jag tänkte att man kan ha rostskyddsprimern igen. Dessutom har jag finspackel redan, så en filler behövs nog inte?
Klarlack behöver man inte på min volvo 940 som har färgkoden 604. Inte vad jag vet i alla fall.

Går och handlar imorgon, så ge gärna kommentarer direkt om ni funderar på något!
Säg till om något är helt galet! Men tänk på att min bil är en gammal volvo 940 som sagt, så den är ändå inte perfekt.

PS. Vill ha ett jobb som består såklart, det ska inte vara ett "dåligt" jobb. Ge tips om ni tycker att detta ser för dåligt ut. DS

Med vänliga hälsningar,
Erik Sturesson
Senast redigerat av eriksturesson (9 augusti 2012)

32 Inlägg
10 augusti 2012
Trådstartare
#2
Såg nu att biltema hade en "Filler spray".
Då tar jag den på steg 6 istället för att ta rostskyddsprimer en gång till! smile

Lowlife
809 Inlägg
10 augusti 2012
#3
Strunta i punkt 4.
Och vill du ha ett jobb som består så råder jag dig att byta ut plåten.
Eller blästra. Rost är nästintill omöjligt att slipa bort lär dyka upp igen.
Ps du ska ha klarlack.
Senast redigerat av ConXraid (10 augusti 2012)

Marcus Grönberg.
Impala '63 black Dog

Dumpersförare.
970 Inlägg
10 augusti 2012
#4
glasfiberspackel ska du inte ha till att laga rost med.

2010/08/27 kom vår dotter Linnea.
2013/06/13 kom vår son Jacob
Opel Omega 2,0 16V /97

12 086 Inlägg
10 augusti 2012
#5
Man ska inte underskatta glasfiberspackel tongue

Vill man göra en riktig hill-billy lösning så knackar man in rosten och en del av den friska plåten ca 5mm. Sen fyller man ut med glasfiberspackel, slipar och gör om processen tills man är färdig. Viktigt då är att det är helt torrt och fritt från fett och lös rost (Bräkleen och värmepistol).

373 Inlägg
10 augusti 2012
#6
ConXraid skrev:
Strunta i punkt 4.
Och vill du ha ett jobb som består så råder jag dig att byta ut plåten.
Eller blästra. Rost är nästintill omöjligt att slipa bort lär dyka upp igen.
Ps du ska ha klarlack.

Skitsnack, problemet är att folk inte fattar att när tex skärmkanter börjar rosta så kommer rosten nästan alltid inifrån, så är det självklart att man inte kan få bort rosten eftersom det är hål rakt igenom även om det kanske inte syns så tydligt från utsidan efter slipning.

Så länge man slipar bort rosten från den sidan den har börjat på och det inte har gått alldeles för långt så går det utmärkt att få bort det. Men visst är det gravrost så är det ju för sent. Problemet med att byta plåt är ju att du bränner plåten där du svetsar vilket gör att det rostar lättare, och i vissa lägen kommer du inte åt bakifrån plåten för att måla med rostskyddsfärg vilket gör att det börjar rosta bakifrån iaf.

Lowlife
809 Inlägg
10 augusti 2012
#7
ImprezaGC8 skrev:
ConXraid skrev:
Strunta i punkt 4.
Och vill du ha ett jobb som består så råder jag dig att byta ut plåten.
Eller blästra. Rost är nästintill omöjligt att slipa bort lär dyka upp igen.
Ps du ska ha klarlack.

Skitsnack, problemet är att folk inte fattar att när tex skärmkanter börjar rosta så kommer rosten nästan alltid inifrån, så är det självklart att man inte kan få bort rosten eftersom det är hål rakt igenom även om det kanske inte syns så tydligt från utsidan efter slipning.

Så länge man slipar bort rosten från den sidan den har börjat på och det inte har gått alldeles för långt så går det utmärkt att få bort det. Men visst är det gravrost så är det ju för sent. Problemet med att byta plåt är ju att du bränner plåten där du svetsar vilket gör att det rostar lättare, och i vissa lägen kommer du inte åt bakifrån plåten för att måla med rostskyddsfärg vilket gör att det börjar rosta bakifrån iaf.

Nä det har du rätt i, sa ju dock att det är nästintill omöjligt inte att det är omöjligt, för rost är ett rent h*lv*te..
Och som
Du säger kommer man inte alltid åt på baksidan att rost skydda osv. Men att ta rost ätare och spackla bara blir ju nästan inte 100% perfekt, väldigt lätt att missa lite på dem trängre områdena och så börjar det rosta igen.

Marcus Grönberg.
Impala '63 black Dog

1 534 Inlägg
10 augusti 2012
#8
viktigt är att låta prylarna härda riktigt imellan stegen, finns risk för sjunkningar annars,


1 482 Inlägg
10 augusti 2012
#9
Ska man rostskydda direkt på plåt bör man använda etsande primer. Vart man får tag på det som privatperson är dock en bra fråga..

BLT Service
Theracords Music Label

Pim_Pim
10 augusti 2012
#10
Nå, hur har det gått idag med spacklandet ?

8 883 Inlägg
12 augusti 2012
#11
Låser och hänvisar till den här tråden.
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=252780

Mvh
Hamilton

Fotograf på tierpidag.se


Sök