Hej!
Jag har fått lära mig mycket utav er på garaget! Tyvärr är många av dem produkter som ni rekommenderar lite väl dyra för mig. Imorgon ska jag för första gången i mitt liv börja spackla och därmed inhandla det som jag behöver. Jag har skaffat en överbliven bildörr att träna på först, så få inte panik om det är något konstigt i mitt planerade utförande nedan
.
Jag vill höra vad ni tycker om denna metoden:
(jag slipar bort rost på bilen tills det blir metallblank och gör då följande:)
1. Rostskydda med rostätare (från biltema) <---- Ingen har sagt något om detta innan, kom på steget nu.
(2. slipa ytligt så den yttersta rostätaren försvinner, men det har ändå kommit in rostätare i porerna)
3. Rostskydda med Rostskyddsprimer (Biltemas) (istället för zinkgalv som jag hörde lossnar lätt)
4. Spackla med glasfiberspackel (Biltema). Slipa sedan ner
5. Spackla med finspackel (Biltemas). Slipa sedan ner
6. Rostskydda med Rostskyddsprimer (IGEN!) (Biltemas). Slippa ner, finare papper såklart.
7. Lacka
På punkt 6 vet jag att jag ska ha en filler egentligen. Men enligt biltema ska man ha filler/primer. Så jag tänkte att man kan ha rostskyddsprimern igen. Dessutom har jag finspackel redan, så en filler behövs nog inte?
Klarlack behöver man inte på min volvo 940 som har färgkoden 604. Inte vad jag vet i alla fall.
Går och handlar imorgon, så ge gärna kommentarer direkt om ni funderar på något!
Säg till om något är helt galet! Men tänk på att min bil är en gammal volvo 940 som sagt, så den är ändå inte perfekt.
PS. Vill ha ett jobb som består såklart, det ska inte vara ett "dåligt" jobb. Ge tips om ni tycker att detta ser för dåligt ut. DS
Med vänliga hälsningar,
Erik Sturesson