2812
Sök

rostiga länkarmar på 323 + krängningshämmarstagsbussning av :/

1 171 Inlägg
6 mars 2007
Trådstartare
Jag har skaffat mig en fräsch Mazda 323 från -94. Karossen är helt rostfri men länkarmarna bak ser lite rostiga ut. Har fått uppfattningen att det är typiskt för 323:orna. Är det något man kan göra för att förlänga livslängden på dem? Typ göra rent och spruta på rostskyddsfärg (galvaniseringsfärg)? Något annat?
Senast redigerat av zoopåse (8 mars 2007)

svetsare
119 Inlägg
6 mars 2007
hallå!!
Du kan ju ta bort länkarmarna o blästra dom,grunda o på med tecktyl.

Det fins bara ett riktigt bra bilmärke.
gissa!!!

1 171 Inlägg
6 mars 2007
Trådstartare
Tack för svaret!

Är det lätt att ta bort dem? Faller inte hela skiten isär då så att man inte får ihop det igen? Sedan kanske jag inte har rätt verktyg om bultarna har rostat fast osv.

Om man tänker sig att man låter dem sitta kvar, går det att göra något rimligt enkelt och effektivt för att stoppa degenereringen?

svetsare
119 Inlägg
6 mars 2007
hallå!!
Du kan ju ta bort länkarmarna o blästra dom,grunda o på med tecktyl.

gissa!!!

svetsare
119 Inlägg
6 mars 2007
tror inte att det är några specialverktyg till det.
är dom rostiga så skulle ju jag ta bort dom o fixaiordning dom för har det börjat o rosta i sådana delar så går det fort.
men om det är lite ytrost bara så kan du ta en stålborste o borsta rent,eller en vinkelslip med slipskiva.
lycka till...

gissa!!!

1 171 Inlägg
8 mars 2007
Trådstartare
Nu upptäckte jag att ena bussningen till krängningshämmarstaget fram är av. hmm. Vart skulle man kunna få tag på en sådan? Har kollat på biltemas och mekonomens hemsidor men där finns den inte. Finns det något annat ställe som kan ha en sådan eller är det någon idé att ringa och fråga på mekonomen tex?

601 Inlägg
8 mars 2007
Mazda å deras länkarmar^^

272 Inlägg
8 mars 2007
Krängningshämar bussning kan du göra själv.

Du behöver: en lång M8 el M10 skruv eller en bit gängstång, 4 stora brickor, ett rör 8 el 10 mm invändigt, en eller två muttrar och 4 runda gummin.

Rota på Biltema så hittar du säkert nått liknade till nån annan bil, det viktiga är bara att avståndet mellan bärarm och hämmare är likvärdigt som på andra sidan, röret är ju bata att såga av till rätt längd om du hittar ett för långt.

Åker helst på is =)

1 171 Inlägg
8 mars 2007
Trådstartare
Grymt! Det ska jag överväga. Annars kostar ett helt stag med 2 bussningar ca. 150kr såg jag nu efter lite letande.

1 171 Inlägg
14 mars 2007
Trådstartare
Bussningarna är bytt nu. Det tog en stund men jag fick dit dem till slut. Nu går det stabilt i kurvorna...smile Tack för input. Ska ge mig på länkarmarna med stålborste och rostskyddsspray på lördag i samband med byte till sommardäck.

Sök